Adaptacja powieści „Czarodziejska góra” Tomasza Manna.
-
Reżyseria
Michał Borczuch
-
Premiera
26 kwietnia 2024
-
Czas trwania
4 godz. (z przerwą)
-
Bilety
Bilet normalny: 120 złBilet ulgowy: 85 złBilet normalny grupowy (powyżej 10 osób): 105 złBilet ulgowy grupowy (powyżej 10 osób): 75 zł
Obsada
O spektaklu
Nikt nie zinterpretował chyba jeszcze izolacji w kategorii czaru. W powieści Tomasza Manna, będącej metaforą kryzysu europejskiej kultury, górskie sanatorium pozwalało kuracjuszom_kom na odseparowanie się od rzeczywistości społeczno-politycznej i skupienie na wewnętrznych procesach, jakie uruchomiła w nich choroba. Zanurzeni_one w uzdrowiskowej codzienności i skoncentrowani_e na sobie samych, ulegli_ły czarowi izolacji.
W spektaklu Michała Borczucha to lockdown sprawia, że lokatorzy_rki kamienicy, jak pacjenci_tki sanatorium, oddają się rozmowom i filozofowaniu oraz praktykują nieme rytuały dbania o siebie. Owijając się w koce i malując ściany, realizują różne protokoły kontroli i zagłębiają się w lekturę „Czarodziejskiej góry” . Pod wpływem czaru funkcjonują w zawieszeniu między pozornie sprzecznymi pragnieniami, by stan zawieszenia trwał jak najdłużej i by życie jak najszybciej wróciło do normy.
Pod wpływem czaru zyskują też świadomość własnego uprzywilejowania. Zaczynają dostrzegać pojedyncze osoby i całe grupy społeczne, których wcześniej nie dostrzegali_ły. Zauważają różnice klasowe i klasowe aspekty ludzkiej pracy. Jak pacjenci_tki sanatorium prowadzą długie rozmowy na temat czasu, subiektywnego odczucia przestrzeni publicznej, poczucia sprawczości, zmieniających się relacji społecznych i nowych sposobów wykonywania pracy, praktykowania opieki i troski. Zastanawiają się, jak wszystkim istotom ludzkim i więcej-niż-ludzkim umożliwić wspólne życie.
Czy przestrzeń teatralna może stać się przestrzenią dbania o siebie nawzajem?
Jakiego czaru do tego potrzebujemy?
W spektaklu pojawiają się sceny zażywania narkotyków oraz używane są ziołowe papierosy.
Twórcy i twórczynie
reżyseria: Michał Borczuch
adaptacja i dramaturgia: Tomasz Śpiewak
scenografia i kostiumy: Doris Nawrot
muzyka: Bartosz Dziadosz
wideo: Krzysztof Bagiński
reżyseria światła: Robert Mleczko
choreografka „baletu odmiarzy”: Monika Frajczyk
asystent reżysera: Piotr Piotrowicz
asystentka scenografki i kostiumografki: Julia Zawadzka
inspicjentka: Katarzyna Gawryś
kierowniczka produkcji: Magda Igielska
Na podstawie „Czarodziejskiej góry” Tomasza Manna w tłumaczeniu Józefa Kramsztyka i Jana Łukowskiego (pseudonim Władysława Tatarkiewicza).
W spektaklu wykorzystano:
Element scenografii autorstwa Kornelii Dzikowskiej, pochodzący ze spektaklu „Dawid jedzie do Izraela”.
Fragment muzyczny z opery „Aida” Giuseppe Verdiego w reżyserii Sama Wanamakera (San Francisco Opera, 1981 r.) www.youtube.com/@WarnerClassics
Serdecznie dziękujemy Janowi Jakubowi Tatarkiewiczowi za udzielenie nieodpłatnej licencji do przekładu na język polski drugiego tomu powieści Tomasza Manna „Czarodziejska góra”.
Dziękujemy także Axelowi Brownowi za udostępnienie nagrań swoich zjazdów bobslejem, które zostały wykorzystane w materiałach wideo.
fot. Wojciech Sobolewski
Projekt współfinansowany przez Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej
Partner premiery