Zostań w domu, nie wychodź z teatru / "Rechnitz. Opera - Anioł Zagłady"

 

-----------------

JAK OGLĄDAĆ?

▶ Facebook Live (wersja bez napisów): https://bit.ly/RechnitzOpera-FB-Live
▶ Vimeo (wersja z napisami PL i ENG): https://bit.ly/RechnitzOpera-Vimeo

Linki będą aktywne od 9 maja 2020 od godz. 20:00 do godz. 23:59.

-----------------

Po raz pierwszy online – “Rechnitz. Opera – Anioł Zagłady” w reżyserii Katarzyny Kalwat według tekstu noblistki Elfriede Jelinek. Zainspirowany prawdziwymi wydarzeniami spektakl porusza szczególnie aktualny dziś temat manipulacji językiem oraz kryzysu społeczeństwa. Zapraszamy do TR Online w ramach akcji “Zostań w domu, nie wychodź z teatru!”.

Marzec 1945 roku. Zamek w Rechnitz, austriackiej miejscowości nieopodal granicy z Węgrami. Baronowa Margita von Batthyány wydaje przyjęcie. Według zeznań świadków, jej goście – oficerowie lokalnego SS i Gestapo – biorą udział w masakrze około dwustu węgierskich Żydów, przymusowych robotników. Zbiorowej mogiły zamordowanych nigdy nie odnaleziono, a bezczynność społeczeństwa i biernie prowadzone śledztwo umożliwiło ucieczkę głównym oprawcom.

Tekst Jelinek rozpisany jest na głosy pięciu Posłańców, którzy przedstawiają własne wersje wydarzeń. Przez subiektywne narracje spektakl nie jest rekonstrukcją tego, co stało się 70 lat temu w Rechnitz. To próba zrozumienia mechanizmów zbiorowej pamięci. Głównym tematem dzieła jest język jako instrument manipulacji, kłamstw i przemocy. To także opowieść o europejskiej tożsamości, której częścią jest doświadczenie wojny i Holokaustu.

Czas trwania spektaklu: ok. 2 godz.

Nagranie na Vimeo będzie uzupełnione o napisy w języku polskim (realizacja w ramach projektu TR Bez Barier 2020) i angielskim.

Występują: Cezary Kosiński, Magdalena Kuta, Lech Łotocki, Paweł Smagała, Tomasz Tyndyk, Agnieszka Żulewska oraz zespół Cellonet w składzie: Andrzej Bauer, Magdalena Bojanowicz, Bartosz Koziak, Marcin Zdunik.
Tekst i adaptacja: Monika Muskała
Muzyka: Wojtek Blecharz

Premiera wersji performatywnej “Rechnitz. Opera – Anioł Zagłady” odbyła się 25 września 2018 podczas 61. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień", natomiast premiera wersji teatralnej – 7 i 8 lutego 2019 roku.

Partner spektaklu: Austriackie Forum Kultury

Dołącz do wydarzenia na Facebooku TUTAJ!

-----------------

Spotkanie z aktorami i twórcami

O godz. 22:30 porozmawiamy z twórczyniami i twórcami spektaklu na żywo. Zapraszamy do zadawania pytań i dzielenia się swoimi wrażeniami! Spotkanie odbędzie się na Facebook Live TR Warszawa, link dostępny będzie na stronie wydarzenia przed rozpoczęciem.

-----------------

Warsztaty otwarte online

W poniedziałek, 9 maja o godz. 17:00 zapraszamy na bezpłatne "Warsztaty otwarte online" prowadzone przez zespół edukacji TR Warszawa. Więcej informacji TUTAJ.

-----------------

O SPEKTAKLU “RECHNITZ. OPERA - ANIOŁ ZAGŁADY"

Jak mówi reżyserka, Katarzyna Kalwat, z pomysłem realizacji “Rechnitz. Opera“ nosiła się od lat. “W swoim dramacie Elfriede Jelinek przywołuje wydarzenia, które stały się symbolem austriackiego powojennego przemilczania, przygląda się mechanizmom działania zbiorowej pamięci ze szczególnym uwzględnieniem języka jako narzędzia manipulacji historycznej. Jej tekst zbudowany na relacjach posłańców pokazuje jak język uczestniczy w tuszowaniu, przekłamywaniu, rozmywaniu winy. [...] Jelinek obnaża język debat publicznych. Pod wpływem ostatnich przemian polityczno-społecznych jej tekst przerażająco zyskał na aktualności.”

