Lipko-Konieczna
Justyna
Dramaturżka, redaktorka, pedagożka, badaczka teatru, kuratorka, feministka, sojuszniczka OzN. Od kilkunastu lat pracuje na styku teatru instytucjonalnego i partycypacyjnego. Łączy różne funkcje, kompetencje i dziedziny wiedzy, by wspierać procesy emancypacyjne i równościowe w teatrze i sztukach performatwynych.
Obecnie odpowiada za kształt programowy Centrum Sztuki Włączającej / Teatru 21, organizacji popularyzującej sztukę artystów_ek z niepełnosprawnościami. Z tą grupą jako dramaturżka i badaczka związana jest od 2012 roku. Od początku łączyła teorię z praktyką, wprowadzając w obszar teorii teatru polskiego perspektywę studiów o niepełnosprawności i wydając liczne publikacje i książki, m.in.: „21 myśli o teatrze”, „Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie”. Jest pomysłodawczynią i redaktorką wraz z Eweliną Godlewską-Byliniak inkluzywnej serii wydawniczej, w której ukazały się m.in. „Gapienie się. O tym jak patrzymy i jak pokazujemy siebie innym” Rosemarie Garland-Thomson, czy „Ustanawianie normy” Lennarda Davisa. Jest autorką dramaturgii i scenariuszy takich spektakli grupy jak: „Klauni czyli o rodzinie”, „Rewolucja, której nie było”, „Indianie”, „Libido romantico”, czy „Nie jestem rośliną. Strumień świadomości”.
W latach 2011-2015 dramaturżka Teatru Studio im. St. I. Witkiewicza w Warszawie, w którym w późniejszych latach odpowiadała za rozwijanie działań edukacyjnych i partycypacyjnych. Współpracowała m.in. z Teatrem Dramatycznym, gdzie współtworzyła spektakle „Per Gynt. Szkice z Dramatu Henryka Ibsena”, „Klub Polski”, „Córeczki”, z Nowym Teatrem w Warszawie („Indianie”), z Narodowym Starym Teatrze w Krakowie („Szewcy”), Teatrem Powszechnym w Warszawie „(Ssuperspektakl”), Teatrem Zagłębia w Sosnowcu („Wróg. Instrukcja obsługi”), z Teatrem Polskim w Bydgoszczy („Mur”, „Wielce Szanowna Pani”).
Współtwórczyni programu studiów Pedagogika Teatru (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Instytut Kultury Polskiej UW), na których do dziś prowadzi zajęcia. Członkini zespołu badawczego w ramach projektu HyPaTia i współtwórczyni książek wydanych w tej serii. Autorka kilkudziesięciu scenariuszy teatralnych.
Wykształcenie i wiedzę zdobywała studiując na Wydziale Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie, gdzie obecnie prowadzi zajęcia, na Międzywydziałowych Interdyscyplinarnych Studiach Humanistycznych na Uniwersytecie Warszawskim i studiach doktoranckich trzeciego stopnia w Instytucie Kultury Polskiej UW.