CHINKA

reż. Klaudia Hartung-Wójciak

  • najbliższe spektakle: 20, 21 października 2018

    „Chinka” to romans gangstersko-polityczny, inspirowany fragmentami scenariuszy filmowych Jean-Luc Godarda oraz "Biesów” Fiodora Dostojewskiego, a także oparty na aktorskich improwizacjach. Grupa badaczy z Laboratorium Rekonstrukcji bierze na warsztat polityczne strategie i utopie z przeszłości. Rekonstruując i przetwarzając rewolucyjne archiwum, bohaterowie pytają o dziedzictwo lewicy i dzisiejszy potencjał społecznej zmiany. Co zostało z ideałów studenckiej rewolty 1968 roku? Jakie jest miejsce dla ruchu lewicowego wobec przejęcia przez prawicę postulatów społecznych? Czy dawny podział na lewicę i prawicę jest jeszcze zasadny? Jaka forma politycznego zaangażowania jest możliwa w ramach przestrzeni kultury?

    Do scenariusza najnowszej premiery TR Warszawa zaczerpnięto inspiracji z filmu Godarda „Chinka” z 1967 roku, opowieści o studenckiej komunie z Paryża, która przygotowuje się do walki rewolucyjnej. Premiera filmu poprzedziła i zapowiedziała protesty studenckie z maja 1968 roku. Za francuskim reżyserem twórcy przedstawienia podejmują temat komercjalizacji politycznego ruchu, który staje się częścią kapitalistycznego systemu konsumpcji i kultury popularnej. Przestrzeń akustyczna spektaklu w TR Warszawa oparta jest na deformacji popularnych pieśni i cytatów z muzyki filmowej, natomiast scenografia nawiązuje do projektu Rosy Esman z 1966 roku „7 Objects In a Box”, pierwszej kolekcji mikro dzieł światowej sławy artystów (m.in. Claesa Oldenburga). Projekt ten był pierwszym w historii przypadkiem, gdy sztuka nie tyle została reprodukowana, ile zyskała swój popularny, tani odpowiednik – stała się towarem.

    JEAN

    Miałem sen, że prześnione rewolucje wydarzają się naprawdę. Rewolucja francuska, rewolucja haitańska, rewolucja kubańska, bunt Metysów w Kanadzie, zamieszki w Argentynie, Wielki Zakon Irokezów. To jest mityczny kojot w canoe, do którego można mieć sentyment. Socjalizm działa na sentymencie i resentymencie. Idee socjalistyczne zagarnięte przez narodowy socjalizm, idee Maja’68 wchłonięte przez kapitalizm, puszyste łapki koali spreparowane i wprowadzone do taksonomii zoologicznej. Pluralizm, wolność i czułość są po to, żeby uniemożliwić stworzenie realnej siły politycznej w ramach systemu demokratycznego. Pluralizm, wolność i czułość są po to, żeby rewolucja nie była możliwa. Cholera to choroba o potencjale rewolucyjnym - dziesiątkowała społeczeństwo i budziła strach w wielu guberniach. Ludzkość żyje w strachu,  bo robotnicy wymierają i nie ma się w kim kochać. Dobrze, że można się jeszcze kochać w Yoko Ono, Johnie Lennonie i innych piosenkarkach. John Lennon świetnie wyglądał nagi i to podobno dla niego stworzono globalne ocieplenie.

