-
Reżyseria
Marta Pulk (Estonia)
-
Produkcja
Paul Piik dla Kinoteater Estonia, 2019
-
Premiera
31 stycznia 2020 roku
-
Miejsce
Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
-
Bilety
15 zł
-
Czas trwania
ok. 1 godz. 46 min.
-
Język
EST, z napisami PL
Po projekcji w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego ok. godz. 21:45 odbędzie się spotkanie z Alissiją-Elisabet Jevtjukovą.
O filmie
Estonia ma bzika na punkcie teatru. W październiku 2017 roku w mediach ukazało się ogłoszenie na temat płatnej pracy dla kogoś, kto nigdy wcześniej nie był w teatrze. Zadanie – obejrzenie i zrecenzowanie każdej estońskiej produkcji teatralnej w 2018 roku. Spośród 450 osób ubiegających się o pracę została zatrudniona 21-letnia Alissija. Pochodząca z peryferii, z rosyjskojęzycznej rodziny dziewczyna, nie wie nic o sztukach scenicznych, aktorach, nigdy nie była w żadnym teatrze. Aby praca była możliwa, musi przeprowadzić się do Tallina. Mijają miesiące, niektóre spektakle które ogląda inspirują, są i takie, które budzą rozpacz. Gdy jej spojrzenie na świat zmienia się, Alissija musi stawić czoła traumom przeszłości, aby na nowo zdefiniować siebie i przyszłość, dla której warto przetrwać. Prowadząc główną bohaterkę przez 224 spektakle w 365 dni, ten film jest prawdziwą opowieścią o dojrzewaniu, testującą ludzką granicę konsumpcji kultury i pytającą, czy sztuka może zmienić życie.
Fragment recenzji
“W Alissiji reżyserka zyskuje równorzędną partnerkę twórczego procesu – dziewczyna znakomicie czuje kamerę, potrafi odnaleźć się w specyficznej, zawieszonej między autentycznością a odgrywaniem samej siebie, dokumentalnej formie. Jej rozwijana w trakcie projektu samoświadomość daje także zdolność do wchodzenia z reżyserką w dialog, wymykania się roli filmowanej postaci. Momentami zapomina się, że oglądamy dokument i w ogóle o istnieniu bariery między nami a wydarzeniami – stajemy się częścią procesu poznawczego twórców i bohaterki. Powraca więc przewrotnie pytanie: czym jest teatr? Dla Alissiji stał się przestrzenią wyzwolenia, potencjałem odkrycia i rekonstrukcji swojej tożsamości.”
Tomasz Raczkowski “Dramatyczny rok”, Didaskalia nr 160, grudzień 2020
