NA PODSTAWIE DRAMATU MARIUSA VON MAYENBURGA "MÄRTYRER" 

MĘCZENNICY

REŻ.: GRZEGORZ JARZYNA

  • 26 czerwca 2018 / 2. Międzynarodowy Festiwal Teatralny w Astanie (Kazachstan)  

    Europa żyje w strachu, po raz pierwszy od czasów totalitaryzmów. Czego się boimy? Innego, który przyjdzie i zniszczy nasze wartości, styl życia i bezpieczeństwo. Radykalnych ruchów religijnych, które chcą kontrolować życie jednostek i całych społeczeństw. Kryzysu ekonomicznego, który uderza w rodziny i całe wspólnoty, podważając poczucie stabilności. Odpowiedzią na lęki jest zwrot w stronę zasad wiary. To one mają zapewnić stały fundament, na którym można budować życie wśród ruchomych piasków. Oddzielić dobre od złego, moralne od niemoralnego.

    Co jednak, gdy wiara zamienia się w dogmatyzm? Kiedy staje się mieczem, który przecina człowieka, rodzinę, wspólnotę? Kiedy idealistyczne pobudki prowadzą do religijnego fanatyzmu?

    „Nie bój się” – mówi Lidka, bohaterka spektaklu Grzegorza Jarzyny. Uczennica gimnazjum szuka w Biblii odpowiedzi na pytanie o swoje lęki, o to kim jest i po co żyje. Nagła zmiana jej zainteresowań i zachowania, budzi niepokój ojca, jest niezrozumiała dla rówieśników i nauczycieli. Ale dla Lidki opinia otoczenia się nie liczy. Jest jeden cel i jedna prawda, dla których trzeba poświęcić wszystko.

    Spektakl Grzegorza Jarzyny podejmuje próbę analizy mechanizmu strachu i fanatyzmu, z którym konfrontuje się współczesny świat. To dramatyczna opowieść o ludziach, gotowych zapłacić najwyższą ceną za wartości, w które wierzą. Skąd bierze się taki rodzaj determinacji? Jak rodzą się ekstremizmy religijne? Czym jest wiara dla współczesnego człowieka? Gdzie jest jej miejsce w liberalnym systemie? Czego boi się dzisiejsza Europa? Czego boimy się my?

    Premiera: 14 marca 2015 roku
    Czas trwania: 2 godziny (bez przerwy)

    W spektaklu występuje scena nagości. Dla grup zorganizowanych ze szkół ponadgimnazjalnych oferujemy warsztaty wprowadzające do spektaklu (prosimy o kontakt z działem edukacji: edukacja@trwarszawa.pl).

    Obsada

    TWÓRCY

    • Elżbieta Ogrodowska-Jesionekprzekład
    • Monika Pormalescenografia
    • Anna Nykowskakostiumy
    • Robert Mleczkowideo
    • Felice Rossświatła
    • Michał Lis, Piotr Lismuzyka
    • Piotr Domińskiopracowanie muzyczne spektaklu
    • Roman Pawłowskidramaturgia
    • Paweł Kulkaasystent reżysera
    • prof. Tadeusz Bartośkonsultacja cytatów z Biblii

    Jedną z zalet świetnego przedstawienia Jarzyny jest to, że nie wpycha mnie ono do obozu antyreligijnych szyderców.
    Tadeusz Sobolewski, GAZETA WYBORCZA

    Po obejrzeniu „Męczenników” mam pewność, że Jarzynie nie są dziś potrzebne jakiekolwiek etykietki. Nie ma znaczenia, czy ktoś odszuka w jego dzisiejszym teatrze ślady dawnego wichrzyciela, czy wręcz przeciwnie – nazwie go nowym klasykiem, określi mianem konserwatysty. Jarzyna idzie własną drogą, bardziej niż kiedykolwiek odporny na podszepty z zewnątrz albo podszyte ideologią ataki.
    Jacek Wakar, DZIENNIK GAZETA PRAWNA

    Lidka jest bardziej mistyczką niż bojowniczką krucjaty. Widzimy ją w scenach długich, żarliwych modlitw. Wygląd Wasilewskiej, jednej z najciekawszych aktorek młodego pokolenia - o subtelnej, ale zarazem silnej i intensywnej scenicznej obecności - upodabnia ją do świętych z gotyckich obrazów. Zaś jej rola przypomina postaci z filmów Bruno Dumonta.
    Witold Mrozek, GAZETA WYBORCZA

    Przykład głównej bohaterki kolejny raz daje dowód ogromnej siły polskiego warsztatu aktorskiego – grająca ją Justyna Wasilewska pokazuje na scenie pełne spektrum środków wyrazu, a przemiana która się w niej dokonuje jest absolutnie szokująca.
    Zhai Zhipeng, TIANJIN DAILY

    Oglądając „Męczenników” wzdychałem z podziwu. Ta sztuka to nie tylko refleksja nad dziejami religii w Polsce, to też reakcja na wszelkiego rodzaju zniszczenie dokonujące się za pośrednictwem religii we współczesnym świecie. Być może jest przede wszystkim głosem na rzecz ducha naukowości i humanizmu; głosem, który mówi, że człowiek jest cudem nawet, jeśli Boga nie ma.
    Yang Shufan, BEIJING DAILY