Zaczynamy nowy sezon!


Ten sezon będzie wyjątkowy, bo wyjątkowy jest czas w którym żyjemy i pracujemy. W ostatnich miesiącach byliśmy świadkami bezprecedensowych ataków na polską demokrację i niezależność instytucji kultury. Ucierpiały w nich także teatry: przerwana została działalność kilku ambitnych scen, które pod naciskiem polityków zostały zmuszone do zmiany swojego artystycznego profilu.

My – zespół TR Warszawa jesteśmy wierni ideom wolności artystycznej, otwartości i wspólnotowości. Chcemy chronić i wcielać w życie te ważne dla nas i naszych widzów wartości. Chcemy aby Warszawa – miasto, które mamy w naszej nazwie, pozostała miejscem wolności i różnorodności, przestrzenią swobodnej wymiany myśli i nieskrępowanej debaty publicznej. Na przekór mrokom, które opanowują świat, chcemy co wieczór w naszym teatrze zapalać światło, aby nie dać się ciemności.

W sytuacji kryzysu ważna jest solidarność, dlatego w nadchodzącym sezonie planujemy nawiązać współpracę z grupą twórców, która została zmuszona do odejścia z Teatru Polskiego z Bydgoszczy. Przez ostatnie trzy lata tworzyli tam zaangażowany program. Mamy nadzieję, że w naszym teatrze będą kontynuować tę pracę.

TR razem z trzema innymi miejskimi teatrami z Warszawy – Nowym, Studiem i Powszechnym przy wsparciu Biura Kultury Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy weźmie udział w produkcji „Procesu” Krystiana Lupy. Będzie to nasza wspólna odpowiedź na kryzys demokracji i kafkowską sytuację, w której znaleźliśmy się jako twórcy i jako obywatele. Chcemy także kontynuować współpracę z bezdomnym Teatrem Żydowskim, z którym pokazaliśmy w ubiegłym sezonie „Dybuka” i „Malowanego ptaka”. Uważamy, że nie wolno zamykać teatrów, tym bardziej jedynego żydowskiego teatru w tej części Europy.

Naszą odpowiedzią na mrok jest także program na nowy sezon. Publiczność znajdzie w nim klasykę i nową dramaturgię, projekty eksperymentalne i popularne, premiery międzynarodowych gwiazd i debiutantów. Łączy je niezgoda na zastaną rzeczywistość, obrona człowieka i jego wolności osobistej, otwartość i wspólnotowy charakter.

Zaczniemy sezon od „Mojej walki” – adaptacji sześciotomowej powieści Karla Ove Knausgarda, którą wyreżyseruje Michał Borczuch. Razem z norweskim pisarzem zadamy pytanie o to, kim jesteśmy, co nas wyróżnia spośród miliardów istnień ludzkich. Jesienią do TR-u powróci René Pollesch, niemiecki rewolucjonista teatralny. Jego spektakl będzie próbą zrozumienia tego, co dzieje się dzisiaj w umysłach i sercach mieszkańców Europy, targanej konfliktami politycznymi i społecznymi. Wystawimy także adaptację powieści „Mistrz i Małgorzata” Michaiła Bułhakowa, którą ministerstwo edukacji wyrzuciło z listy lektur szkolnych. Naprawimy tę haniebną decyzję razem z wybitnym twórcą rosyjskim, Konstantinem Bogomołowem.

Grzegorz Jarzyna zamierza wystawić spektakl na motywach trzech szekspirowskich komedii: „Snu nocy letniej”, „Wieczoru Trzech Króli” i „Burzy”. Jego tematem będzie świat fake’ów, postprawdy i wirtualnych kłamstw, w jakim przyszło nam żyć.  TR Warszawa pracuje dla przyszłości, dlatego będziemy badać nowe terytoria dla teatru: wirtualną rzeczywistość i technologie cyfrowe.

TR działa międzynarodowo – w grudniu w Chinach powstanie spektakl „Dwa miecze” w reżyserii Grzegorza Jarzyny i w koprodukcji z TR Warszawa. Oparty będzie na starej chińskiej legendzie z IV wieku o mścicielu, który stawia opór despotycznej władzy. Będziemy szukać w chińskiej mitologii wartości, za które ludzie ginęli, a które dzisiaj zostały zapomniane.

W Warszawie w ramach międzynarodowego programu pokażemy gościnnie przedstawienie „Imitation of Life” Kornéla Mundruczó, węgierskiego reżysera, związanego z TR – będzie to opowieść o tym, czy sami wybieramy nasz los, czy o naszym życiu decyduje przeznaczenie. Kornel powróci do nas pod koniec przyszłego roku, aby wyreżyserować nowy, autorski tekst – tym razem o granicach wolności z perspektywy kobiet.

Ważnym kontekstem sezonu będzie 100. rocznica odzyskania niepodległości Polski, która dla nas jest przede wszystkim świętem wolności. W przyszłym roku przypada także 50. rocznica polskiego Marca‘68 – razem z Muzeum Historii Polskich Żydów POLIN przygotowujemy serię projektów o żydowskim doświadczeniu Marca. To doświadczenie staje się dzisiaj na nowo aktualne: znów rośnie w Polsce nienawiść wobec obcych, podsycana przez polityków.

O strachu, który rządzi dzisiaj światem będzie opowiadać nowy projekt Małgorzaty Wdowik, inspirowany kultowymi filmami grozy. Katarzyna Kalwat, autorka nagradzanego spektaklu „Holzwege” w swoim nowym projekcie „Ekstazy” przyjrzy się wzorcom kobiecości we współczesnym świecie, a debiutująca u nas Klaudia Hartung-Wójciak zrealizuje przedstawienie inspirowane filmem Godarda „Chinka” , który zapowiadał rewoltę studencką 1968. Młoda reżyserka chce postawić pytanie o przyszłość dzisiejszej lewicy i możliwość rewolty dzisiaj.

Stajemy wobec świata, który jest coraz bardziej niezrozumiały, wrogi i budzący lęk. Teatr jest świetnym miejscem, aby choćby na chwilę ten lęk uleczyć i rzucić światło na otaczające nas ciemności.

Dołączcie do nas w nowym sezonie! Zapalmy światła!