Anna Karasińska

FANTAZJA

 

 

  • najbliższe spektakle: 30 listopada / 1, 2 grudnia 2018

    Surrealistyczne poczucie humoru i siła wyobraźni spotykają się w „Fantazji”, drugim spektaklu Anny Karasińskiej dla TR Warszawa. Autorka błyskotliwego i przewrotnego przedstawienia „Ewelina płacze, w „Fantazji” bada fenomen teatru – miejsca, gdzie fikcja staje się realnością. Spektakl powstaje na żywo, na oczach widzów. Aktorzy nie mają przydzielonych ról, a ukryta na balkonie reżyserka opowiada, kogo w danej chwili grają. 

    Pasażer, który trzymał przede Tobą poręcz w autobusie, kobieta, której uczuć nikt nie rozumie, osoba, która zapakowała dla Ciebie rodzynki do paczki w dalekim kraju i człowiek, który wskoczył do rzeki w chińskiej prowincji Xian. Wszyscy są bohaterami spektaklu „Fantazja”, ale żaden nie pojawia się na scenie. Żyją wyłącznie w naszej wyobraźni. Czy istnieją rzeczy i ludzie, których nie da się wyobrazić w teatrze?

    premiera: 9 kwietnia 2017

    bilety: 70 zł (normalny), 30 zł (ulgowy), 30 zł (wejściówka)

    Dla grup zorganizowanych ze szkół ponadgimnazjalnych oferujemy warsztaty wprowadzające do spektaklu (prosimy o kontakt z działem edukacji: edukacja@trwarszawa.pl).

    Spektakl powstał w ramach nurtu programowego Młody TR, w ramach którego TR Warszawa wspiera rozwój nowych talentów teatralnych, prowadząc takie projekty jak np. Teren Warszawa, Teren TR, Debiut TR, rezydencje artystyczne, gościnne pokazy prac dyplomowych i spektakli, czy przedstawienia repertuarowe, do realizacji których zapraszani są debiutujący twórcy i twórczynie. TR Warszawa pełni rolę artystycznego schronu, w którym młodzi artyści i artystki mogą eksperymentować i realizować swoje pomysły na teatr. W ramach programu Młody TR w ostatnich sezonach artystycznych swoje spektakle zrealizowali m. in. Anna Karasińska („Ewelina płacze” i „Fantazja”), Piotr Trojan („Grind/r”), Magda Szpecht („Możliwość wyspy”), Wojciech Blecharz („Soundwork”), Katarzyna Kalwat i Marta Sokołowska („Holzwege”), Małgorzata Wdowik („Piłkarze” i „Strach”) oraz Jędrzej Piaskowski („Puppenhaus. Kuracja”).

    Obsada

    TWÓRCY

    • Anna Karasińskareżyseria
    • Magdalena Rydzewska, Jacek Telengadramaturgia
    • Paula Grocholskascenografia i kostiumy
    • Magda Ptasznikchoreografia
    • Szymon Kluzreżyseria światła
    • Malwina Szumacherasystentka reżyserki, inspicjentka
    • Katarzyna Białachkierowniczka produkcji

    Spektakl prosty wyrafinowaną prostotą, obłędnie dowcipny, a chwilami wzruszający. Abstrakcyjną "Fantazją" do TR Warszawa wraca Anna Karasińska - autorka hitu "Ewelina płacze". 
    Witold Mrozek, GAZETA WYBORCZA

    Jej skromne widowiska wciąż mają to, czego polskiemu teatrowi brakuje jak powietrza – bezpretensjonalność i poczucie humoru. "Fantazja" dodatkowo odwołuje się wprost do wyobraźni widzów. To oni, patrząc na scenę, mają stworzyć sami dla siebie osobny spektakl, stworzyć to wszystko, czego nie zrobiła reżyserka, dopowiedzieć los bohaterów, dać im biografię i dalszy ciąg życia. Pozwolić sobie na fantazję właśnie.
    Jacek Wakar, ONET.PL

    Karasińska fantazjuje z aktorkami i aktorami na najróżniejsze tematy – te teatralne i te wcale nie: Zofia Wichłacz na przykład ma stać się tą dziewczyną, która zamalowuje rozkłady jazdy na twoim przystanku, Adam Woronowicz z Rafałem Maćkowiakiem dwukrotnie snują dziwaczną opowieść o wyprawie na ryby. Granicą teatru są granice wyobraźni – twierdzą realizatorzy i mają oczywiście rację. Polityczność sztuki polega przecież także na pokazywaniu tego, o czym wcześniej nie dawało się nawet pomyśleć. To wyobraźnia ustanawia teatralną fikcję i z nią twórcy „Fantazji” wchodzą w grę.
    Piotr Morawski, DWUTYGODNIK.COM

    Karasińska idzie po śladach twórców teatru absurdu. Sytuacja teatralna nie jest tu celem samym w sobie, a pryzmatem, przez który możemy przyjrzeć się naszym projekcjom codziennym – temu, jak doświadczamy rzeczywistości. Pozorna krotochwilność spektaklu i nasza obojętność wobec wielości światów przedstawionych – tak fragmentarycznych i ulotnych – jaką nam oferuje "Fantazja", to w istocie przechadzka po cienkim lodzie. Nie inaczej przecież działamy na co dzień – kiedy przelatujemy po kanałach, uprawiając tzw. zapping, czy gdy „scrollujemy” posty na naszym facebookowym „wallu”. (...) Wieczorny rytuał ślizgania się po ekranie globalnej rzeczywistości to może także – jak Fantazja – swoista próba powrotu do siebie. Nie tyle może wtedy oglądamy telewizję, ile oglądamy oglądanie telewizji, odgrywając przed nami samymi możliwość postrzegania i rozumienia."
    Zofia Smolarska, TEATR

    Mikro-opowieści, wyróżnionych z biegu codzienności, jest w Fantazji bardzo wiele. I o ile wyobrażenie sobie ludzi czy zwierząt nie wydaje się być może trudne, to Karasińska posuwa się dalej i przedmiotem fantazjowania próbuje uczynić także emocje i uczucia. Subtelnie zaznacza ich odcienie i barwy, malując w wyobraźni widzów emocjonalne pejzaże. Opowiada o doświadczeniach, o których pozornie nie da się opowiedzieć.
    Agata Kędzia, REFLEKTOR

    Pomysł sceniczny na sprawdzenie siły wyobraźni, otwartości, możliwości komunikacyjnych w ogromnym ograniczeniu możliwości jest świeży, zaskakujący, nietypowy. Bardzo dowcipny, inteligentny, oparty na grze skojarzeń. Prowokowaniu fantazji.
    "Fantazja w TR Warszawa", okiem-widza.blogspot.com

    PATRONI TEATRU: