-
Reżyseria
Kornél Mundruczó
-
Scenariusz
Kata Wéber / Kornél Mundruczó
-
Premiera
20 września 2012
-
Czas trwania
2 godz. 15 min (bez przerwy)
-
Streaming TR Online
29,90 zł – w przedsprzedaży
39,90 zł – w dniu wydarzenia
Wieczór z TR Online
-
18:45
Początek wieczoru z TR Online
prowadzenie: Agnieszka Żulewska
-
19:00
Transmisja spektaklu na żywo ze sceny TR Warszawa/ATM Studio
reżyseria streamingu: Nicolas Villegas
napisy w j. polskim -
ok. 21:15
Rozmowa z zespołem twórców i twórczyń spektaklu.
Prowadzenie: Magdalena Sendecka
transmisja na żywo w TR Online i na Facebooku TR Warszawa
O spektaklu
Sylwestrowy wieczór. W niepokojącej scenerii hali przemysłowej przerobionej na prywatny szpital gdzieś na uboczu Warszawy zbierają się obce sobie rodziny. Wspólnie pożegnają nie tylko stary rok – ale też swoich bliskich, dla których będzie to ostatni dzień życia.
Przesympatyczna pielęgniarka Marta przygotowuje w fiolkach śmiertelny środek Nembutal. Doktor Piotr drukuje potrzebne do dokonania procedury zaświadczenia. Właściciel kliniki, Ryszard, umila ostatnie chwile pacjentów puszczając z kompaktu operetkę „Zemsta Nietoperza” (choć niektórzy pewnie woleliby słuchać przy tym motywu ze „Star Wars”).
Kornél Mundruczó wraz z zespołem TR Warszawa realizuje klasyczną operę buffo. Sięgając po utwór, który powstał równolegle z ogłoszeniem przez Nietzschego śmierci Boga, węgierski reżyser podejmuje temat “śmierci bez Boga” i zadaje nieśmiertelne pytanie: Kto decyduje o naszym życiu? Kto decyduje o naszym cierpieniu? Kto akceptuje nasz wybór? I czy w ogóle mamy jakiś wybór?
W spektaklu użyte są światła stroboskopowe oraz występują sceny nagości.
Prowadząca spotkanie Magdalena Sendecka to filmoznawczyni, publicystka, psychoterapeutka. Absolwentka filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie i Szkoły Psychoterapii w Krakowskim Centrum Psychodynamicznym. Członkini i ekspertka Stowarzyszenia Filmowców Polskich, redaktorka Miesięcznika „Kino”. Współpracowała z TVP Kultura („Tygodnik Kulturalny”), Polskim Radiem oraz Szkołą Wajdy. W 2012 została kuratorką programu filmowego Teatru Starego w Lublinie. w 2012 roku, prowadziła także warsztaty filmoznawcze podczas wielu wydarzeń filmowych, m.in. Letniej Akademii Nowych Horyzontów. Była także jurorką szeregu konkursów i festiwali filmowych, m.in. 7. konkursu Mazowieckiego Funduszu Filmowego (2017), Mazowieckiego Konkursu Scenariuszowego Script Wars; w latach 2013 i 2015 zasiadała w Kapitule Nagród Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, a w 2016 roku była członkinią komisji eksperckiej PISF. Jest stałą recenzentką Nowego Tygodnika Kulturalnego. Prowadzi także praktykę psychoterapeutyczną.
Wolisz usiąść na widowni w teatrze?
Spektakl grany jest w TR Warszawa/ATM Studio w dn. 26, 27 i 28 lutego 2021.
Streamingowany spektakl (27.02) grany jest z udziałem kamer i osób technicznych obsługujących wydarzenie. Kupując bilet na ten termin publiczność wyraża zgodę na udział w nagraniu i udostępnianie wizerunku. Publiczność proszona jest o wejście na widownię 20 minut przed godziną rozpoczęcia spektaklu, za to po spektaklu zapraszamy na spotkanie z zespołem twórców i twórczyń na żywo!
Więcej informacjiObsada
Twórcy i twórczynie
reżyser: Kornél Mundruczó
scenariusz: Kata Wéber / Kornél Mundruczó
przekład: Jolanta Jarmołowicz
scenografia i kostiumy: Márton Ágh
muzyka: János Szemenyei
dramaturg: Gábor Thury
światło i video: Kornél Mundruczó
Realizacja
asystent reżysera: Paweł Kulka
asystentka scenografa: Maja Skrzypek
Galeria
fot. Kuba Dąbrowski
Recenzje
-
“Powiedzieć, że spektakl Mundruczó jest doskonały, to nic nie powiedzieć. To nieustanny taniec na ostrzu noża, piruet nad brzegiem przepaści, wyścig na granicy powagi i kompromitacji. Aktorzy zaskakują wszechstronnością, płynnie przechodzą od gry realistycznej do sztucznej, operetkowej konwencji. Nastrój zmieniają jak za naciśnięciem guzika na pilocie, doprowadzając publiczność do całkowitej konfuzji. Mają w sobie żartobliwą powagę i poważny żart.”
-
“Mundruczó dokonuje rzeczy niezwykłej. Rozpętując muzyczno-teatralny żywioł, sprawia, że śmierć przegląda się w idiotycznej operetce. (…) Można pochłaniać Nietoperza jak perwersyjną grę, naznaczoną straszliwym piętnem rozrywkę. Ale tak się udaje niedługo. Potem przychodzą myśli: a może Kornél Mundruczó otworzył szczelnie dotąd zaryglowane w polskim teatrze drzwi do poważnych tematów, o których można mówić z dystansem, w atrakcyjnej formie, a jednocześnie serio?”
Wyjazdy
6. Międzynarodowy Festiwal Teatralny „Boska komedia” (15.12.2013)
53. Kaliskie Spotkania Teatralne (11.05.2013)
VI Festiwal Wybrzeże Sztuki, Gdańsk (28-29.04.2013)
Partnerzy
-
Spektakl powstał we współpracy z Węgierskim Instytutem Kultury w Warszawie i został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.