-
Reżyseria
Justyna Sobczyk
-
Premiera
30 września 2022
-
Czas trwania
1 godz. 30 min
-
Bilety
Bilet normalny: 70 złBilet ulgowy: 50 zł
Obsada
O spektaklu
Premiera w ramach Festiwalu Kultura Bez Barier oraz cyklu “Porozmawiajmy o (niepełno)sprawnościach”.
Spektakl połączonych zespołów Teatru 21 i TR Warszawa, badający temat współczesnej rodziny i relacji rodzinnych. Bazując na swoich osobistych doświadczeniach oraz rolach zagranych wcześniej w filmie i na scenie, aktorzy i aktorki obu teatrów tworzą rodzinną komedię omyłek, w której ciemna strona relacji rodzinnych spotyka się z tęsknotami i fantazjami na temat harmonijnej rodziny wprost z polskich seriali. Czy osoba z niepełnosprawnością może być pełnoprawnym członkiem / członkinią rodziny – nie tylko synem czy córką ale też ciocią, wujkiem, matką lub ojcem? Czy aktor/ka z niepełnosprawnością może być pełnoprawnym członkiem / członkinią rodziny teatralnej?
Spektakl rekomendowany dla widzów od 15. roku życia.
Opis spektaklu w PJM
Krótki opis spektaklu
Spektakl badający temat współczesnej rodziny i relacji rodzinnych, tworzony przez połączone zespoły TR Warszawa i Teatru 21.
Od twórców i twórczyń
Idealny model rodziny nie istnieje w praktyce, ale wspólne dla wszystkich jest marzenie o byciu częścią harmonijnego układu rodzinnego. To właśnie potrzeba bezpieczeństwa, miłości, akceptacji, zrozumienia powoduje, że jesteśmy gotowi do ryzykowania i podejmowania prób założenia rodziny, wierząc w to, że jesteśmy w stanie odkryć jej karmiący, wspierający potencjał. Chcemy na scenie powołać inkluzywne laboratorium, aby przyglądać się społecznemu modelowi rodziny, do którego połowa zaproszonego zespołu aktorskiego (przedstawiciele Teatru 21) nie ma dostępu. Według polskiego prawa osoby z niepełnosprawnością intelektualną nie mogą zawierać związków małżeńskich. Jakie konsekwencje rodzi ten zakaz? Z jakich obaw wynika, jaką prawdę ujawnia o większości społeczeństwa? Co mówi o państwie i zasadach, według których organizuje ono życie codzienne swoich obywateli i obywatelek? Czy w teatrze możemy powołać sytuacje, na które społecznie nie dajemy przyzwolenia? To pytania, jakie chcemy postawić sobie i publiczności.
„Rodzina jako idea bywa niespójna, ponieważ ludzie ją współtworzący reprezentują nierzadko odmienne światopoglądy. Każda relacja z drugim człowiekiem ma w sobie zarzewie potencjalnego konfliktu. Więzi rodzinne jako sieć pulsujących relacji wiąże się zazwyczaj z nie do końca udanymi realizacjami ich znormalizowanych wzorców i wyobrażeń. Ta praktyczna nieidentyczność z poziomem deklaracji i ogólnospołecznych oczekiwań, należy do jednych z najbardziej znamiennych cech polskiego pokrewieństwa.”
(Agata Stanisz, Rodzina made in Poland. Antropologia pokrewieństwa i życia rodzinnego, Poznań, 2014)
Teatr 21
Teatr 21 – zespół teatralny, którego aktorami i aktorkami są głównie osoby z zespołem Downa
i autyzmem. Od 2006 roku stworzył kilkanaście spektakli prezentowanych
w teatrach i instytucjach w całej Polsce. Grupa występowała na festiwalach krajowych (m.in. Wrocław, Poznań, Gdańsk, Kraków) i zagranicznych (Praga, Berlin, Helsinki, Freiburg). Oprócz działalności artystycznej Teatr 21 zajmuje się również edukacją, pedagogiką teatru, działalnością wydawniczą, organizuje konferencje, wykłady i pracuje w międzynarodowych sieciach. W 2021 Teatr 21 został nagrodzony Paszportem POLITYKI w kategorii “Teatr“.
Centrum Sztuki Włączającej – prowadzona przez Teatr 21 od 2020 roku społeczna instytucja kultury współfinansowana przez m.st. Warszawę, w całości poświęcona twórczości artystów
z niepełnosprawnościami i włączaniu w pole sztuki, kultury i nauki różnorodnych grup społecznych. Siedziba Centrum Sztuki Włączającej i Fundacji Teatr 21 znajduje się na warszawskiej Pradze Północ.