    (fragment scenariusza spektaklu „Chinka”)

    premiera: 29 czerwca 2018 
    bilety: 70 zł (normalny), 30 zł (ulgowy), 30 zł (wejściówka)

    Obsada

    TWÓRCY

    • Klaudia Hartung-Wójciakreżyseria
    • Agata Skwarczyńskascenografia, kostiumy, światło
    • Daria Kubisiakdramaturgia
    • Piotr Peszatmuzyka
    • Katarzyna Gawryś-Rodriguezasystentka reżyserki
    • Magdalena Igielskakierowniczka produkcji spektaklu
    • Jingru Wangkonsultacje językowe
    • Piotr Markowskikonsultacje wokalne
    • Wojtek Sobolewskiinspicjent
    • Konrad Kajakrealizator światła
    • Jerzy Szelewiczrealizator dźwięku
    • Adrian Hutyriak / Marcin Metelskirealizator wideo

    DEBIUT TR

    Spektakl „Chinka” realizowany jest w ramach konkursu Debiut TR, wspierającego rozwój najciekawszych reżyserów i reżyserek teatralnych młodego pokolenia. Co roku laureat/laureatka nagrody zapraszani są do wyreżyserowania spektaklu w TR Warszawa. Nagroda Debiut TR powołana została w 2015 roku i przyznawana jest co roku na Forum Młodej Reżyserii organizowanym przez Akademię Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Pierwszym laureatem konkursu był Jędrzej Piaskowski, student Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, który zrealizował w TR Warszawa spektakl na podstawie tekstu Magdy Fertacz „Puppenhaus. Kuracja” z udziałem Lecha Łotockiego, Sebastiana Pawlaka, Justyny Wasilewskiej i Agnieszki Żulewskiej. W maju 2018 roku przedstawienie otrzymało Nagrodę Główną 13. Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@port w Gdyni. „Puppenhaus. Kuracja” znalazł się także w finale prestiżowego Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, którego wyniki zostaną ogłoszone na uroczystej gali 29 czerwca 2018 roku w Instytucje Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego. Kolejnymi laureatami nagrody są: Klaudia Hartung-Wójciak, studentka Wydziału Reżyserii Dramatu Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie (Debiut TR 2016) oraz Grzegorz Jaremko, student Wydziału Reżyserii Dramatu Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, który zrealizuje przedstawienie w TR Warszawa w sezonie 2018/2019.

    Młody TR to nurt programowy, w ramach którego TR Warszawa wspiera rozwój nowych talentów teatralnych, prowadząc takie projekty jak np. Teren Warszawa, Teren TR, Debiut TR, rezydencje artystyczne, gościnne pokazy prac dyplomowych i spektakli, czy przedstawienia repertuarowe, do realizacji których zapraszani są debiutujący twórcy i twórczynie. TR Warszawa pełni rolę artystycznego schronu, w którym młodzi artyści i artystki mogą eksperymentować i realizować swoje pomysły na teatr. W ramach programu Młody TR w ostatnich sezonach artystycznych swoje spektakle zrealizowali m. in.  Anna Karasińska („Ewelina płacze” i „Fantazja”), Piotr Trojan („Grind/r”), Magda Szpecht („Możliwość wyspy”), Wojciech Blecharz („Soundwork”), Katarzyna Kalwat i Marta Sokołowska („Holzwege”), Małgorzata Wdowik („Piłkarze” i „Strach”) oraz Jędrzej Piaskowski („Puppenhaus. Kuracja”).

    INSPIRACJE

    Filmy Jean-Luca Godarda: „Do utraty tchu" (1960),  "Żyć własnym życiem" (1962), „Amatorski gang" (1964), „Made in USA” (1966), „Chinka" (1967)

    oraz fragmenty książek:
    „Koala” Lukasa Bärfussa (tłum. A. Żychliński, Wyd. Ossolinuem, Wrocław 2017),
    „Biesy" Fiodora Dostojewskiego (tłum. T. Zagórski i Z. Podgórzec, [w:] tegoż „Dzieła wybrane", t. IV. PIW, Warszawa 1987),
    „Społeczeństwo przemysłowe i jego przyszłość. Manifest wojownika” Theodore Kaczyńskiego (tłum. A. Miernik, Wyd. Inny Świat, Mielec 2003),
    „Godard. Pasaże" Pawła Mościckiego, Wyd. Ha!art, Kraków 2010)

     

    Konsultacje merytoryczne: grupa Archipelag TR