Robert Bolesto

STRACH

reż. Małgorzata Wdowik

  • najbliższe spektakle: 23-25 listopada 2018



    Strach pojawia się w mgnieniu oka. Twój oddech przyśpiesza. Dłonie stają się lepkie. Ciało sztywne. Czas zwalnia. Słyszysz głosy, których nie powinieneś słyszeć. Widzisz obrazy, których tak naprawdę nie możesz zobaczyć. Czujesz zapach, który nie istnieje. W twoim otoczeniu pojawia się COŚ, czego nikt nie zna. To COŚ jest ci coraz bliższe. Nagle obce COŚ staje się czymś twoim. Prawdziwy koszmar zaczyna się wtedy, kiedy COŚ przestaje istnieć. 

Spektakl „Strach” Małgorzaty Wdowik i zespołu to próba dotarcia do źródeł naszych własnych lęków. Twórcy szukają ich w opowieściach ludowych i popkulturowych, we wspomnieniach rodzinnych i doświadczeniach politycznych. Budują z nich świat zawieszony między fantazją a koszmarem sennym, w którym najważniejsza staje się walka o swój strach. Dzięki niemu czujesz się naprawdę wolny. Jednym z kluczowych elementów spektaklu jest jego warstwa dźwiękowa, za którą podąża widz.

    od twórców spektaklu: 

    W świecie strachu opowieścią nadrzędną jest dystopia. Poznajemy świat okropności, które są rezultatem nieodpowiedzialnej polityki danej społeczności. Od rodziny, aż do społeczeństwa. Nikt nigdy nie był bez winy. Wszyscy cierpią tak samo. Strach przed taką przyszłością jest obezwładniający.

    
Aby lęk dyscyplinował jednostkę wystarczy konsekwencja w dozowaniu bodźców, które uruchamiają najgorsze koszmary: Rób tak, aby to już nigdy się nie powtórzyło. Nigdy nie rozmawiaj z nieznajomym. Nie wychodź przed szereg. Uciekaj!

    Strach to wirus, który nie pozwala o sobie zapomnieć. Z jednej strony całkowita utrata kontroli, z drugiej – skomplikowane narracje od baśni do grozy, które utrzymują status quo. W końcu łatwiej przestraszyć się potwora z legendarnego horroru, niż przyznać się, że paraliżuje cię coś, czego nikt nie może zobaczyć. Strach jest wspólny i najczęściej zarządzany z zewnątrz tak, aby nikt nie mógł czuć się bezpiecznie. Jeśli karmisz się strachem, jesteś częścią większej struktury. Jeśli lękasz się tak, jak inni, nigdy nie będziesz sam. Jeśli wiesz, że gdzieś tam mieszka COŚ, to nie dajesz się oszukiwać. Kontrolujesz zamiast być kontrolowanym. Sam decydujesz, kto rządzi strachem. Oswajasz go i masz świadomość, że ten piękny sen może się w każdej chwili skończyć:

    Kto mnie zbudził – zapytał bożek
    Zbudziła cię ta dziecina
    Kto mnie wystraszył
    Ta tu dziecina cię zbudziła, i ta dziecina cię wystraszyła
    (...)
    Dziecina ta sen twój zmąciła.
    Przyprowadź mi ją (…)*

    *Babilońska kołysanka

    bilety: 
    normalny: 70 zł
    ulgowy: 30 zł
    wejściówka: 30 zł

    czas trwania: 1 godz. (bez przerwy)

    Uwaga! W spektaklu używane są światła stroboskopowe!

    Dla grup zorganizowanych ze szkół ponadgimnazjalnych oferujemy warsztaty wprowadzające do spektaklu (prosimy o kontakt z działem edukacji: edukacja@trwarszawa.pl).

    W sztuce wykorzystano parafrazę fragmentu tekstu piosenki Ludwika Starskiego „Ach śpij kochanie” oraz „Babilońską kołysankę” w tłumaczeniu Jacka Telengi.

    W spektaklu wykorzystywane są sztuczne dymy i światło ultrafioletowe.

    Spektakl powstał w ramach nurtu programowego Młody TR, w ramach którego TR Warszawa wspiera rozwój nowych talentów teatralnych, prowadząc takie projekty jak np. Teren Warszawa, Teren TR, Debiut TR, rezydencje artystyczne, gościnne pokazy prac dyplomowych i spektakli, czy przedstawienia repertuarowe, do realizacji których zapraszani są debiutujący twórcy i twórczynie. TR Warszawa pełni rolę artystycznego schronu, w którym młodzi artyści i artystki mogą eksperymentować i realizować swoje pomysły na teatr. W ramach programu Młody TR w ostatnich sezonach artystycznych swoje spektakle zrealizowali m. in.  Anna Karasińska („Ewelina płacze” i „Fantazja”), Piotr Trojan („Grind/r”), Magda Szpecht („Możliwość wyspy”), Wojciech Blecharz („Soundwork”), Katarzyna Kalwat i Marta Sokołowska („Holzwege”), Małgorzata Wdowik („Piłkarze” i „Strach”) oraz Jędrzej Piaskowski („Puppenhaus. Kuracja”).

    Obsada

    TWÓRCY

    • Małgorzata Wdowikreżyseria
    • Robert Bolestotekst
    • Joanna Ostrowskadramaturgia
    • Tomasz Mrózscenografia
    • Dominika Olszowykostiumy i wideo
    • Katarzyna Szczerbareżyseria dźwięku
    • Aleksandr Prowalińskireżyseria światła
    • Malwina Szumacherasystentka reżyserki
    • Małgorzata Nawrockaasystentka scenografa
    • Krzysztof Bagiński operator zdjęć wideo
    • Ramona Nagabczyńskakonsultacja choreograficzna
    • Karolina Gębskainspicjentka
    • Katarzyna Białachkierowniczka produkcji

    „Strach” trafia celnie w zapomniane, przysypane czasem lęki z rodzaju obawy przed wejściem do ciemnego lasu albo potworem, który zakradnie się do naszej dziecięcej sypialni, gdy zasypiamy. (...) „Strach” oferuje najbardziej dziwny wieczór teatralny, jaki dziś oferuje miasto. Warto zaryzykować.

    Jacek Wakar, ONET.PL - KULTURA