Myśli nowoczesnego Polaka. Roman Dmowski

REŻ.: GRZEGORZ LASZUK

Spektakl gościnny: Teatr Polski w Poznaniu, Komuna//Warszawa

  • 11 listopada 2018, godz. 17:00, 20:00

    To coś więcej niż przedstawienie teatralne. To mroczny musical. Przy akompaniamencie gitary, saksofonu i trąbek wystąpią przed Państwem: Roman Dmowski i Hannah Arendt. Ich biografie w rzeczywistości nigdy się nie przecięły. Do takiego egzotycznego spotkania mogło dojść tylko na deskach Teatru Polskiego w Poznaniu!

    Niespodziewanie z książki Romana Dmowskiego wyłania się obraz politycznej rzeczywistości. Wystarczy posłuchać przemówień prawicowych polityków aby dostrzec, że używają języka, którego autorem jest ojciec współczesnej prawicy. Język radykalny, pełen uprzedzeń i resentymentów, podkreślanie roli kościoła i polskości – to kalka z tekstów Dmowskiego.

    Zanurzone w konkretnym kontekście politycznym rozważania dotyczące biografii Romana Dmowskiego, zamieniają się w znacznie szerzej sformułowane pytania o to, co skłoniło go do tworzenia nacjonalistycznej, antysemickiej i antydemokratycznej ideologii.

    Czy osobista historia dzieciństwa autora Myśli nowoczesnego Polaka wywarła wpływ na jego postrzeganie świata?

    Jak mogłoby wyglądać spotkanie Hannah Arendt – filozofki, myślicielki i Romana Dmowskiego –  antysemity i ideologa nacjonalizmu? Gdzie leżą źródła triumfu współczesnej prawicy?


    Zadając sobie te i inne pytania twórcy stworzyli intensywny, nasycony kontrowersjami musical, w którym myśli nie krępują się żadnymi względami.

    premiera: 11 listopada 2016
    czas trwania: 1 godz. 20 min

    bilety: 70 zł (normalny), 30 zł (ulgowy), 30 zł (wejściówka)

    Ważne informacje:
    w spektaklu wykorzystywana jest lampa stroboskopowa; w niektórych scenach spektaklu użyta jest bardzo głośna muzyka.

     

    Obsada

    TWÓRCY

    • Grzegorz Laszukreżyseria
    • Anna Wojnarowskadramaturgia
    • Bartek Rączkowski i zespół aktorskimuzyka
    • Weronika Pelczyńska, Aleksandra Osowiczruch sceniczny
    • Adrian Cognac, Magdalena Mosiewiczwideo
    • Karolina Gębskareżyseria świateł
    • Ewelina Ciuchtakostiumy
    • Magdalena Matusewiczinspicjent

    RECENZJE

    „Formę koncertu przybiera całość spektaklu. Monika Roszko, Anna Wojnarowska, Jakub Papuga i Paweł Siwiak grają na gitarach elektrycznych, trąbkach, bębnach. O Romanie Dmowskim nie tylko śpiewają, ale też melorecytują i rapują. Ubrani w eleganckie, czarne ubrania (kostiumy Eweliny Ciuchty), ograniczają swoją ekspresję do minimum.
    Oszczędna, precyzyjna i rytmiczna choreografia Weroniki Pelczyńskiej i Aleksandry Osowicz oraz kompozycje Bartka Rączkowskiego (przy których spory udział miał także zespół aktorski) sprawiają, że widz ma momentami wrażenie, że jest nie w teatrze, a na koncercie zespołu Kraftwerk.

    Roman Dmowski patrzy.
    Ogromne wrażenie robi też sfera wizualna spektaklu. Scena jest pustym, białym pudełkiem. Jedynie na tylnej ścianie widać okrągłe, kręcące się, białe abstrakcyjne wybrzuszenie, które w kilku momentach staje się (dzięki projekcji) okiem Romana Dmowskiego.
    Dobrze skomponowanej całości dopełniają głęboko nasycone światła Karoliny Gębskiej. W zależności od aktualnie odgrywanej sceny są albo wąskimi, czerwonymi prześwitami, albo intensywnym kolorem, który ogarnia całą przestrzeń sceniczną.
    Emocje niesie ze sobą muzyka. A także tekst. Laszuk nie dokonuje na scenie krytycznej lektury książki Dmowskiego”.
    Stanisław Godlewski, „Gazeta Wyborcza”

    „A zmajstrował dzieło bardzo, żeby nie powiedzieć zaskakująco udane: inteligentne i ironiczne, zjadliwe i dowcipne, precyzyjnie napisane i wyreżyserowane, no i przede wszystkim głośno (często bardzo głośno) zabierające głos w sprawie Romana Dmowskiego oraz propagowanej przez niego ideologii polskiego nacjonalizmu przesyconego równie polskim antysemityzmem. Laszuk stworzył coś pomiędzy spektaklem a koncertem, którego początek zwiastuje opadająca wielkich rozmiarów biało-czerwona flaga-kurtyna. I cóż nam odsłania?”
    Mike Urbaniak, www.mikeurbaniak.wordpress.com