Muzyka w TR / Kwartesencja: Glass, Zorn, Reich

14.06, g. 20.00, TR Warszawa

14. Kwartesencja. 20 lat Royal String Quartet:
Philip Glass – Kwartet smyczkowy nr 3 „Mishima”
John Zorn – „Pandora’s Box”
Steve Reich – „Different Trains”, wyk. Barbara Kinga Majewska, RSQ   

Amerykański minimalizm przyciąga nie tylko koneserów muzyki współczesnej – ta muzyka weszła do obiegu kultury popularnej, tworzy też intermedialną przestrzeń wspólną dla różnych dziedzin sztuki. III Kwartet smyczkowy Philipa Glassa (1985) złożony jest z fragmentów ścieżki dźwiękowej do biograficznego filmu Paula Schradera o japońskim pisarzu, Mishima: A Life in Four Chapters. Steve Reich w swoich Different Trains (1988) wraca do swoich wspomnień, żydowskiego chłopca, który w latach II wojny światowej jeździł pociągiem z Nowego Jorku do Los Angeles. Instrumenty wchodzą w dialog z nagraniami, m.in. wspomnień ocalonych z Holokaustu, dla których dźwięk kół pociągu oznaczał zupełnie inną drogę. Twórca Radykalnej Kultury Żydowskiej, ikona jazzu – John Zorn często nawiązuje w swoich „klasycznych” utworach do estetyki szkoły wiedeńskiej początku XX wieku. Pandora’s Box (2013) to niepozbawiony takich odniesień fajerwerk wokalny.

fot. Julia Brodowska 

Barbara Kinga Majewska

Wokalistka, autorka tekstów, publicystka, inicjatorka projektów poświęconych muzyce współczesnej. Absolwentka wokalistyki i pedagogiki muzyki w Hochschule für Musik Detmold. Studiowała śpiew solowy w Szwedzkiej Królewskiej Akademii Muzycznej w Sztokholmie i muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim. Laureatka prestiżowych programów stypendialnych, uczestniczka licznych kursów mistrzowskich. Brała udział w prawykonaniu Zwycięstwa nad Słońcem Sławomira Wojciechowskiego (Opera Narodowa – Projekt „P”) oraz Czarodziejskiej góry Pawła Mykietyna, dokonała prawykonań dzieł wielu innych polskich kompozytorów młodej generacji. Zdobyła też główną nagrodę w pierwszej edycji Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych „Kropka”.


Bezpłatne wejściówki dostępne online i w kasie teatru oraz na godzinę przed każdym koncertem.

Dodatkowa pula wejściówek będzie również dostępna w kasie TR Warszawa na godzinę przed rozpoczęciem koncertu. 

-------------------------------------

14. Kwartesencja. 20 lat Royal String Quartet

1.06-9.07.2018, Warszawa


fot. Magda Hueckel

Czerwcowe koncerty cyklu Muzyka w TR odbywają się z okazji 14. Kwartesencji organizowanej w ramach jubileuszu 20 lat istnienia Royal String Quartet.

Royal String Quartet zalicza się do światowej czołówki – świadczą o tym choćby nazwy sal koncertowych, w których występuje: amsterdamska Concertgebouw, Palais des Beaux-Arts w Brukseli, wiedeński i berliński Konzerthaus, londyńska Wigmore Hall czy Beijing Concert Hall w Pekinie. Tam grają najlepsi. W Polsce to Filharmonia Narodowa, Studio koncertowe im. W. Lutosławskiego czy NOSPR w Katowicach. Zespół nie zamyka się w jednej stylistyce: od lat święcą triumfy ich wspólne występy z Kayah. Wyrafinowana muzyka popularna, piosenka aktorska, a nawet jazz – w swoich ambitnych artystycznie przedsięwzięciach Royal String Quartet nie uznaje granic gatunków.

