- Marszałkowska 8
- zdjęte z repertuaru
- Spektakl zdjęty z repertuaru
Soundwork
reż.Wojtek Blecharz-
Reżyseria
Wojtek Blecharz
-
Premiera
15 października 2016
-
Czas trwania
1 godz. 45 min (jedna przerwa)
-
Ceny biletów
70 zł – normalny
40 zł – ulgowy
30 zł – wejściówka
W spektaklu używane jest światło stroboskopowe i ultrafioletowe, a niektóre sceny są bardzo głośne. Używane będą dźwięki w pełnym zakresie częstotliwości.
O spektaklu
Tematem i bohaterem Soundwork – spektaklu muzycznego Wojtka Blecharza jest dźwięk, opowiadanie o nim przez pryzmat wybranych aspektów muzyki XX i XXI wieku oraz próba definicji podstawowych elementów muzycznych, takich jak melodyka, rytmika czy dynamika.
Dla grup zorganizowanych ze szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych oferujemy warsztaty wprowadzające do spektaklu (prosimy o kontakt z działem edukacji: edukacja@trwarszawa.pl).
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.
Od kompozytora:
„Wszyscy na co dzień słuchamy muzyki, a słuch jest zmysłem, który trudno wyłączyć, jednakże edukacja muzyczna czy społeczny dyskurs o tym, czego i jak słuchamy pozostają praktycznie znikome. Rozwijaniu słuchowej wyobraźni nie sprzyja także dominacja muzyki pop. W pracy nad spektaklem w TR Warszawa staram się przekazać aktorom swoją praktykę dźwięku. Służą temu improwizacja, kompozycja, budowanie instrumentów czy wydobywanie muzyczności z przedmiotów, które z pozoru jej nie mają.
Muzyka współczesna jest często odrzucana jako trudna, gdyż niełatwo znaleźć w niej elementy, które każdy z nas zna, takie jak harmonia czy melodia. Całe szczęście muzyka nie ogranicza się tylko do melodii i harmonii, a to właśnie muzyka współczesna jak żadna inna oferuje wyjątkowe bogactwo dźwiękowych kolorów, intensywności, szorstkości, półcieni, szeptów czy szmerów i właśnie to dźwiękowe bogactwo staje się librettem mojego spektaklu. Również to muzyka współczesna, jak żadna inna, umożliwia przygotowanie utworu muzycznego nie-muzykom, pozwala na wspólne tworzenie dźwięku i wspólne muzykowanie, które dziś jest również czynnością praktycznie wymarłą.
W jednej ze scen Tańcząc w ciemnościach Larsa von Triera Selma, główna bohaterka grana przez Björk, zaczyna słyszeć muzykę w odgłosach maszyn przemysłowych: stukach, świstach i zgrzytach. W jej wyobraźni wszystko zaczyna grać i współbrzmieć. Mam nadzieję, że Soundwork pomoże pewne dźwięki i zjawiska muzyczne poznać oraz nazwać, pozwoli odkrywać muzykę tam, gdzie jej wcześniej nie dostrzegaliśmy i częściej zamieniać się nam w słuch.”
Obsada
Twórcy i twórczynie
muzyka, libretto, reżyseria: Wojtek Blecharz
kostiumy: Konrad Parol
ruch sceniczny: Karol Tymiński
światło, projekcje video: Robert Mleczko
research, warsztaty DIY: Izabela Smelczyńska
soundesign, realizacja dźwięku: Jarosław Grzelak
konsultacja dramaturgiczna: Roman Pawłowski
asystentka reżysera: Karolina Gębska
asystentka kostiumografa: Aniela Sieczkowska
materiały video: Ewa Łuczak
Galeria
Partnerzy
-
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca
Linia nowych talentów / Młody TR
fot. Krzysztof Bieliński
Spektakl powstał w ramach programu Młody TR, będącego częścią Linii nowych talentów – nurtu programowego TR Warszawa. TR Warszawa od lat wspiera rozwój nowych talentów artystycznych, prowadząc takie projekty jak Teren Warszawa, TR/PL, Teren TR, Młody TR, Debiut TR, a także rezydencje artystyczne, gościnne pokazy prac dyplomowych i spektakli oraz przedstawienia repertuarowe, do realizacji których zapraszani są nowi twórcy i twórczynie, a wybrane projekty rozwijane są we współpracy z partnerami zagranicznymi. TR Warszawa pełni rolę artystycznego schronu, w którym artystki i artyści mogą eksperymentować i realizować swoje pomysły na teatr.
W ramach Linii nowych talentów swoje spektakle zrealizowali i zrealizowały m. in.: Wojciech Blecharz (Soundwork), Klaudia Hartung-Wójciak (Chinka), Grzegorz Jaremko (Woyzeck), Katarzyna Kalwat (Holzwege, Rechnitz. Opera – Anioł Zagłady, Maria Klassenberg. Ekstazy, Staff Only – koprodukcja Biennale Warszawa i TR Warszawa), Anna Karasińska (Ewelina płacze, Fantazja), Katarzyna Minkowska (Stream), Jędrzej Piaskowski (Puppenhaus. Kuracja, Dawid jedzie do Izraela), Piotr Trojan (Grind/r), Magda Szpecht (Możliwość wyspy, Wracać wciąż do domu), Małgorzata Wdowik (Piłkarze, Strach).