Na podstawie Krystyny de Pizan i innych

  • Spektakl w przygotowaniu
  • Marszałkowska 8

Miasto kobiet

reż.Emma Hütt
19.10 19:00

POKAZ PRZEDPREMIEROWY, Pętla indukcyjna

20.10 19:00

PREMIERA, Pętla indukcyjna

21.10 19:00

Pętla indukcyjna

22.10 19:00

Pętla indukcyjna

15.12 19:00

Pętla indukcyjna

16.12 19:00

Pętla indukcyjna

Kup bilet
  • Reżyseria

    Emma Hütt

  • Premiera

    20 października 2023 

  • Czas trwania

    szczegóły wkrótce

  • Bilety

    Bilet normalny: 65 zł
    Bilet ulgowy: 45 zł

O spektaklu

Emma Hütt, laureatka nagrody Debiut TR, studiująca w Instytucie Teatrologii Stosowanej w Gissen, młoda reżyserka z Berlina, sięga po „Księgę o Mieście Pań” Krystyny de Pizan i tworzy swój własny mit, odkrywając coś tylko pozornie przestarzałego – średniowieczne świadectwo feministycznej samowoli.

Krystyna de Pizan napisała „Księgę o Mieście Pań” w 1405 roku i jako pierwsza z taką mocą zakwestionowała obraz świata konstruowany i zdominowany przez mężczyzn oraz dała kobietom ich herstorię – dekonstruując stereotypy na temat kobiet i opierając się na przykładach postaci historycznych. Nawoływała również do stworzenia fikcyjnego, utopijnego miasta, budując je za pomocą języka i narzędzi do walki o samostanowienie kobiet.

Federico Fellini sięgnął po ten materiał w 1980 roku i w swoim filmie „Miasto kobiet” przekształcił go w męską projekcję. To, co kobiece wymyka mu się dokładnie tam, gdzie próbuje się do tego zbliżyć. Poprzez męskie, przepełnione pożądaniem spojrzenie Fellini zniekształca obraz ruchu feministycznego lat 70. i świadomie oddala się od materiału wyjściowego.

Reżyserka wraz z zespołem uruchamiają w spektaklu figurę autorki, która siedzi w domu i
wyobraża sobie trzy boginie ukazujące jej drogę do świata, który nie dąży do niszczenia
innych. Wyobraża sobie budowanie twierdzy, w której będą bezpieczne. Kto może zbudować takie miejsce i dla kogo? Jak nie wpaść w te same pułapki, w które wpada patriarchat? Czekać na kolejną rewolucję? Szukać przyjemności w próbach przetrwania? Odwrót czy walka? Zależy nam, by sprawdzić co innego chcemy i możemy opowiedzieć. 

Emma Hütt radykalnie analizuje materiał na podstawie fikcyjnych, filozoficznych, biograficznych i historycznych tropów, przeplatając je ze średniowiecznymi, biblijnymi i popkulturowymi odniesieniami.

Twórcy i twórczynie

reżyseria, tekst: Emma Hütt
dramaturgia: Marianna Cieślak, Leonie Hahn
scenografia: Gabriela Porada 

kostiumy: Mateusz Bidziński 
video i światło: Tina Muffler

dźwięk: Sara Trawöger 
asystentka literacka: Marianna Cieślak
tłumaczka języka niemieckiego: Iwona Nowacka
inspicjentka: Monika Tuniewicz
asystenci reżyserki: Katarzyna Gawryś, Wojciech Sobolewski
kierowniczka produkcji: Magdalena Igielska

Projekt współfinansowany przez Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej

Spektakl powstał przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej. Poglądy wyrażone w niniejszym spektaklu w żaden sposób nie odzwierciedlają oficjalnej opinii Unii Europejskiej.

Organizator