Na początku kariery specjalizowali się w muzyce złotej epoki kwartetu smyczkowego. Haydn, Mozart, Beethoven – te trzy nazwiska firmują repertuar pierwszej płyty zespołu (wyd. DUX), nominowanej w 2002 roku do nagrody Fryderyka. Precyzja techniczna, klarowność muzycznej formy i nienaganny styl to podstawy, na których muzycy Royal String Quartet zbudowali swoją późniejszą karierę. Te cechy ich gry zaowocowały także nagrodami na międzynarodowych konkursach, m.in. na prestiżowym konkursie w kanadyjskim Banff.

W budowaniu marki zespołu ważną rolę odegrał udział w dwuletnim programie koncertowo-nagraniowym BBC New Generation Artists, który zapewnił polskim muzykom rozpoznawalność na Wyspach Brytyjskich. W 2004 roku artyści zagrali nawet przed królową Elżbietą II, a trzy lata później otrzymali nominację do prestiżowej nagrody Royal Philharmonic Society! Słowo „Royal” w nazwie zespołu, które podobno było dość przypadkowym wyborem, zyskało wówczas nowe znaczenie…

Od początku swojej kariery RSQ grał i nagrywał polską muzykę. Kiedy zespół podbijał Zjednoczone Królestwo, światowa publiczność właśnie zaczęła odkrywać, że z Polski pochodził nie tylko Chopin. Dzięki temu kwartet szybko stał się jednym z czołowych ambasadorów naszej kultury. Potwierdziły to dostępne na całym świecie płyty, wydawane przez renomowaną brytyjską wytwórnię Hyperion, na których muzycy nagrali kwartety Szymanowskiego, Różyckiego, Góreckiego, Pendereckiego, Lutosławskiego, a także utwory Szymańskiego oraz Mykietyna.

Z biegiem lat muzyków Royal String Quartet coraz bardziej pociągała muzyka współczesna, tworzona teraz, aktualna. Młode pokolenie awangardowych kompozytorów wiele zawdzięcza muzykom kwartetu, którzy głęboko angażują się w pracę nad nowymi utworami, uczą się niekonwencjonalnych technik i podejmują niecodziennych zadań (także aktorskich!). Ta działalność zaowocowała m.in. wydaniem DVD Liminal Studies z audiowizualnymi utworami Wojtka Blecharza i CD Umbrae z kwartetami Andrzeja Kwiecińskiego (Bôłt Records). Ostatnio Brytyjczycy powierzyli Royal String Quartet nagranie utworów swojego klasyka współczesności, Jamesa MacMillana (wydanie płyty przez Hyperion planowane jest na początek sierpnia 2018).

Royal String Quartet szybko udowodnił, że potrafi spełniać się w różnych gatunkach muzycznych. Zaczęło się od tang Piazzolli zarejestrowanych z akordeonistą Klaudiuszem Baranem (Sony Classical 2003), za który muzycy otrzymali swojego pierwszego Fryderyka. Potem były jazzowe opracowania muzyki Grażyny Bacewicz (Polskie Radio 2009), nagrane z pianistą Krzysztofem Herdzinem, a zaraz później album nagrany z Kayah (Kayax/Agora 2010), który zyskał status Złotej Płyty. Wreszcie przedsięwzięcie teatralne: Nowa Warszawa – recital piosenek o stolicy w wyrafinowanych opracowaniach Bartka Wąsika, śpiewanych przez Stanisławę Celińską (Nowy Teatr 2012).

Dwa Fryderyki i sześć nominacji do tej nagrody, 17 płyt, do tego 13 festiwali Kwartesencja, opartych na idei wspólnego muzykowania z przyjaciółmi. Koncerty RSQ odbywają się zawsze w nieformalnej atmosferze, nie są długie, ale zawsze ułożone ze smakiem. W tym roku zaproszenie przyjęli m.in. wybitni wiolonczeliści Andrzej Bauer (1.06) i Marcin Zdunik (26.06), charyzmatyczna, wszechstronna wokalistka Barbara Kinga Majewska (14.06), młody, zdolny altowiolista Paweł Czarny (26.06), znakomity pianista i kompozytor Bartek Wąsik (17.06) oraz Stanisława Celińska (17.06) i Kayah (9.07).

Szczegółowy program 14. Kwartesencji znajduje się na stronie: www.kwartesencja.com