NATALIA FIEDORCZUK

Workplace

REŻ.: BARTEK FRĄCKOWIAK

  • spektakle gościnne: 15, 16 grudnia 2017 r.

    Halo, tu wolny rynek. Jesteś zwolniona. Trzy historie kobiet, które straciły pracę. Trzy opowieści o pracy, która niszczy godność, stabilność i poczucie wartości. Trzy próby zbudowania alternatywnego systemu, w którym praca wydobywa z człowieka to, co najlepsze, zamiast zamieniać go w przedmiot rynkowej gry. Spektakl dla pracowników i pracodawców, czyli dla wszystkich.

    od realizatorów:
    Punktem wyjścia będzie rozmowa o znaczeniu i wartości pracy, o ambicjach, lękach, niestabilności, o miejscu pracy i jego nieciągłym charakterze, o rytmie i subiektywnie przeżywanym czasie pracy, w której mieszana jest perspektywa fikcyjnych bohaterek z realną sytuacją trzech aktorek, których miejsce pracy zostało zaburzone. Spektakl łączy poziom indywidualnych doświadczeń kobiet, z szerszą perspektywą, w której praca widziana jest jako część dynamicznie zmieniającej się globalnej gospodarki kapitalistycznej. Staje się on rodzajem gry trzech bohaterek z różnymi sytuacjami związanymi z pracą. Rekonstruują historie pracy innych kobiet, próbując wcielić się w nie i zrozumieć ich doświadczenie, podróżują przez różne klasy społeczne, rodzaje zawodów i miejsc pracy, w końcu przez różne pozycje w hierarchii ekonomicznej. Ta fikcyjna podróż pomaga kobietom wejść w przestrzeń utopii. Wyobrażając sobie warunki i miejsca pracy, które pozwalają na ujawnienie w człowieku tego, co najlepsze, nieświadomie zaczynają konstruować alternatywny system społeczno-ekonomiczny. 

    premiera: 24.06.2017, Teatr Polski w Bydgoszczy

    czas trwania: 1 godz. 45 min (bez przerwy)

    Spektakl grany w TR Warszawa / ATM Studio, ul. Wał Miedzeszyński 384

    Nie masz jak dojechać na spektakl?
     
    >> Tutaj sprawdzisz << 
    rozkład jazdy naszego specjalnego autobusu do ATM STUDIO


    bilety: 70 zł (normalny) / 30 zł (ulgowy) / wejściówka: 20 zł / 1 zł studenci szkół i uczelni artystycznych

    Pokaz spektakli jest możliwy dzięki pomocy Miasta st. Warszawy oraz TR Warszawa. 

     

    Obsada

    TWÓRCY

    • Bartek Frąckowiakreżyseria
    • Natalia Fiedorczukscenariusz
    • Anna Maria Zajęty, Mikołaj Małekscenografia, kostiumy
    • Krzysztof Kaliskimuzyka
    • Michał Głaszczkareżyseria światła
    • Magdalena Celmerasystentka reżysera
    • Anna Adamiakasystentka scenografa
    • Teatr Polski w Bydgoszczyprodukcja

    "Workplace" oraz "Solidarność. Nowy projekt" w TR Warszawa

    W październiku zaprezentowane zostaną warszawskiej publiczności spektakle "Solidarność. Nowy projekt" oraz "Workplace" – dwa projekty teatralne będące kontynuacją ostatniej pracy Pawła Wodzińskiego i Bartka Frąckowiaka oraz zespołu artystycznego Teatru Polskiego w Bydgoszczy. Spektakle te są tworzone przez ten sam zespół twórców, ale już w innym mieście, w innym teatrze i w innych okolicznościach.

    Artystki i artyści kontynuują rozpoczętą w Bydgoszczy ideę teatru rozumianego jako miejsca dobra wspólnego – przestrzeni aktywności artystycznej, społecznej i intelektualnej. Zespół zamyka poprzedni etap pracy i otwiera następny, bezpośrednio wypływający ze wspólnych doświadczeń, opartych na solidarności zespołu i idei autonomii. W swoich działaniach ma na celu uruchamianie progresywnej przestrzeni myślenia i działania, będącej odpowiedzią na zmiany zachodzące w polityce kulturalnej. Poszukuje tym samym alternatywy dla konserwatywnych i neoliberalnych formuł funkcjonowania sztuki, a teatr czyni miejscem debaty społecznej. Prezentacja nowych projektów teatralnych jest dla tego zespołu również sprawdzeniem możliwości innej, alternatywnej formuły działania i stanowi płaszczyznę współpracy na nowych zasadach, poza instytucją, w której do tej pory funkcjonował. Testowany jest nowy model pracy, w którym zwiększa się współodpowiedzialność za cały projekt, a artystyczne ryzyko podejmowane przez wszystkich zaangażowanych jest większe od tego, z jakim spotykali się w dotychczasowej pracy. Działanie to oparte jest na otwartości na nowe sytuacje, jakie mogą pojawić się w trakcie pracy. Jest testowaniem teatru pod kątem możliwości jego demokratyzacji.

    Program przedstawienia wypełniają naukowe analizy tych zjawisk, ale na scenie ten nieco akademicki ton zostaje przekształcony w chwilami upajającą grę prowadzoną przez trzy fantastyczne aktorki (Beata Bandurska, Magdalena Celmer, Anita Sokołowska), przemieniające się w kolejne wcielenia kobiet pracujących, ukazywane niekiedy z niemal kabaretową przesadą. Serio stanowi swoiste basso continuo całości, ale aktorki nawet sceny ukazujące zachowania jawnie seksistowskie czy wyrzucanie z pracy rozgrywają z brawurowym (choć wisielczym) humorem.
    Dariusz Kosiński, Tygodnik Powszechny 

    W brawurowo odegranych scenach widzimy rozmaite oblicza pracy: wyalienowanej, niszczącej pracowniczą solidarność, zbyt słabo opłacanej albo zmuszającej do nieustannego udowadniania swojej przydatności, z genderowymi wyznacznikami kompetencji zawodowych, klasowymi konfliktami. Jest to oblicze obsceniczne i często groteskowe, dlatego się śmiejemy, nie jest to jednak śmiech radosny. Kiedy bohaterkom na chwilę uda się uciec spod władzy Głosu i schować za wielką miotłą, odnajdą tam moment wytchnienia i kobiece porozumienie. Wtedy jednak zadzwoni telefon. Halo. Kto mówi? - Tu mówi wolny rynek. 
    Kinga Dunin, Krytyka Polityczna