reżyseria Katarzyna Minkowska

Stream

dramaturgia Tomasz Walesiak

    Premiera: 2 października 2020

    Kolejne spektakle: 3, 4 października
    10, 11, 12, 13 grudnia

    "Stream" to laboratorium mitologii epoki cyfrowej. Katarzyna Minkowska w swoim spektaklu zderza greckie mity z wirtualnymi przestrzeniami internetu, szukając odpowiedzi na pytanie o źródła współczesnej kultury. Jaką prawdę o człowieku odsłaniają wirtualne światy? Jaki adres IP ma dzisiaj Olimp, jaki Hades, a jaki Tartar? Czy wszyscy mają tam dostęp, czy tylko wybrani? Gdzie płynie streaming Styksu, a gdzie Lete? Co trzeba zrobić, aby przedrzeć się przez bramki cyfrowego Cerbera? I wreszcie – gdzie jest przestrzeń do życia dla zwykłych użytkowników?

    Spektakl czerpie materiał dramaturgiczny z motywów mitologicznych oraz ze zjawisk powstających na styku mediów społecznościowych i osobistych doświadczeń. W czasie pandemicznego lockdownu twórcy i twórczynie rozwijali swoje postaci poprzez internetowy projekt “R.I.P. KORE”. Punktem wyjścia do pracy nad przedstawieniem są streamingi, polskie i zagraniczne wideoblogi oraz film dokumentalny "Mommy Dead and Dearest” w reżyserii Erin Lee Carr (2017).

    Przedstawienie powstaje w ramach nagrody Debiut TR, przyznawanej przez TR Warszawa od 2015 roku podczas Forum Młodej Reżyserii w Krakowie. Celem nagrody jest wspieranie rozwoju artystycznego młodych twórców teatru. Nagrodzony reżyser otrzymuje zaproszenie do zrealizowania przedstawienia w TR Warszawa w kolejnym sezonie teatralnym. Katarzyna Minkowska jest laureatką konkursu Debiut TR 2018.

    Premiera: 2 października

    miejsce: TR Warszawa / Marszałkowska 8

    Obsada

    TWÓRCY I TWÓRCZYNIE

    • Katarzyna Minkowskareżyseria, scenografia i tekst
    • Tomasz Walesiaktekst i dramaturgia
    • Wojciech Fryczmuzyka
    • Aneta Jankowskadramaturgia ruchu
    • Julita Goździkkostiumy i scenografia
    • Łukasz MleczakŁukasz Mleczak
    • Agata Rucińskavideo
    • Agnieszka Adamska i Julita Goździkkoncepcja i wykonanie ciała Demeter i popiersia Kore
    • Aleksandra Śliwińskaasystentka reżyserki
    • Konrad Kajakświatło
    • Miłosz Pawłowskidźwięk
    • Łukasz Jaratechnik video
    • Wojciech Sobolewskiinspicjent
    • Karolina Pająk-Sieczkowskakierowniczka produkcji

    Nagroda Debiut TR

    Nagroda Debiut TR została powołana w listopadzie 2015 roku w TR Warszawa. Jest częścią nurtu programowego Młody TR. Wyróżnienie przyznawane jest co roku na Forum Młodej Reżyserii w Krakowie, organizowanym przez Akademię Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Program wspiera rozwój artystyczny młodych twórców i twórczyń teatru. Nagrodzony reżyser lub reżyserka otrzymuje zaproszenie do zrealizowania przedstawienia w TR Warszawa w kolejnym sezonie teatralnym.

    Dotychczas pod szyldem Debiutu TR powstały trzy spektakle: “Puppenhaus. Kuracja” na podstawie tekstu Magdy Fertacz w reżyserii Jędrzeja Piaskowskiego (2017), “Chinka” na motywach scenariuszy filmowych Jean-Luc Godarda oraz "Biesów” Fiodora Dostojewskiego w reżyserii Klaudii Hartung-Wójciak (2018) oraz “Woyzeck” według Georga Büchnera w reżyserii Grzegorza Jaremko (2019). Katarzyna Minkowska (studentka III roku Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza) została laureatką nagrody Debiut TR 2018, z kolei laureatem nagrody Debiut TR 2019 został Wiktor Bagiński (student IV r. Wydziału Reżyserii Dramatu Akademii Sztuk Teatralnych im. S. Wyspiańskiego w Krakowie).

    Młody TR to jeden z elementów programu TR Warszawa – LINII NOWYCH TALENTÓW. 
TR Warszawa od lat wspiera rozwój nowych talentów artystycznych, prowadząc takie projekty jak np. Teren Warszawa, TR/PL, Teren TR, Młody TR, Debiut TR, rezydencje artystyczne, gościnne pokazy prac dyplomowych i spektakli, czy przedstawienia repertuarowe, do realizacji których zapraszane są nowi twórcy i twórczynie, a wybrane projekty są rozwijane we współpracy z partnerami zagranicznymi. TR Warszawa pełni rolę artystycznego schronu, w którym artystki i artyści mogą eksperymentować i realizować swoje pomysły na teatr. W ramach linii nowych talentów w ostatnich sezonach artystycznych swoje spektakle zrealizowali m. in.: Anna Karasińska (Ewelina płacze, Fantazja), Piotr Trojan (Grind/r), Magda Szpecht (Możliwość wyspy, Wracać wciąż do domu), Wojciech Blecharz (Soundwork), Katarzyna Kalwat (Holzwege, Rechnitz. Opera - Anioł Zagłady, Maria Klassenberg. Ekstazy, Staff Only – koprodukcja Biennale Warszawa i TR Warszawa), Małgorzata Wdowik (Piłkarze, Strach), Jędrzej Piaskowski (Puppenhaus. Kuracja, Dawid jedzie do Izraela), Klaudia Hartung-Wójciak (Chinka), czy Grzegorz Jaremko (Woyzeck).

     

    Partnerzy

    Produkcja spektaklu współfinansowana przez Akademię Teatralną im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie.

     

     

    W scenariuszu spektaklu wykorzystano fragmenty następujących utworów:

    Autor nieznany, Homerika czyli żywoty Homera i poematy przypisywane poecie, przeł. Włodzimierz Appel, Biblioteka Antyczna, Prószyński i S-ka, Warszawa 2007
    Jean Baudrillard, Pourquoi tout n’a-t-il pas déjà disparu?, copyright Editions de l’Herne 2008, wszystkie prawa zastrzeżone.
    Jean Baudrillard, Dlaczego wszystko jeszcze nie zniknęło? Esej ostatni, przeł. Sławomir Królak, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2009 
    Roberto Calasso, Zaślubiny Kadmosa z Harmonią, przeł. Stanisław Kasprzysiak, Czuły Barbarzyńca Press 2010
    Fragmenty poematu Niobe K.I. Gałczyńskiego, silesius.wroclaw.pl/2014/12/06/wiersze-zebrane-galczynskiego/
    K.I. Gałczynski, O Niobe (fragment), www.kigalczynski.pl/wiersze/niobe/o_niobe.html
    Kallimach, Na Demeter [w:] tegoż Dzieła poetyckie, tom I, przeł. J. Ławińska-Tyszkowska, Biblioteka Antyczna t. 49, Wrocław 2016
    Karl Kerenyi, Eleusis. Archetypowy obraz matki i córki, przeł. Ireneusz Kania, Wydawnictwo Homini, Kraków 2012
    Nicholas Mirzoeff, Jak zobaczyć świat, przeł. Łukasz Zaremba, Wydawnictwo Karakter, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Kraków-Warszawa 2016
    Susan Sontag, O fotografii, przeł. Sławomir Magala, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2017

     

    Patroni teatru