wg Jerzego Kosińskiego na podstawie przekładu Tomasz Mirkowicza

Malowany ptak

REŻ.: MAJA KLECZEWSKA


  • najbliższe spektakle: 28 (premiera warszawska), 29, 30 maja 2017 roku

    >> KUP BILET <<

    Spektakl "Malowany ptak" powstał w koprodukcji Teatru Polskiego w Poznaniu i Teatru Żydowskiego w Warszawie. TR Warszawa jest współorganizatorem premiery i pokazów spektaklu "Malowany ptak" w Warszawie.

    Sprowadza się to do jednego: do obowiązku zobaczenia naszej przeszłości w prawdzie.

    Jan Błoński

    W Polsce w 1939 roku mieszkało około 35 milionów współobywateli polskich: 31 milionów Polaków oraz około 3,5 miliona Żydów. Okupacja niemiecka rozbiła Polskę na dwie grupy przedzielone przepaścią, polskich Żydów i Polaków − chrześcijan, którzy egzystowali koło siebie przez stulecia. Podczas eksterminacji na ziemiach polskich zginęło 2 miliony 900 tysięcy polskich Żydów. Przemoc zmienia stosunki międzyludzkie.

    Dlaczego ukrywanie Żydów niosło za sobą tak straszne zagrożenie?
    Dlaczego nie brakowało chętnych do konspiracji w Państwie Podziemnym, która również była zagrożona karą śmierci, a tak trudno było znaleźć schronienie dla współobywateli żydowskich?

    Bycie „obok”.
    Bycie „nie-zainteresowanym”.
    Bycie „nie-zaangażowanym”.
    Bycie „biernym obserwatorem”, w obliczu masowego codziennego ludobójstwa, jest działaniem. Zdaje się, że rozmowa na ten temat wcześniej nie była możliwa, była prawie niesłyszalna, wymagała czasu.

    Już w 1940 Jan Karski złożył raport o sytuacji w Polsce rządowi generała Sikorskiego. Był on miejscami niewygodny. Przygotowując wersję oficjalną, do której Alianci mogli mieć dostęp, raport Karskiego sfałszowano. Uznano bowiem, że Zachód nie powinien wiedzieć o antyżydowskich nastrojach w Polsce, o których informował Karski w swoim meldunku.

    „Malowany ptak” stanowi efekt powolnego uwalniania umysłu długo skutego strachem.

    czas: 3 godz. (z przerwą)
    bilety: normalny 80 zł / ulgowy 50 zł 

    Na spektakl "Malowany ptak" nie przewidujemy sprzedaży wejściówek (wszystkie bilety zostały wyprzedane). 

    Spektakl przeznaczony dla widzów dorosłych

    Spektakl grany w ATM Studio (ul. Wał Miedzeszyński 384, Warszawa).


    Nie masz jak dojechać na spektakl? 

    >> Tutaj sprawdzisz << rozkład jazdy naszego specjalnego autobusu do ATM STUDIO.



    Obsada

    TWÓRCY

    • Maja Kleczewskareżyseria
    • Łukasz Chotkowskidramaturgia
    • Maja Kleczewska, Łukasz Chotkowskiscenariusz, sceniczny:
    • Paulina Skorupskawspółpraca dramaturgiczna
    • Wojciech Puśscenografia/instalacja (scena)
    • Marcin Chlandascenografia filmowa/instalacja
    • Konrad Parolkostiumy
    • Kaya Kołodziejczykchoreografia
    • Cezary Duchnowskimuzyka
    • Adam Domuratkierownictwo muzyczne
    • Kacper Fertaczfilm
    • Przemysław Chruścielewskimontaż
    • Wojciech Puśświatło
    • Julia Szmytasystent reżysera
    • Zuzanna Głowacka, Klaudia Boruckaprodukcja

    W spektaklu wykorzystano fragmenty:

    „My z Jedwabnego” Anny Bikont, „Biedni Polacy patrzą na getto” Jana Błońskiego, „Miesięcy” Kazimierza Brandysa, „Judenjagd” Jana Grabowskiego, „Ten jest z ojczyzny mojej…, ale go nie lubię” Jana Tomasza Grossa, „Przechodząc obok” Jerzego Kosińskiego, „Zająca z Patagonii” Cloude’a Lanzmanna, „Shoah” Cloude’a Lanzmanna, „Czarnego ptasiora” Joanny Siedleckiej, „Fałszerzy pieprzu” Moniki Sznajderman, „Miast śmierci” Mirosława Tryczyka, „Dzieci żydowskie oskarżają”, red. Maria Hochberg-Mariańska, Noe Gruss, „Sprawcy: dlaczego zwykli ludzie dokonują masowych mordów” Haralda Welzera, „Sonderkomando” Shlomo Venezia, „Jak Polacy Niemcom Żydów mordować pomagali” Stefana Zgliczyńskiego oraz fragmenty tekstów i wypowiedzi prasowych Aliny Całej, Jana Grabowskiego, Barbary Engelking, Mariana Kałuskiego, Jana Karskiego, Rafała Kotomskiego, Joanny Krakowskiej, Wacława Kujbidy, Ewy Kurek, Jana Nowaka-Jeziorańskiego, Andrzeja Sławińskiego, Jana Karskiego, Marka Wierzbickiego oraz Jana Żaryna.

    W spektaklu wykorzystano utwory:
    Ludwig van Beethoven – VII Symfonia A-dur (op.92) cz. II – Allegretto
    Olivier Messiaen – „Quatuor pour la fin du temps”(Kwartet na koniec czasu) – cz. VIII – Louange a l’immortalite de Jesus (Pochwała nieśmiertelności Jezusa)

    W spektaklu występuje orkiestra w składzie: 

    DYRYGENT:
    Andrzej Borzym 

    PIERWSZE  SKRZYPCE:
    1. Marta Kiljan  
    2. Joanna Romejko  
    3. Jędrzej Nalaskowski 

    DRUGIE SKRZYPCE:
    1. Katarzyna Magdziak  
    2. Aleksandra Talacha
    3. Marta Piórkowska 

    ALTÓWKI:
    1. Justyna Górska
    2. Paulina Ryjak  

    WIOLONCZELA :
    1. Małgorzata Wilczyńska  
    2. Cyprian Komza 

    FLET:  
    Justyna Pinkwart
    Oliwier Andruszczenko  

    OBÓJ:  
    Franciszek  Olszewski 

    FAGOT:
    Łukasz Krzętowski 

    WALTORNIA:  
    Jakub Piaszczyk