KALIFORNIA / GRACE SLICK

reż. René Pollesch

  • spektakle przedpremierowe: 5, 6, 7 grudnia / premiera: 8 grudnia / spektakle: 9, 10 grudnia 2017

    „Kalifornia i Mur Pacyfiku, o który rozbija się fala ekspansji kolonialnej na Zachód i cofa w postaci zintensyfikowanych światów wewnętrznych, przedstawione przez zespół aktorski szpitala psychiatrycznego w Palo Alto pod kierownictwem Mrs Grace Slick”.

    Kalifornia to przestrzeń geograficzna, kulturowa i mentalna, do której nawiązuje najnowsze przedstawienie René Pollescha, oparte na tekście napisanym specjalnie dla TR Warszawa. Zrodzone w Kaliforni w latach 60. XX wieku prądy intelektualne i obyczajowe zmieniły oblicze Zachodu. Dzisiaj w sercu Doliny Krzemowej - Palo Alto, gdzie swoje siedziby mają największe firmy internetowe i technologiczne, decyduje się teraźniejszość i przyszłość kapitalistycznego świata.

    Spektakl René Pollescha jest podróżą do brzegów Pacyfiku i z powrotem, śladami cywilizacyjnej fali, która wraca dzisiaj do Europy w postaci cyfrowych technologii, wirtualnych rzeczywistości i nowych modeli ekonomii. To próba zrozumienia, dokąd zaprowadziła zachodnią cywilizację ekspansja kolonialna i poszukiwanie nowych terytoriów. Przewodniczką w tej wędrówce będzie Grace Slick, gwiazda amerykańskiego rocka lat 60., ikona ruchu hippisowskiego. Psychodelia i sieciowy biznes, rewolucja seksualna i podbój kosmosu, wirtualne światy i startupy spotykają się w tym przedstawieniu, które jest trzecią – po „Ragazzo dell’ Europa” i „Jackson Pollesch” – produkcją Pollescha w TR Warszawa.

    Od reżysera: 

    Jest tylko jeden obraz, jedno zdjęcie, na którym znajduje się cała ludzkość. Poza trzema osobami.

    Tak, trzech osób nie było na tym zdjęciu, które ukazywało całą ludzkość, zawierało całą ludzkość i jednoczyło całą ludzkość: na pierwszym zdjęciu naszej planety, zrobionym z kosmosu. To był w pewnym sensie globalny obraz. Uniwersalistyczna ikona. A jednak, jak wiadomo: trzy osoby, które zrobiły to zdjęcie, nie znalazły się na obrazie.

    Często mówi się, że rok 1968 definiują majowe protesty studenckie, ale w rzeczywistości symbolem tej epoki jest zdjęcie, przekazane przez załogę misji Apollo 8. Czyli przez trzech astronautów. To jest moment, kiedy rozwój ludzkości zaczyna się mocno chwiać.

    W tym punkcie ekspansja na zewnątrz, w kosmos, ekspansja, której zawdzięczamy ten obraz, tę uniwersalistyczną ikonę, odwraca się o 180 stopni i stwarza ostateczne wnętrze.

    Od tej chwili cała Ziemia nie zna już zewnętrza.

    Jednocześnie w Kalifornii fala ekspansji kolonialnej na Zachód zderza się z fizyczną, terytorialną granicą – Pacyfikiem - i zaczyna poszukiwać nowych obszarów - w technologii, niematerialnym świecie wirtualnym i w psychologii. Kalifornia staje się awangardą światowego rozwoju, wraz z którym rozpoczyna się nieodparcie kusząca epoka zamknięcia i intensyfikacji wnętrza. Jesteśmy jej świadkami.

    Ideologia Kalifornijska, kalifornijski kapitalizm sieciowy, kalifornijska awangarda - to podbiło cały pozostały kapitalistyczny świat.

    bilety:
    normalny: 70 zł
    ulgowy: 30 zł
    wejściówka: 20 zł
    studenci szkół i uczelni artystycznych: 1 zł

    Dla grup zorganizowanych ze szkół ponadgimnazjalnych oferujemy warsztaty wprowadzające do spektaklu (prosimy o kontakt z działem edukacji: edukacja@trwarszawa.pl).

    Obsada

    TWÓRCY

    • René Polleschtekst i reżyseria
    • Nina von Mechowscenografia, kostiumy
    • Karolina Gębskaasystentka reżysera
    • Katarzyna Gawryś-Rodriguezinspicjentka
    • Katarzyna Białachkierowniczka produkcji

    RENÉ POLLESCH

    René Pollesch (urodzony w roku 1962 we Friedbergu w Hesji) jest reżyserem i zarazem autorem tekstów swoich spektakli. Studiował na Wydziale Dramatu na Uniwersytecie w Giessen. W roku 1996 otrzymał stypendium twórcze w Royal Court Theatre w Londynie, a w roku 1997 odbył rezydencję artystyczną w Akademie Schloss Solitude w Stuttgarcie. W latach 1999/2000 pracował jako dramaturg w Luzerne Theatre, a w roku 2001 – w Schauspielhaus w Hamburgu. 

    W roku 2002 niemieccy krytycy teatralni uznali Pollescha za najlepszego niemieckiego dramaturga. Dwukrotnie zdobył Nagrodę Dramatyczną Mülheim: w roku 2001 za www-slums i w roku 2006 za Cappuccetto Rosso. W 2012 otrzymał prestiżową Nagrodę imienia Else Lasker-Schüler za całokształt dorobku artystycznego.

    W latach 2001-2007 Pollesch kierował sceną Prater teatru Volksbühne na Rosa-Luxemburg-Platz w Berlinie, a od roku 2007 do końca sezonu 2016/17 reżyserował własne dramaty w berlińskim Volksbühne na Rosa-Luxemburg-Platz, gdzie wspólnie z Frankiem Castorfem odgrywał decydującą rolę w tworzeniu profilu artystycznego teatru. Regularnie współpracuje też z Deutsches Schauspielhaus w Hamburgu, Kammerspiele w Monachium, Burgtheater w Wiedniu, Schauspielhaus w Zurychu i Teatrem Narodowym w Stuttgarcie. Ponadto reżyserował swoje sztuki we współpracy z zespołami teatralnymi w Santiago, Sztokholmie, Tokio oraz TR Warszawa. 

    Opublikował między innymi www-slums (Rowohlt Verlag, Reinbek 2003), Liebe ist kälter als das Kapital, Stücke – Texte – Interviews/ Love is colder than capital: plays - texts - interviews (Rowohlt Verlag, Reinbek 2009); Kill your Darlings: Plays (Rowohlt Verlag, Reinbek 2014).