• Marszałkowska 8
  • zdjęte z repertuaru

Dawid jedzie do Izraela

reż.Jędrzej Piaskowski
  • Reżyseria

    Jędrzej Piaskowski

  • Dramaturgia

    Hubert Sulima

  • Premiera

     8 września 2018 (Muzeum Historii Żydów POLIN, Warszawa)

  • Czas trwania

    1 godz. 30 min (bez przerwy)

  • Ceny biletów

    70 zł – normalny

    40 zł – ulgowy

    30 zł – wejściówka

O spektaklu

Spektakl דוד נוסע לישראל  („Dawid jedzie do Izraela”) Jędrzeja Piaskowskiego i Huberta Sulimy to teatralna fantazja odnosząca się do wielowiekowej historii i kultury Żydów w Polsce.

 

Jest marzec 1968 roku. W Polsce trwa antysemicka nagonka. Polscy rodzice, wychowujący adoptowanego chłopca decydują się przywrócić mu jego dotąd ukrywaną, żydowską tożsamość. Ich zmagania z obowiązującymi narracjami i stereotypami dotyczącymi relacji polsko-żydowskich prowadzą ostatecznie do niezwykłego rozwiązania. 

 

W trakcie pracy nad spektaklem twórcy, wychodząc od obchodów 50. rocznicy wydarzeń Marca ’68, próbowali zbadać z różnych punktów widzenia dzisiejszy, szeroko rozumiany dyskurs polsko-żydowski i przyjrzeć się używanym w nim retorykom, dominującym narracjom i figurom.

Osią tematyczną spektaklu jest zbiór opowieści i narracji wyrosłych wokół kulturowej figury Żyda, obecnej w pamięci zbiorowej, zarówno historycznej jak i współczesnej. Nakładające się plany czasowe tworzą baśniową, groteskową rzeczywistość polsko-żydowskiego uniwersum, w którym „typowa” polska rodzina z okresu PRL-u spotyka się z postaciami historycznymi, m.in. z Władysławem Gomułką, Aldoną Giedyminówną, żoną Kazimierza Wielkiego,  czy nawet z królową Polski Maryją z Nazaretu. Jednocześnie spektakl ma formę parabolicznej opowieści skonstruowanej w reakcji na zajścia polityczne, podobną do gestu, na jakim oparta została słynna „marcowa” powieść Andrzeja Szczypiorskiego „Msza za miasto Arras”.


Spektakl koprodukowany przez Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN I TR Warszawa.

Od twórców:

„Zależy nam na próbie zbudowania perspektywy łączącej, która choć na chwilę wymykałaby się dotychczasowym narracjom. W naszej opinii charakter dyskusji na „tematy polsko-żydowskie” najczęściej – także nieświadomie – generuje wyłącznie podziały i utrwala w zbiorowej świadomości figurę Obcego-Żyda. Dlatego celowo podważamy klisze obecne w tych dyskursach, a także odżegnujemy się od wspólnego dla obu narodów kultu pamięci, narodowego cierpienia i poprawności politycznej. Chcemy, aby nasz spektakl odgórnie zakwalifikowany jako wypowiedź na „tematy żydowskie”, wymykał się tej klasyfikacji i z premedytacją dotykał także „tematów polskich”: m.in. polskiego patriotyzmu, tożsamości narodowej, czy chociażby upamiętnienia setnej rocznicy odzyskania niepodległości.”

Twórcy i twórczynie

reżyseria: Jędrzej Piaskowski

dramaturgia: Hubert Sulima

scenariusz: Jędrzej Piaskowski, Hubert Sulima

scenografia: Kornelia Dzikowska

kostiumy: Hanka Podraza

muzyka: Jan Tomza-Osiecki

choreografia: Mikołaj Karczewski

Realizacja

asystent reżysera: Wojtek Sobolewski

inspicjentka: Malwina Szumacher

kierowniczka produkcji: Magdalena Igielska

Galeria

fot. Maciej Jaźwiecki

Obcy w domu. Wokół marca ’68


Od marca do września 2018 roku Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN realizował program „Obcy w domu. Wokół Marca ‘68”, który przywracał pamięć o przyczynach, przebiegu i skutkach antysemickiej kampanii sprzed 50 lat. Program miał skłonić do refleksji, czym grozi bierność w sytuacjach dyskryminacji, ksenofobii i naruszania praw człowieka. Obok wystawy czasowej „Obcy w domu. Wokół Marca ‘68” Muzeum POLIN wspólnie z TR Warszawa ogłosiły zamknięty konkurs dla młodych twórców sztuk teatralnych na projekt spektaklu inspirowanego żydowskim doświadczeniem Marca ’68. W lipcu i październiku 2017 roku odbyły się dwa pierwsze etapy konkursu, w którego wyniku wyłoniono pięć projektów, zaprezentowanych w październiku 2017 roku w formie pokazów warsztatowych.