“Porozmawiajmy o (niepełno)sprawnościach”
Cykl debat, spotkań i projektów artystycznych, zrealizowanych w sezonie 2022/23 w TR Warszawa, których celem było realne likwidowanie barier w dostępie do kultury i ekspresji artystycznej dla osób z niepełnosprawnościami, przekraczanie granic między artystami/artystkami o różnym doświadczeniu i statusie zawodowym. W ramach projektu przewidziane były pokazy spektakli teatralnych z udziałem osób z niepełnosprawnościami oraz debaty i spotkania, poświęcone obecności osób z niepełnosprawnościami w życiu społecznym i kulturalnym. Z pomocą ekspertów
i zaproszonych gości, a także osób z niepełnosprawnościami, chcieliśmy zrozumieć kondycję człowieka i mechanizmy, jakie kierują ludzką egzystencją. Dlaczego rozmawialiśmy w teatrze? Bo to być może ostatnia przestrzeń, w której można bezpiecznie i otwarcie mówić o problemach człowieka, nie narażając się na osąd czy moralizowanie. Teatr zajmuje się tym od swych początków: pokazuje ludziom, jakimi są, jakimi pragną być i jakimi mogliby być, gdyby tylko chcieli.
Twórcy i twórczynie
reżyseria: Justyna Sobczyk
scenariusz na podstawie improwizacji aktorskich: Natalia Fiedorczuk
dramaturgia: Jakub Drzewiecki, Natalia Fiedorczuk, Justyna Sobczyk
scenografia: Barbara Hanicka
kostiumy: Wisła Nicieja
muzyka: Krzysztof Kaliski
choreografia: Aleksandra Bożek-Muszyńska
wideo: Agata Rucińska
reżyseria światła: Aleksandr Prowaliński
kierowniczka produkcji: Anna Czerniawska
producentka Teatru 21: Paulina Uryszek
asystentka reżyserki: Katarzyna Gawryś
inspicjentka: Patrycja Węglarz
asystentka scenografki/asystentka produkcji: Monika Zielińska
kierownik techniczny: Michał Golasa
zastępca kierownika technicznego: Kacper Stykowski
warsztat/budowa scenografii: Tomasz Ciężarek, Tadeusz Tomaszewski
rekwizytor: Tomasz Trojanowski
montażyści: Łukasz Winkowski, Piotr Gromek, Tomasz Trojanowski, Grzegorz Zielski, Mariusz Puanecki, Mariusz Basiak
dźwięk: Miłosz Pawłowski, Jakub Sapka
wideo: Maciej Kaszyński, Marcin Metelski
światło: Daniel Sanjuan-Ciepielewski, Jędrzej Jęcikowski
garderobiane: Teresa Rutkowska, Elżbieta Kołtonowicz
charakteryzatorki: Dominika Zatońska-Mosior, Milena Jura
fot. Monika Stolarska
Recenzje
-
Powołując na scenie pozornie tradycyjny układ rodzinny: mama w ciąży, tata i dwoje nastoletnich dzieci, z których jedno jest osobą z zespołem Downa, twórcy uważnie rozmontowują schematy codziennych zachowań poszczególnych członków rodziny. Raczej zapraszają do zadawania pytań o możliwości współtworzenia więzi wbrew pęknięciom w rodzinie, niż przedstawiają wizję kryzysu rodziny jako takiej czy dotkliwą analizę traum rodzinnych.
-
O rodzinie można myśleć inaczej niż tylko konserwatywnie – nie narzucając tego „jak”, po prostu inaczej i różnorodnie. W ten sposób twórczynie wyprzedzają aparat państwa i porządek prawny, choćby tymczasowo lub fragmentarycznie proponując wizje nowych rodzin.
-
Połączone siły TR Warszawa i Teatru 21 zrzeszającego artystów i artystki z zespołem Downa i autyzmem podejmują temat rodziny (tekst stworzyła Natalia Fiedorczuk na podstawie aktorskich improwizacji). I powodują, że wątek mocno wyeksploatowany, także w teatrze, nabiera nowych znaczeń i wywołuje żywe emocje.
Koprodukcja z Teatrem 21
Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Dostępność spektaklu dofinansowano ze środków Fundacji ORLEN