Od kompozytora, Wojtka Blecharza:  “Operowość “Rechnitz. Opery” zawiera się przede wszystkim w nowym podejściu do formy recytatywu: poszukiwaniu ścisłych związków między tekstem a jego muzycznością [...] Aktor staje się muzykiem, śpiewakiem, beatboxerem, jego sposób podawania tekstu sprzężony jest organicznie z zespołem czterech wiolonczel, które śledzą narrację, akompaniują aktorom, ale mają też wymiar performatywny. Kwartet wiolonczel symbolizuje to, co ostało się z pałacowej orkiestry z czasów dawnej świetności – ostatnich „niedobitków”, zmuszonych zabawiać swoją grą zdegenerowaną arystokrację oraz towarzyszących jej nazistów podczas krwawych wydarzeń z marca 1945 roku. [...] W “Rechnitz. Opera” muzyka nie tylko staje się tłem dla tekstu, ale dopełnia go i poprzez umuzycznienie (rytmizację, motywy przypisane) nadaje mu w pewnym sensie sztuczną formę. Podobnie dzieje się z relacjami świadków masakry w Rechnitz, którzy próbują opowiedzieć prawdę, nie wypowiadając jej, tak konstruują język, by go zatracić, upłynnić, zagubić w niekończących się łącznikach, epizodach, ozdobnikach i kontrapunktach.”

Jak mówi Katarzyna Kalwat, “Od początku jasny był dla mnie muzyczny wymiar projektu i współpraca z Wojtkiem Blecharzem, który w swoich poszukiwaniach eksploruje performatywny wymiar operowości. [...] Muzyka pozwala zagłuszyć prawdę lub rozproszyć ją – stąd w naszej inscenizacji zespół wiolonczelistów [Cellonet] grający na scenie, niczym pozostałość orkiestry na zamku w Rechnitz, gdzie dokonano zbrodni w przerwie między tańcami.”

O manipulacji przekazem w zbiorowej pamięci słowami Elfriede Jelinek, autorki dramatu: “Dlatego ta historia nie może być prawdziwa, mówi badacz historii, który wziął się za rektoskopię historii, a przynajmniej postanowił się wziąć, i jak gdyby wejrzał w historię od drugiego końca. [...] Proszę przyjść jutro, może wtedy! Wtedy może państwo usłyszą: Oto jak kończy się świat Oto jak kończy się świat Oto jak kończy się świat Nie z hukiem lecz ze skomleniem. Specjalnie dla państwa lada moment zacznie się historia, lada chwila zacznie się od nowa. Historia zawsze tylko stroi swoje instrumenty, ale rzadko na nich gra. Ale dziś jest ten dzień, kiedy z nami zagra. Jesteśmy jej instrumentami. Jesteśmy teraz nastrojeni. Zestrajamy się z historią. Nasze zeznania powinny grać i powinny być ze sobą zgrane.”

Właścicielem praw scenicznych do dramatu Elfriede Jelinek jest Rowohlt Verlag.

BUDUJ Z NAMI SCENĘ ONLINE TR WARSZAWA

#ZostańWDomu, nie wychodź z teatru!  to akcja zainicjowana przez zespół TR Warszawa. Jej celem jest reakcja na obecną sytuację epidemiologiczną. Liczba osób zainteresowanych kolejnymi pokazami online utwierdza nas w przekonaniu, że takie działania są bardzo potrzebne! Dzięki pokazom on-line naszych spektakli z napisami w języku polskim i angielskim, widzki i widzowie z Polski i zagranicy będą mogli zobaczyć propozycje repertuarowe TR Warszawa. Co tydzień będziemy prezentować kolejne spektakle z naszego repertuaru. Dowiedz się, jak możesz dołączyć do budowania sceny online TR Warszawa.

Więcej informacji na stronie:
https://niewychodzzteatru.trwarszawa.pl


Pozdrawiamy i do zobaczenia na spektaklach TR Warszawa!
#zostanwdomu