„Debiut. Instrukcja obsługi”. Podsumowane linii programowej Debiut TR

30.03.2023

W najnowszym numerze „Notatnika Teatralnego” poświęconego reżyserom i reżyserkom młodego pokolenia, którzy budują przyszłość polskiego teatru, ukazał się tekst Romana Pawłowskiego „Debiut. Instrukcja obsługi”, podsumowujący osiem edycji programu Debiut TR.

Debiut TR

Już od 8 lat, co roku w programie TR Warszawa, w ramach Debiutu TR pojawiąją się spektakle debiutujących w Warszawie reżyserów/reżyserek/osób reżyserskich. TR Warszawa rozpoznaje nowe talenty i odgrywa rolę ekspercką, budując kapitał wiedzy na temat nowego polskiego teatru. Program Debiut TR wprowadził do zawodowego teatru wiele młodych, zdolnych osób – spośród 10 wymienionych w nowym numerze „Notatnika Teatralnego”, sześcioro debiutowało w TR Warszawa lub realizowało w naszym teatrze spektakle i czytania performatywne. W gronie tym znaleźli się: Katarzyna Kalwat, Anna Karasińska, Jędrzej Piaskowski, Oskar Sadowski, Jakub Skrzywanek, Małgorzata Wdowik, Magda Szpecht.

„Debiut. Instrukcja obsługi”

W najnowszym numerze „Notatnika Teatralnego” Roman Pawłowski, pełnomocnik dyrektorki TR Warszawa ds. programowych, w swoim tekście „Debiut. Instrukcja obsługi” podsumowuje cykl Debiut TR i zdradza, jak wyglądają kulisy pracy nad spektaklami debiutantów. Wymienia też kilka z najważniejszych sukcesów spektakli powstałych w ramach tej linii programowej. Poniżej fragment tekstu.

Ważnym aspektem programu Debiut TR była opieka merytoryczna ze strony zespołu artystycznego TR Warszawa. Aktorzy i aktorki angażowani do Debiutów wnosili swoje doświadczenie, intuicję, wrażliwość na prawdę sceniczną. Nie tylko tworzyli w ramach spektakli własne kreacje, ale pomagali „debiutantom” rozwinąć pomysły i wcielić je w praktykę. (…) Rozwój koncepcji reżyserskiej i scenariusza rozpoczynał się niemal od razu po przyznaniu nagrody i trwał do premiery, zaplanowanej zwykle na następny sezon po przyznaniu nagrody. (…) Dodatkowo już w trakcie prób organizowaliśmy tzw. przegląd dramaturgiczny, czyli roboczy przegląd scen, jeszcze nie dopracowanych inscenizacyjnie. Celem było sprawdzenie, jak konstrukcja scenariusza działa na scenie, z aktorami. (…) Te wszystkie działania składały się na wyjątkowy w polskim teatrze model pracy, poszerzający wcześniejsze doświadczenia teatrów, wspierających rozwój młodych twórców. Rezultaty były więcej niż zadowalające, w większości wypadków spektakle były przyjmowane entuzjastycznie, nagradzane (…). Poza „Chinką” wszystkie tytuły są nadal w repertuarze, większość została zagrana ponad 30 razy. Ich twórcy niemal natychmiast po premierze otrzymywali propozycje współpracy z innymi teatrami warszawskimi, i nie tylko. 

Cały tekst dostępny jest w najnowszym „Notatniku Teatralnym”.