Godard w Warszawie

  • Marszałkowska 8
  • Spektakl zdjęty z repertuaru

Chinka

reż.Klaudia Hartung-Wójciak

Najbliższe spektakle

  • Reżyseria

    Klaudia Hartung-Wójciak

  • Dramaturgia

    Daria Kubisiak

  • Premiera

    29 czerwca 2018

  • Czas trwania

    1 godz. 30 min (bez przerwy)

  • Ceny biletów

    70 zł – normalny

    40 zł – ulgowy

    30 zł – wejściówka

     

O spektaklu

Wybitny reżyser filmowy Jean-Luc Godard przyjeżdża do Warszawy, aby zrealizować w TR Warszawa swój spektakl. “Chinka” to fantazja na temat spotkania twórcy francuskiej Nowej Fali z polskim zespołem teatralnym, a zarazem próba stworzenia nowej rewolucyjnej mitologii. Scenariusz złożony jest z fragmentów filmów Jeana-Luca Godarda, “Biesów” Fiodora Dostojewskiego oraz aktorskich improwizacji. To surrealistyczna podróż, w której niskobudżetowy romans spotyka się z figurą Robotnika, przemawiający minerał z chińskim baletem rewolucyjnym, a miś koala zostaje wplątany w polityczną intrygę. “Chinka” to jednocześnie opowieść o czułości, naiwności i nieprzystawalności – widzianych jako narzędzia do stworzenia na scenie tymczasowego projektu politycznego.

Co przyniesie spotkanie aktorek i aktorów z TR Warszawa ze światowej sławy reżyserem?
Czy zaangażowani twórcy zdołają odrzucić systemowe schematy, w które są uwikłani?

Twórcy i twórczynie

reżyseria: Klaudia Hartung-Wójciak

tekst i dramaturgia: Daria Kubisiak

scenografia, kostiumy, światło: Agata Skwarczyńska

muzyka: Piotr Peszat

konsultacje językowe: Jingru Wang

konsultacje wokalne: Piotr Markowski

Realizacja

asystentka reżyserki: Katarzyna Gawryś-Rodriguez

kierowniczka produkcji: Magdalena Igielska

inspicjent: Wojtek Sobolewski

Galeria

fot. Natalia Kabanow

Recenzje

  • „[spektakl] jest dla mnie jedną z bardziej świadomych systemowo wypowiedzi o polityczności teatru i jego społecznej niemocy, być może płynącej z formalnych, klasowych i komunikacyjnych ograniczeń samego medium. Kontekst spektaklu jest szczególnie ważny, podbija i wzmacnia diagnozy, które “Chinka” formułuje. Powstał w ramach Debiutu TR po krakowskim Forum Młodej Reżyserii, które Klaudia Hartung‑Wójciak wygrała spektaklem “Tkacze – historia jak z życia wzięta, a przez to bardzo smutna”.

    Kinga Kurysia, Didaskalia

Inspiracje

  • Filmy Jean-Luca Godarda:

    „Do utraty tchu” (1960), „Żyć własnym życiem” (1962), „Amatorski gang” (1964), „Made in USA” (1966), „Chinka” (1967)

  • oraz fragmenty książek:

    „Koala” Lukasa Bärfussa (tłum. A. Żychliński, Wyd. Ossolinuem, Wrocław 2017), „Biesy” Fiodora Dostojewskiego (tłum. T. Zagórski i Z. Podgórzec, [w:] tegoż „Dzieła wybrane”, t. IV. PIW, Warszawa 1987), „Społeczeństwo przemysłowe i jego przyszłość. Manifest wojownika” Theodore Kaczyńskiego (tłum. A. Miernik, Wyd. Inny Świat, Mielec 2003), „Godard. Pasaże” Pawła Mościckiego, Wyd. Ha!art, Kraków 2010)

  • Konsultacje merytoryczne: grupa Archipelag TR

Linia nowych talentów / Debiut TR


Spektakl powstał w ramach nagrody Debiut TR, powołanej w listopadzie 2015 roku w TR Warszawa. Wyróżnienie przyznawane jest co roku na Forum Młodej Reżyserii w Krakowie, organizowanym przez Akademię Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Celem nagrody jest wspieranie rozwoju artystycznego młodych twórców i twórczyń teatru. Nagrodzony reżyser lub reżyserka otrzymuje zaproszenie do zrealizowania przedstawienia w TR Warszawa w kolejnym sezonie teatralnym.

Pod szyldem Debiutu TR powstały spektakle: “Puppenhaus. Kuracja” na podstawie tekstu Magdy Fertacz w reżyserii Jędrzeja Piaskowskiego (2017), “Chinka” na motywach scenariuszy filmowych Jean-Luc Godarda oraz „Biesów” Fiodora Dostojewskiego w reżyserii Klaudii Hartung-Wójciak (2018), “Woyzeck” według Georga Büchnera w reżyserii Grzegorza Jaremko (2019) i “Stream” według scenariusza Katarzyny Minkowskiej i Tomasza Walesiaka w reż. Katarzyny Minkowskiej (2020).

Debiut TR to jeden z elementów Linii nowych talentów – nurtu programowego TR Warszawa. TR Warszawa od lat wspiera rozwój nowych talentów artystycznych, prowadząc takie projekty jak Teren Warszawa, TR/PL, Teren TR, Młody TR, Debiut TR, a także rezydencje artystyczne, gościnne pokazy prac dyplomowych i spektakli oraz przedstawienia repertuarowe, do realizacji których zapraszani są nowi twórcy i twórczynie, a wybrane projekty rozwijane są we współpracy z partnerami zagranicznymi. TR Warszawa pełni rolę artystycznego schronu, w którym artystki i artyści mogą eksperymentować i realizować swoje pomysły na teatr. 

W ramach Linii nowych talentów swoje spektakle zrealizowali i zrealizowały m. in.: Wojciech Blecharz (Soundwork), Klaudia Hartung-Wójciak (Chinka), Grzegorz Jaremko (Woyzeck), Katarzyna Kalwat (Holzwege, Rechnitz. Opera – Anioł Zagłady, Maria Klassenberg. Ekstazy, Staff Only – koprodukcja Biennale Warszawa i TR Warszawa), Anna Karasińska (Ewelina płacze, Fantazja), Katarzyna Minkowska (Stream), Jędrzej Piaskowski (Puppenhaus. Kuracja, Dawid jedzie do Izraela), Piotr Trojan (Grind/r), Magda Szpecht (Możliwość wyspy, Wracać wciąż do domu), Małgorzata Wdowik (Piłkarze, Strach).