Wariacje na globalny tłum

Gośka Isphording, Karol Nepelski
kur, Piotr Grzymisławski

  • prawykonanie utworu: 11 czerwca 2019 r.

Wydarzenie odbywa się w ramach "Zorganizujmy swoją przyszłość — Biennale Warszawa 2019".

    Nowy utwór Karola Nepelskiego "Wariacje na globalny tłum" przeznaczony na klawesyn amplifikowany i sampler, jest poszukiwaniem nastroju towarzyszącego masowym zgromadzeniom miast całego świata, od Buenos Aries, przez Kair i Stambuł, po Nowy Jork, Madryt, Kijów i Warszawę, w których mieszkańcy wyrażali swoje niezadowolenie i domagali się przemian społeczno-politycznych. Wariacje na globalny tłum są wsłuchaniem się w uwolnioną oddolnie społeczną siłę, odnajdywaniem w tłumie łagodzącej niepokój chwili skupienia, są dźwiękiem przesterowania i przekomponowania w nową formę.

    W warstwie elektronicznej utworu wykorzystano krótkie fragmenty nagrań dostępnych w mediach społecznościowych, takich jak Facebook, Youtube czy Twitter: odgłosy tłumu, dźwięki zbiorowych koncertów, fonosfera miejskich zgromadzeń oraz ruchów protestacyjnych, a także przemówienia liderów, polityków, autorytetów. Jest to quasi-opera, w której sampler zastępuje głosy pojedynczych osób i głos całych grup ludzi, a klawesyn zastępuje akompaniującą orkiestrę. 

    Utwór Karola Nepelskiego wykona międzynarodowej sławy klawesynistka, wybitna interpretatorka muzyki współczesnej – Gośka Isphording.

    Preludium koncertu stanowić będzie akcja uliczna (2 czerwca) na Placu Zamkowym w Warszawie, w miejscu, w którym wybrzmiewają echa Czarnego Protestu, jednego z najważniejszych zgromadzeń społecznych ostatnich lat w Polsce. Gośka Isphording zagra, wobec przypadkowych słuchaczy, motyw przewodni utworu, nawiązujący do zbiorowej świadomości miejsca. 

    Tydzień później w TR Warszawa odbędzie się prawykonanie utworu. Wykonawczyni zaprezentuje również program utworów na klawesyn towarzyszących "Wariacjom na globalny tłum", których genezą  – podobnie jak utworu Nepelskiego – stało się nasłuchiwanie społecznych nastrojów i głosów przemian.

    Koncert w TR Warszawa / Marszałkowska 8

    bilety: 20 zł

    PROGRAM KONCERTU:

    1. Peter Ablinger "Voices and Piano" (wybrane fragmenty)
    2. Ailis Ni Riain "2 Steep 4 Sheep"
    3. Angel Faraldo "Music for Computer and Harpsichord"
    4. Karol Nepelski "Wariacje na globalny tłum"

     

     

    Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

     

    BIENNALE WARSZAWA

    Lista współtwórców programu Zorganizujmy swoją przyszłość!, pierwszej edycji Biennale Warszawa, jest długa. Znajduje się na niej ponad 400 nazwisk. Każdego dnia zwiększa się ona o kolejne nazwiska. Są na liście badacze i badaczki, intelektualistki i intelektualiści, teatralni twórcy i twórczynie, artystki i artyści wizualni, kompozytorzy i muzycy, kuratorki i kuratorzy projektów performatywnych i wizualnych, reprezentanci i reprezentantki polskich i zagranicznych środowisk aktywistycznych, mieszkanki i mieszkańcy Warszawy, także dzieci i młodzież, cudzoziemcy i cudzoziemki pracujący i żyjący w Warszawie. W maju i czerwcu tego roku wszyscy ci ludzie, zaproszeni do kolektywnego przygotowania programu Biennale przez kuratorki i kuratorów poszczególnych bloków programowych, zorganizują i wezmą udział w 40 wydarzeniach: spektaklach teatralnych, koncertach, wystawach, wykładach, konferencjach, warsztatach, wycieczkach, pokazach filmowych, kongresach, konwencjach, które zostaną pokazane ponad 80 razy w 16 miejscach w Warszawie. Miejscem prezentacji są zarówno przestrzeń Biennale Warszawa przy ul. Marszałkowskiej 34/50, jak i sceny i sale partnerskich instytucji kultury: Nowego Teatru, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Teatru Powszechnego, TR Warszawa, Centrum Sztuki Współczesnej U-jazdowski, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, Muzeum Warszawskiej Pragi. Nasze działania odbędą się także w mniej oczywistych, z punktu widzenia odbiorców kultury, miejscach Warszawy: w pustej szkole na Skaryszewskiej, na bazarze na Namysłowskiej, na ulicy Kijowskiej, na trasie z Muranowa do Śródmieścia, na Placu Zamkowym i Trasie W–Z, na Placu Konstytucji. 32 z tych 40 wydarzeń powstało specjalnie pod kątem Biennale Warszawa.

    Przez ponad rok wspólnie zastanawialiśmy się jak powinna wyglądać nasza przyszłość, w jaki sposób może zostać zorganizowana, jakie formy instytucjonalne byłyby najbardziej odpowiednie, byśmy mogli wyjść poza apokaliptyczne wizje przyszłości, które zdominowały nasze życie polityczne, społeczne i kulturalne. W trakcie tegorocznej edycji Biennale stawiamy kolejny krok, zaczynamy – poprzez działania artystyczne – kolektywnie tworzyć alternatywne organizacje i instytucje, które będą w stanie zaproponować inną wizję przyszłości, opartą na takich wartościach jak demokracja, postęp, solidarność. Do listy osób współtworzących program oraz istniejących instytucji partnerskich, z którymi współpracujemy, należy zatem dołączyć listę nowoprojektowanych organizacji. Znajdą się na niej: nowa kooperatywa artystyczna, międzynarodowa organizacja ekofarmerek, inny uniwersytet, nowa placówka edukacyjno-społeczna, transnarodowa unia, organizacja współpracy między Europą Wschodnią a krajami Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej, chór społeczny, oddolna instytucja kultury, transnarodowy zespół artystyczny, forum społeczne. Stworzenie całego szeregu organizacji zdolnych do ciągłej, stałej pracy w różnych obszarach naszego życia nie jest łatwe nawet dla interdyscyplinarnej instytucji jaką jest Biennale Warszawa. Powstaną organizacje, które trzeba podtrzymywać i rozwijać. Mała instytucja i niewielki zespół nie będą w stanie tego zrobić sami. Dlatego hasło programowe Zorganizujmy swoją przyszłość! jest równocześnie zaproszeniem do wspólnego działania.