„Morderstwo Halita Yozgata” – opera w ramach finału Festiwalu Ephemera w TR Online

Zapraszamy na finał tegorocznego festiwalu Ephemera i pokaz opery „Morderstwo Halita Yozgata” w reżyserii Bena Frosta. Premiera odbędzie się 15 listopada o godz. 18:00 na platformie TR Online, nagranie będzie dostępne przez 72 godziny.

Opera jest wykonywana w języku niemieckim i angielskim z polskimi i angielskimi napisami.

Zobacz w TR Online

O operze

6 kwietnia 2006 roku w kafejce internetowej w Kassel został zamordowany 21-letni Halit Yozgat. Jak się okazało później, Yozgat był dziewiątą ofiarą z serii motywowanych rasowo morderstw dokonanych przez członków neonazistowskiej organizacji Podziemie Narodowo-Socjalistyczne.

Grupa działająca w latach 2000-2011 atakowała imigrantów mieszkających w Niemczech. Sprawa Yozgata do dziś nie została wyjaśniona przez niemieckich śledczych. Nikt w związku z nią nie został skazany. W kawiarence internetowej w czasie zabójstwa było obecnych pięciu świadków, a wśród nich Andreas Temme – tajny agent, który twierdził, że nie usłyszał wystrzałów, nie poczuł zapachu prochu, ani nie zauważył martwego ciała leżącego za ladą.

W 2016 roku kilka organizacji społecznych skupionych w ramach porozumienia „Unraveling the NSU Complex”, zwróciła się do Forensic Architecture z prośbą o przeanalizowanie zeznań agenta Temmego. Przebieg zbrodni stał się podstawą drobiazgowej pracy śledczej. Forensic Architecture stworzyli trójwymiarową symulację kafejki internetowej oraz odtworzyli prawdopodobne zachowanie osób, które były na miejscu zbrodni. Całość trwa 9 minut i 26 sekund, tyle ile trwało całe zdarzenie. W swojej pracy, na którą składa się również seria wykładów, Forsenic Architecture poddali w wątpliwość zeznania Temmego. „77sqm_9:26min” było pokazywane w Kassel na festiwalu documenta 14 oraz zostało nominowane do brytyjskiej nagrody Turnera.

Ben Frost postanowił przełożyć efekty śledztwa Forensic Architecture na język opery. Śpiewacy poruszając się po minimalistycznej scenografii będącej rekonstrukcją miejsca zbrodni, odtwarzają poszczególne momenty, szukając różnych, często sprzecznych wersji wydarzeń. Osią kompozycji są dwa dźwięki – wystrzały z broni, której użyli napastnicy. Widzowie przedstawienia sa jednocześnie świadkami oraz śledczymi, zadającymi sobie pytanie o tożsamość mordercy i powód zbrodni. Siłą napędową kompozycji jest pragnienie dojścia do prawdy, które zostaje zderzone z bezsilnością i brakiem ostatecznego wyroku.