Zapowiedź sezonu 2019/2020

Premiery w Warszawie, Tokio i Berlinie, klasyka dramatu i prozy oraz prapremiery nowych tekstów, utopie, dystopie i stand-up comedy – tak zapowiada się sezon 2019/2020 w TR Warszawa.

NOWY, WSPANIAŁY ŚWIAT?

Przyszłość, o której pisali autorzy science fiction, realizuje się już dzisiaj. Zmiany klimatyczne, technologie, kontrolujące życie miliardów, posthumanizm i postprawda nie są fikcją, ale codziennym doświadczeniem współczesnego człowieka. Przyszłość jawi się nam dzisiaj bardziej jako zagrożenie, niż obietnica. W tym sezonie chcemy badać perspektywy jutra, pamiętając, że wynikają z dnia dzisiejszego. Badając przyszłość, próbujemy zrozumieć nasze teraz.

„Burza” Shakespeare'a w reżyserii Grzegorza Jarzyny będzie okazją do postawienia pytania o rozdźwięk między rozwojem nauki i technologii a moralną kondycją człowieka. Dlaczego rzeczywistość nie nadąża za wirtualnymi ideałami? Spektakl Magdy Szpecht na motywach powieści Ursuli K. Le Guin „Wracać wciąż do domu” koprodukowany z Festival /Tokyo oraz Instytutem Adama Mickiewicza w ramach obchodów 100-lecia stosunków dyplomatycznych między Polską a Japonią, będzie próbą spojrzenia za horyzont historii: akcja rozgrywa się w świecie po antropocenie, który leczy rany po klimatycznej apokalipsie. W jakiej formie odrodzi się nowy człowiek? Tematem przedstawienia Katarzyny Minkowskiej, realizowanego w ramach nagrody Debiut TR będzie natomiast zderzenie greckich mitów z wirtualnymi przestrzeniami Internetu. Na ile w nowych, cyfrowych światach powtarzają się stare historie?

Dwa spektakle będą w szczególny sposób skupione na sytuacji i problemach współczesnej kobiety. To kobiety, ich siła, mądrość i determinacja zdecydują w dużej mierze o kształcie przyszłości. „Maria Klassenberg. Ekstazy” w reżyserii Katarzyny Kalwat mówi o wszystkich wykluczonych i pozbawionych głosu kobietach – artystkach, które nie miały szansy na pokazanie swej sztuki ani w komunizmie, ani w czasach liberalnej demokracji. Projekt łączący performans i wystawę będzie miał premierę w berlińskiej Volksbühne na festiwalu POSTWEST, poświęconym konfrontacji między Wschodem a Zachodem. Ślady po berlińskim murze zarastają trawą, jaka rzeczywistość wyrasta na jego miejscu? Spektakl „ONKO” w reżyserii Weroniki Szczawińskiej osadzony jest z kolei w osobistych doświadczeniach reżyserki. To próba rozbrojenia lęków i fantazji związanych z chorobą nowotworową, komiczna i przewrotna wariacja w stylu stand-up comedy na temat rzeczywistości choroby i fantazji na jej temat. Jak rak zmienia rzeczywistość?

Będziemy w tym sezonie przyglądać się nie tylko przyszłości, ale i przeszłości: sala teatralna w której działamy, położona w budynku przy ulicy Marszałkowskiej 8 w Warszawie, obchodzi w tym roku 80-te urodziny. Z tej okazji zaprosimy publiczność TR Warszawa na specjalny koncert muzycznych hitów ze spektakli TR Warszawa w wykonaniu aktorek i aktorów z naszego zespołu. Zabrzmią na nim piosenki i utwory m.in. z „Nietoperza” lub „Cząstek kobiety” w reż. Kornéla Mundruczó, „Innych ludzi” w reż. Grzegorza Jarzyny czy „Woyzecka” w reż. Grzegorza Jaremki. Na afisz powróci także w nowej wersji spektakl „Puppenhaus. Kuracja” w reżyserii Jędrzeja Piaskowskiego, opowiadający m. in. okupacyjne losy Marii Malickiej, znanej przedwojennej aktorki, dla której nasz teatr został zbudowany w 1939 roku.

„O brave new world” / „O nowy, wspaniały świecie” - słowa Mirandy z szekspirowskiej „Burzy” mogłyby być mottem premier tego sezonu. Jest w nich szczery zachwyt człowiekiem i jego możliwościami, a zarazem gorzka refleksja na temat niezmienności ludzkiej natury. Niezależnie jaką interpretację wybierzemy, warto wierzyć, że ten świat może być jeszcze wspaniały. Zapraszamy na wydarzenia sezonu 2019/2020 w TR Warszawa!