-
Reżyseria
Emma Hütt
-
Premiera
20 października 2023
-
Czas trwania
1 godz. 30 min
-
Bilety
Bilet normalny: 70 zł
Bilet ulgowy: 50 zł
Obsada
O spektaklu
Emma Hütt, laureatka nagrody Debiut TR, studiująca w Instytucie Teatrologii Stosowanej w Gissen, młoda reżyserka z Berlina, sięga po „Księgę o Mieście Pań” Krystyny de Pizan i tworzy swój własny mit, odkrywając coś tylko pozornie przestarzałego – średniowieczne świadectwo feministycznej samowoli.
Krystyna de Pizan napisała „Księgę o Mieście Pań” w 1405 roku i jako pierwsza z taką mocą zakwestionowała obraz świata konstruowany i zdominowany przez mężczyzn oraz dała kobietom ich herstorię – dekonstruując stereotypy na temat kobiet i opierając się na przykładach postaci historycznych. Nawoływała również do stworzenia fikcyjnego, utopijnego miasta, budując je za pomocą języka i narzędzi do walki o samostanowienie kobiet.
Obraz społeczności tworzonej przez kobiety interesował również Federica Felliniego, który w 1980 roku w swoim filmie „Miasto kobiet” przedstawił ją w ramach męskocentrycznej fantazji. To, co kobiece wymyka mu się dokładnie tam, gdzie próbuje się do tego zbliżyć. Poprzez męskie, przepełnione pożądaniem spojrzenie Fellini zniekształca obraz ruchu feministycznego lat 70. i świadomie oddala się od materiału wyjściowego.
Reżyserka wraz z zespołem prezentuje w spektaklu figurę autorki, która siedzi w domu i
wyobraża sobie trzy boginie ukazujące jej drogę do świata, który nie dąży do niszczenia
innych. Wyobraża sobie budowanie twierdzy, w której będą bezpieczne. Kto może zbudować takie miejsce i dla kogo? Jak nie wpaść w te same pułapki, w które wpada patriarchat? Czekać na kolejną rewolucję? Szukać przyjemności w próbach przetrwania? Odwrót czy walka? Zależy nam, by sprawdzić co innego chcemy i możemy opowiedzieć.
Emma Hütt radykalnie analizuje materiał na podstawie fikcyjnych, filozoficznych, biograficznych i historycznych tropów, przeplatając je ze średniowiecznymi, biblijnymi i popkulturowymi odniesieniami.
W spektaklu wykorzystywane są światła stroboskopowe oraz dym.
Spektakl zawiera wulgaryzmy, przemoc i sceny o charakterze seksualnym.
Spektakl przeznaczony dla widzów od 16 roku życia.
fot. Wojciech Sobolewski
Twórcy i twórczynie
kostiumy: Mateusz Bidziński
video i światło: Tina Muffler
asystenci reżyserki: Wojciech Sobolewski, Katarzyna Gawryś
Recenzje
-
Tchnąca świeżością, mocno ironiczna, black metalowa w duchu, średniowieczna, ale bardzo współczesna opowieść o kobiecości, o stanach, w które świat wpędza kobiety: o niepewności, braku wiary w siebie, unikaniu konfrontacji z rzeczywistością. Reżyserka buduje świat spektaklu za pomocą narzędzi ryzykownych, rzadko spotykanych w polskim teatrze: kiczu, groteski, gore. I uzyskuje fascynujący efekt. Świetnie odnajduje się w tym obsada, z powodzeniem balansując między snem, żartem, dworskim madrygałem i pozornie niekontrolowanym szaleństwem.
-
W swoim „szaleństwie” czy też radykalności Miasto Kobiet wydało mi w żelazny sposób konsekwentne (…). Było w tym spektaklu coś bezczelnego, coś, co na początku sprawiało wrażenie wręcz impertynencji, a okazało się zupełnie udaną prowokacją.
-
Na scenie Zuzanna Radek, Julia Wyszyńska, Izabella Dudziak, Mateusz Górski zgrabnie mieszają powagę z lekkością, fantastykę grozy i wampiryczność z nastrojową romantyką. Z przymrużeniem oka serwują widzom parodię, ostrą grę słów, powagę i ironię w dynamicznych dialogach, licznych monologach. W kostiumach projektu Mateusza Bidzińskiego odnajdują swój niepowtarzalny styl i drapieżny charakter.
-
Emancypacyjna „Księga o Mieście Pań” z 1405 r., autorstwa filozofki i pisarki Krystyny de Pizan, satyryczny film Felliniego z 1980 r., Szekspirowski „Makbet”, baśnie, współczesne horrory, w tym te o kanibalach i krindżowe filmiki z YouTube – te inspiracje złożyły się na spektakl tegorocznej laureatki nagrody Debiut TR. (…) Czasem wychodzi z tego coś na kształt szalonej, queerowej, idącej w poprzek czasów i gatunków rewii, czasem – humor z zeszytów szkolnych. Ale pytania, które zadają twórczynie, są istotne i aktualne.
Projekt współfinansowany przez Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej
Spektakl powstał przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej. Poglądy wyrażone w niniejszym spektaklu w żaden sposób nie odzwierciedlają oficjalnej opinii Unii Europejskiej.