NA PODSTAWIE TWÓRCZOŚCI PIERA PAOLO PASOLINIEGO:

T.E.O.R.E.M.A.T.

REŻ.: GRZEGORZ JARZYNA

Od czasu zrealizowania przez Piera Paolo Pasoliniego kultowego, choć znanego głównie we wtajemniczonych koneserskich gronach filmu Teorema minęło 40 lat. Wtedy, w 1968 roku, świat zmierzał do wielkiego przesilenia. Społeczne napięcia wynikały w równym stopniu z frustrującego braku, jak i z nadmiaru, który w efekcie okazywał się brakiem. W swoim projekcie Jarzyna wykorzystuje strukturę dzieła Pasoliniego do przeprowadzenia studium doświadczenia granicznego, czy raczej doświadczenia-granicy. W życiu bohaterów spektaklu Pasoliniego, podobnie jak w życiu każdego człowieka, pojawia się taki punkt krytyczny, wyrasta mur, który - jak twierdził Karl Jaspers - wymaga decyzji: albo wyłączyć się z życia, albo osiągnąć wyższą świadomość i przekroczyć dotychczasowe ograniczenia. Jarzyna posługuje się dziełem Pasoliniego i w ramach laboratoryjnej pracy z aktorami tworzy teatralny palimpsest: wzór, model, teoremat swojej egzystencjalnej drogi.

Premiera: 1 i 3 lutego 2009
Czas: 2 godz. 10 min (bez przerwy)


W spektaklu występują sceny nagości. Dla grup zorganizowanych ze szkół ponadgimnazjalnych oferujemy warsztaty wprowadzające do spektaklu (prosimy o kontakt z działem edukacji: edukacja@trwarszawa.pl).

Obsada

GOŚCINNIE WYSTĄPILI

  • Jadwiga Jankowska-Cieślak(PREMIERA)

TWÓRCY

  • Magdalena Maciejewskascenografia i kostiumy
  • Jacek Grudzień / Piotr Domińskimuzyka
  • Jacqueline Sobiszewskireżyseria światła
  • Rita Czapkakonsultacje dramaturgiczne
  • Paweł Kulkaasystent reżysera
  • Kordian Piwowarski / Anna Dyczakreportaż wideo
  • Bartek Maciasanimacja
  • Jakub Andrychowiczgraffiti

„Sztuka często oszałamiająco piękna, niekiedy dziwnie uwodzicielska, a kiedy indziej niespodziewanie zabawna.”
Sophie Gorman, THE IRISH INDEPENDENT

„Gęsty i skupiony spektakl Jarzyny rozlewa się w głowach widzów jak rtęć po podłodze. Nawet w najbardziej klarownej scenie jest miejsce na migotanie Boga, niejednoznaczność przesłania. Długo nie można uwolnić się od obrazów i słów, mimo że weszły w nas lekko i nieinwazyjnie.”
Łukasz Drewniak, PRZEKRÓJ

„Spektakl jest czytelny, wyrazisty i zniewala uwagą dla szczegółów, a jego forma współgra z surową oceną przedstawianej rodziny i jej świata, oceny zgodnej z wizją obu reżyserów – Pasoliniego i Jarzyny.”
John Smythe, THEATRE REVIEW

WYJAZDY & NAGRODY

NEXT Festival, Théâtre du Nord, Lille, Francja (25-27.11.2012)
Festiwal „Złota Maska”, Moskwa (24.03.2011)
IV Festiwal Wybrzeże Sztuki, Gdańsk (7-8.07.2011)
New Zealand International Arts Festival, Wellington (13-14 i 16-19.03.2010)
Belgrad International Theatre Festival, Serbia (21-22.09.2010)
Ulster Bank Dublin Theatre Festival, Irlandia (01-04.10.2010)
Barbican Theatre, Londyn (14-17.10.2010)
V Międzynarodowy Festiwal Teatralny „Dialog”, Wrocław (13.10.2009)
UCLA Live, Los Angeles (18-19.11.2009)
II Międzynarodowy Festiwal Teatralny „Boska Komedia”, Kraków (7-8.12.2009)

Nagroda im. Konrada Swinarskiego przyznawana przez miesięcznik „Teatr" dla najlepszego reżysera w sezonie 2008/2009 dla Grzegorza Jarzyny.

Międzynarodowy Festiwal Teatralny „Boska Komedia” - Nagroda Boskiego Komedianta dla Magdaleny Maciejewskiej za scenografię spektaklu "T.E.O.R.E.M.A.T." w reżyserii Grzegorza Jarzyny – „za stworzenie spójnego krajobrazu, w którym odrębność ukazuje się poprzez potężny ładunek emocjonalny; ze szczególnym wyróżnieniem dla Jacqueline Sobiszewski za reżyserię świateł”.

Grand Prix w V Ogólnopolskim Konkursie na Teatralną Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Europejskiej oraz nagroda dla Grzegorza Jarzyny za reżyserię, Wielka Nagroda Aktorska dla Jana Englerta za rolę Paola, nagroda aktorska dla Danuty Stenki za rolę Lucii oraz nagroda dla Jacka Grudnia i Piotra Domińskiego za muzykę.