W marcu 2018 roku, w ramach warszawskich wydarzeń rocznicowych „Obcy w domu. Wokół Marca ‘68”, publiczność obejrzała trzy wybrane finałowe prace – „Second-hand ’68” Patrycji Kowańskiej, „Cztery tygodnie” Aleksandry Jakubczak i Krzysztofa Szekalskiego oraz „Juden R(Aus) Arras” Jędrzeja Piaskowskiego i Huberta Sulimy. Zwycięskim projektem konkursu został „Juden R(Aus) Arras”. Premiera spektaklu pod nowym tytułem Dawid jedzie do Izraela odbywa się we wrześniu 2018 roku w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Po premierze spektakl był prezentowany w TR Warszawa i Muzeum POLIN.

 

kuratorzy projektu teatralnego „Obcy w domu. Wokół Marca ‘68”: Karolina Sakowicz (Muzeum POLIN), Roman Pawłowski (TR Warszawa)

współpraca kuratorska: Paweł Kulka (TR Warszawa)

koordynatorka projektu: Iwona Oleszczuk (Muzeum POLIN)

producentki: Katarzyna Białach, Marta Bielska, Magda Igielska, Natalia Starowieyska (TR Warszawa) / Ewa Opawska, Iwona Oleszczuk (Muzeum POLIN)

 

Recenzje

  • „Najjaśniejsza gwiazda w połowie sezonu. TR Warszawa i Muzeum POLIN wydały na świat istną perełkę.”

    Jeremi Pedowicz, Glamour
  • „Sebastian Pawlak w roli Haliny po prostu wymiata. Warto jednak „Dawida…” zobaczyć nie tylko dlatego, że cała czwórka na scenie jest świetna. Ten spektakl zbliża się bowiem w niebezpieczny sposób do granicy pewnego tabu, z jakim wydarzenia marcowe są związane, mianowicie – jest zabawny.”

    Rafał Turowski, Rafalturow.ski
  • „Jędrzej Piaskowski i Hubert Sulima (…) otwierają na poły mitologiczne, na poły historyczne archiwum, aby zadać pytanie o możliwość zapisania nowego rozdziału w relacjach polsko-żydowskich. Pytają o możliwość wykreowania teatralnego świata, który nie odwoływałby się do historycznego kontekstu, nie rozliczałby ani nie upamiętniał przeszłości, ale sięgając do materialnych resztek, przejaskrawień, legend i powidoków, stał się alternatywną przestrzenią polityczną, w której odnaleźć by się mogły oba narody (a może właśnie jeden, wspólny?). To nic, że świat ten musiałby tonąć w absurdzie, który unieważni poprawność polityczną. Taka teatralna fantazja jest niezwykle kusząca. W dodatku – na mapie teatralnych poszukiwań inspirowanych wydarzeniami antysemickiej nagonki Marca ’68 – niepowtarzalna.”

    Katarzyna Dudzińska, Czas kultury

Partnerzy

  • Spektakl koprodukowany przez Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN i TR Warszawa

Linia nowych talentów


Linia nowych talentów to jeden z nurtów programowych TR Warszawa. TR Warszawa od lat wspiera rozwój nowych talentów artystycznych, prowadząc takie projekty jak Teren Warszawa, TR/PL, Teren TR, Młody TR, Debiut TR, a także rezydencje artystyczne, gościnne pokazy prac dyplomowych i spektakli oraz przedstawienia repertuarowe, do realizacji których zapraszani są nowi twórcy i twórczynie, a wybrane projekty rozwijane są we współpracy z partnerami zagranicznymi. TR Warszawa pełni rolę artystycznego schronu, w którym artystki i artyści mogą eksperymentować i realizować swoje pomysły na teatr. 

W ramach Linii nowych talentów swoje spektakle zrealizowali i zrealizowały m. in.: Wojciech Blecharz (Soundwork), Klaudia Hartung-Wójciak (Chinka), Grzegorz Jaremko (Woyzeck), Katarzyna Kalwat (Holzwege, Rechnitz. Opera – Anioł Zagłady, Maria Klassenberg. Ekstazy, Staff Only – koprodukcja Biennale Warszawa i TR Warszawa), Anna Karasińska (Ewelina płacze, Fantazja), Katarzyna Minkowska (Stream), Jędrzej Piaskowski (Puppenhaus. Kuracja, Dawid jedzie do Izraela), Piotr Trojan (Grind/r), Magda Szpecht (Możliwość wyspy, Wracać wciąż do domu), Małgorzata Wdowik (Piłkarze, Strach)

Patroni