Na podstawie dramatu Antona Czechowa

  • Nowość
  • ATM Studio

3SIOSTRY

reż.Luk Perceval
Produkcja TR Warszawa, koprodukcja z Narodowym Starym Teatrem im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie
29.10 19:00
30.10 19:00
02.11 19:00
03.11 19:00
04.11 19:00
05.11 19:00

Specjalny autobus z ATM Studio.

Kup bilet
  • Adaptacja i reżyseria

    Luk Perceval

  • Premiera

    Warszawa: premiera 20 czerwca 2021, TR Warszawa/ATM Studio [czytaj więcej o przesuniętych spektaklach]

    Kraków: 21 maja 2021 odbył się pierwszy spektakl z udziałem publiczności w Narodowym Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie

  • Czas trwania

    ok. 2 godz. 10 min

O spektaklu

Podróż do Moskwy przestała być problemem, od kiedy do stolicy Rosji można polecieć za 99 euro. Dzisiaj córki generała Prozorowa, bohaterki dramatu Czechowa, nie tęsknią już za Moskwą – tęsknią za minionym czasem młodości. Tanie linie nie kursują w tym kierunku… można się tam dostać jedynie na pokładzie własnej, zawodnej pamięci.

Luk Perceval – belgijski reżyser, jeden z najważniejszych współczesnych twórców teatru realizuje swój spektakl pierwszy raz w Polsce w ramach linii międzynarodowej TR Warszawa. Oparte na motywach dramatu Antona Czechowa “3SIOSTRY” to portret starzejącej się Europy, która nie chce się poddać upływowi czasu. Rutynę codziennego życia tytułowych bohaterek przerywa próba przywołania wydarzeń z przeszłości. W metaforycznym domu opieki starzejąca się Europa konfrontuje się z nową energią imigrantów. Co wynika z tego spotkania? Jakie są polityczne i społeczne konsekwencje starzenia się całych społeczeństw? Jak radzimy sobie ze starością, utratą pamięci, idealizowaną przeszłością?

Temat przemijania, charakterystyczny dla dramaturgii Czechowa, nigdy nie był tak aktualny, jak dzisiaj, kiedy wali się stary porządek świata, a nowy jeszcze się nie wykształcił. Pandemia dodała do problematyki starzenia się i przemijania jeszcze jeden aspekt: izolację osób starszych. Siostry Prozorow są rozbitkami czasu, zamkniętymi na wyspie pamięci. Żyją przeszłością, niezdolne do konfrontacji z teraźniejszością. Czego boją się główne bohaterki i za czym tęsknią? Czego my sami się boimy i za czym tęsknimy?

Luk Perceval prowadzi zajęcia jogi na sali warsztatowej TR Warszawa/Marszałkowska 8, które są transmitowane na stronie: crowdcast.io/lukperceval i dostępne dla publiczności. Zajęcia są częścią przygotowania aktorskiego do spektaklu. 

fot. Monika Stolarska

  • W spektaklu wykorzystano

    fragment powieści poetyckiej Juliusza Słowackiego „Lambro. Powstańca
    grecki“;
    fragment piosenki „Kołysanka dla okruszka“, muzyka Seweryn Krajewski,
    słowa Agnieszka Osiecka;
    wiersz z korespondencji Antona Czechowa, cyt. za: Sylwia Frołow
    „Antonówki“, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2020;
    fragmenty książki Douwe Draaisma, „Fabryka nostalgii. O fenomenie pamięci wieku dojrzałego”, tłum. Ewa Jusewicz-Kalter, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2010. Przedruk za zgodą Historische Uitgeverij, Groningen, Nederland.

Twórcy i twórczynie

Spektakl na podstawie dramatu Antona Czechowa „Trzy siostry”.

 

reżyseria: Luk Perceval

scenografia, wideo: Philip Bussmann

kostiumy: Annelies Vanlaere

reżyser światła: Mark Van Denesse

muzyka: Karol Nepelski

tłumaczenie scenariusza: Karolina Bikont

współpraca dramaturgiczna: Roman Pawłowski

asystenci reżysera: Alek Niemiro, Aleksandra Śliwińska, Amanda Mincewicz, Maja Wisła-Szopińska

asystent literacki: Jacek Telenga

asystentka kostiumografki: Karolina Bramowicz

Realizacja

Produkcja: Karolina Pająk-Sieczkowska, Magda Igielska

Inspicjent: Wojciech Sobolewski

Recenzje

  • Może to spektakl o starzejących się Polakach, którzy stanowią dziś margines Europy, a żyjąc w groteskowym państwie z tektury, widzą w lustrze swoją urojoną potęgę oraz wyimaginowane znaczenie? A może szerzej: o starzejącej się, zapatrzonej w iluzję swojej władzy i potęgi Europie, tkwiącej na peryferiach świata, w którym to, co ważne, odbywa się teraz na zupełnie innych scenach? A może to po prostu spektakl o współczesnym człowieku, który nie może odnaleźć się w złożonym z fałszywych narracji świecie?

    Tomasz Domagała, domagalasiekultury.pl
  • W oryginale schyłkowe trwanie dotyczy egzystencji konkretnych ludzi, a zarazem odchodzącej formacji kulturowej czy klasy społecznej – rosyjskiej szlachty, u Percevala staje się jakby mechanizmem odgrywania z wygasającej pamięci ciągle tego samego scenariusza, kulturowego wzorca, zapatrzenia w niego – i zarazem w siebie, bo bez kulturowego wzorca nie ma i nas.

    Witold Mrozek, Wyborcza.pl

Produkcja TR Warszawa, koprodukcja z Narodowym Starym Teatrem im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie

Wsparcie ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

Partner spektaklu

Zobacz również

Patroni