To w ogóle nie jest czas, to, co nam tu upływa.

  • Nowość
  • Marszałkowska 8

Czarodziejska góra

reż.Michał Borczuch
27.04 18:00

Pętla indukcyjna

28.04 18:00

Pętla indukcyjna

30.04 18:00

Pętla indukcyjna

30.05 18:00

Pętla indukcyjna

31.05 18:00

Pętla indukcyjna

01.06 18:00

Pętla indukcyjna

Kup bilet
Adaptacja powieści „Czarodziejska góra” Tomasza Manna.
  • Reżyseria

    Michał Borczuch

  • Premiera

    26 kwietnia 2024

  • Czas trwania

    4 godz. (z przerwą)

  • Bilety
    Bilet normalny: 120 zł
    Bilet ulgowy: 85 zł
    Bilet normalny grupowy (powyżej 10 osób): 105 zł
    Bilet ulgowy grupowy (powyżej 10 osób): 75 zł

O spektaklu


Nikt nie zinterpretował chyba jeszcze izolacji w kategorii czaru. W powieści Tomasza Manna, będącej metaforą kryzysu europejskiej kultury, górskie sanatorium pozwalało kuracjuszom_kom na odseparowanie się od rzeczywistości społeczno-politycznej i skupienie na wewnętrznych procesach, jakie uruchomiła w nich choroba. Zanurzeni_one w uzdrowiskowej codzienności i skoncentrowani_e na sobie samych, ulegli_ły czarowi izolacji.

W spektaklu Michała Borczucha to lockdown sprawia, że lokatorzy_rki kamienicy, jak pacjenci_tki sanatorium, oddają się rozmowom i filozofowaniu oraz praktykują nieme rytuały dbania o siebie. Owijając się w koce i malując ściany, realizują różne protokoły kontroli i zagłębiają się w lekturę Czarodziejskiej góry” . Pod wpływem czaru funkcjonują w zawieszeniu między pozornie sprzecznymi pragnieniami, by stan zawieszenia trwał jak najdłużej i by życie jak najszybciej wróciło do normy.

Pod wpływem czaru zyskują też świadomość własnego uprzywilejowania. Zaczynają dostrzegać pojedyncze osoby i całe grupy społeczne, których wcześniej nie dostrzegali_ły. Zauważają różnice klasowe i klasowe aspekty ludzkiej pracy. Jak pacjenci_tki sanatorium prowadzą długie rozmowy na temat czasu, subiektywnego odczucia przestrzeni publicznej, poczucia sprawczości, zmieniających się relacji społecznych i nowych sposobów wykonywania pracy, praktykowania opieki i troski. Zastanawiają się, jak wszystkim istotom ludzkim i więcej-niż-ludzkim umożliwić wspólne życie. 

Czy przestrzeń teatralna może stać się przestrzenią dbania o siebie nawzajem? 
Jakiego czaru do tego potrzebujemy?

Uwaga!

W spektaklu pojawiają się sceny zażywania narkotyków oraz używane są ziołowe papierosy.

Twórcy i twórczynie

reżyseria: Michał Borczuch

adaptacja i dramaturgia: Tomasz Śpiewak

scenografia i kostiumy: Doris Nawrot

muzyka: Bartosz Dziadosz

wideo: Krzysztof Bagiński

reżyseria światła: Robert Mleczko

choreografka „baletu odmiarzy”: Monika Frajczyk

asystent reżysera: Piotr Piotrowicz

asystentka scenografki i kostiumografki: Julia Zawadzka

inspicjentka: Katarzyna Gawryś

kierowniczka produkcji: Magda Igielska

Na podstawie „Czarodziejskiej góry” Tomasza Manna w tłumaczeniu Józefa Kramsztyka i Jana Łukowskiego (pseudonim Władysława Tatarkiewicza).

W spektaklu został wykorzystany element scenografii autorstwa Kornelii Dzikowskiej, pochodzący ze spektaklu „Dawid jedzie do Izraela”.

Serdecznie dziękujemy Janowi Jakubowi Tatarkiewiczowi za udzielenie nieodpłatnej licencji do przekładu na język polski drugiego tomu powieści Tomasza Manna „Czarodziejska góra”.

Dziękujemy także Axelowi Brownowi za udostępnienie nagrań swoich zjazdów bobslejem, które zostały wykorzystane w materiałach wideo.

Projekt współfinansowany przez Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej

Partner premiery