Kochałem twojego syna, a twój syn kochał mnie.

  • Nowość
  • Marszałkowska 8
  • TR bez barier / Audiodeskrypcja
  • TR bez barier / Napisy
  • TR bez barier / Pętla indukcyjna

Tom na wsi

reż.Wojtek Rodak
15.12 19:00

Pętla indukcyjna

16.12 19:00

Pętla indukcyjna

17.12 19:00

Pętla indukcyjna

18.12 19:00

Pętla indukcyjna

Kup bilet
  • Reżyseria

    Wojtek Rodak

  • Autor

    Michel Marc Bouchard

  • Dramaturgia

    Szymon Adamczak

  • Premiera

    24 kwietnia

  • Czas trwania

    2 godz.

  • Bilety

    Cena wyjściowa biletu w pierwszym dniu sprzedaży wynosić będzie 40 złotych, w zależności od frekwencji cena ta może maksymalnie wynieść 150 złotych.
    Bilet ulgowy: 45 zł

Spektakl „Tom na wsi” w reżyserii Wojtka Rodaka jest polską prapremierą tekstu kanadyjskiego dramatopisarza Michela Marca Boucharda “Tom à la Ferme”.

O spektaklu

SEKRETY, KŁAMSTWA I DOJARKI

„Osoby homoseksualne uczą się kłamać, nim nauczą się kochać”. O prawdziwości tego twierdzenia przekonuje się tytułowy bohater – Tom, młody chłopak z dużego miasta, który pojawia się w rodzinnych stronach swojego tragicznie zmarłego partnera, aby wziąć udział w ceremonii żałobnej. Niespodziewana wizyta staje się okazją do poznania bliskich ukochanego, którzy nie mieli pojęcia o istnieniu Toma. W świecie, gdzie spokój jest ważniejszy od prawdy, a synonimy to specyficzne rodzaje kłamstw, zacierają się granice między pożądaniem i żałobą, brutalnością i czułością, prawdą i fikcją. Pogrzeb oraz przedłużający się pobyt Toma na wsi stają się katalizatorami nasyconych przemocą wydarzeń, które zmuszą bohaterów dramatu do konfrontacji z własnym zakłamaniem. Skrywany sekret z przeszłości, niczym w antycznej tragedii, zatoczy nowe koło i zdecyduje o losie Toma. 

Sztuka kanadyjskiego dramatopisarza Michela Marca Boucharda, to precyzyjnie skonstruowana i bezkompromisowa opowieść o bólu, miłości, żałobie i wyparciu, która po latach obecności na najważniejszych światowych scenach, po raz pierwszy wystawiana jest w Polsce. Sięgając po ten mroczny, trzymający w napięciu dramat gejowski, twórcy i twórczynie pragną w nieinterwencyjny i uwrażliwiający sposób zwrócić uwagę na trudy, z jakimi wiąże się dorastanie osoby nieheteronormatywnej na prowincji. Jednocześnie chcąc przekroczyć wizerunek geja jako ofiary. Rozbijająca rodziny i niszcząca życiorysy spirala homofobii jest toksycznym i brzemiennym 
w skutkach doświadczeniem, przemieniającym nawet moment ostatniego pożegnania w kolejny akt odrzucenia. Jeśli nie jesteśmy równi za życia, to czy możemy być równi wobec śmierci?

Spektakl „Tom na wsi” w reżyserii Wojtka Rodaka jest polską prapremierą tekstu kanadyjskiego dramatopisarza Michela Marca Boucharda – “Tom à la ferme”. Jego filmowa  adaptacja w reżyserii Xaviera Dolana zdobyła nagrodę FIPRESCI na 70. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji.

Spektakl powstał w ramach linii nowych talentów TR Warszawa. Wojtek Rodak jest laureatem nagrody Debiut TR 2021, przyznanej przez zespół programowy TR Warszawa na 10. Forum Młodej Reżyserii w Krakowie.

W spektaklu wykorzystano fragmenty książki „Cała siła, jaką czerpię na życie. Świadectwa, relacje, pamiętniki osób LGBTQ+ w Polsce” wydawnictwa Karakter.

fot. Maurycy Stankiewicz

Twórcy i twórczynie

reżyseria: Wojtek Rodak
dramaturgia: Szymon Adamczak
przekład z francuskiego na angielski: Linda Gaboriau
przekład z angielskiego na polski: Jacek Kaduczak
scenografia, reżyseria światła: Katarzyna Pawelec
kostiumy: Marta Szypulska
muzyka: Karol Nepelski
choreografia: Wojciech Grudziński
wideo: Wojciech Puś
montaż/coloring wideo: Roman Savchenko
asystent reżysera: Piotr Piotrowicz
inspicjentka: Patrycja Węglarz
kierowniczka produkcji: Anna Czerniawska

 

Realizacja:

światło: Konrad Kajak

dźwięk: Andrii Pogorielov

wideo: Łukasz Karzewski

charakteryzacja: Milena Jura i Dominika Zatońska

Recenzje

  • Mocna, ponura, psychologiczna opowieść o społecznym i rodzinnym wykluczeniu osób LGBT, o życiu w kłamstwie i o napięciu między miastem a wsią. Jest gęsta i dość tradycyjna pod względem narracyjnym, a jednak potrafi zaskoczyć, np. sceną tańca w rytm maszyn polowych. Jest znakomicie zagrana przez całą aktorską czwórkę. Jest rewelacyjnie ilustrowana dźwiękowo: glitchami, zgrzytami, hałasami budzącymi niepokój. Jest wreszcie bardzo przejmująca i aktualna, także dzięki wplecionym w tekst opowieściom osób ze środowiska LGBT.

    Przemek Gulda, guldapoleca
  • Nie lekceważę niczyjego poczucia krzywdy. Rzecz w tym, że kiedy jej wykrzyczenie staje się głównym celem napisania tekstu, często on sam staje się bardziej publicystycznym manifestem niż dziełem sztuki. Zwłaszcza kiedy powstaje, a potem jest eksponowany w gronie ludzie odczuwających i myślących tam samo. I tu zaskoczenie. „Tom na wsi” jest ciekawą literacko opowieścią, która przez większość czasu nie kojarzy się z pojęciem „manifest”. Nie wiem, ile w tym jest z autora, a ile z twórcy adaptacji Szymona Adamczaka i reżysera Wojtka Rodaka. Ale to fakt.

    Piotr Zaremba, Polska Times
  • Wszystko to jest bardzo ekspresyjnie rozgrywane, pełne nieoczekiwanych metafor opartych na ruchach i gestach. Z dobrą funkcjonalną dekoracją Katarzyny Pawelec i do niepokojącej muzyki Karola Nepelskiego.

    Piotr Zaremba, Polska Times

Spektakl zrealizowany przy wsparciu Ambasady Kanady w Warszawie

Spektakl współfinansowany przez Akademię Sztuk Teatralnych.

Partnerem spektaklu jest Canada Council for the Arts

Patron