Magda Fertacz

PUPPENHAUS. KURACJA

REŻ.: JĘDRZEJ PIASKOWSKI

  • najbliższe spektakle w sezonie 2018/19

 

 

    Mówiono o nich „zdrajczynie narodu”, „kolaborantki”, „odszczepieńcy”. Ich winą było utrzymywanie intymnych relacji z niemieckimi żołnierzami podczas okupacji. Aktorki, śpiewaczki, gwiazdy kina i kabaretu. Czy rzeczywiście zasłużyły na infamię i kary, wymierzane przez podziemie? Jakie były ich motywacje? Czy mamy moralne prawo je dzisiaj oceniać?

    Spektakl reżysera Jędrzeja Piaskowskiego i dramatopisarki Magdy Fertacz jest próbą spojrzenia na problem zdrady i kolaboracji z perspektywy osobistej pamięci. Scenariusz inspirowany jest m.in. autentycznymi historiami Marii Malickiej, wybitnej przedwojennej aktorki, dla której zbudowano scenę przy Marszałkowskiej 8. Artystkę, oskarżoną o kolaborację z Niemcami podczas okupacji, po wojnie objęto zakazem występowania w Warszawie. Inspiracją dla spektaklu jest również postać Arletty, właściwie Leonie Bathiat, słynnej aktorki francuskiego kina i teatru lat 30. i 40., w czasie wojny utrzymującej bliskie relacje z Niemcami, po wojnie skazanej na więzienie a następnie kontynuującej karierę narodowej gwiazdy, a także historia Deutsches Filmtheater, działającego w budynku Teatru Rozmaitości podczas okupacji, oraz Mon Café, kawiarni mieszczącej się przed i w trakcie II wojny światowej w Alejach Jerozolimskich, będącej popularnym miejscem spotkań warszawskich homoseksualistów i homoseksualistek. 

    Konstruując teatralną fantazję na temat wojennej historii, twórcy zadają szereg pytań dotyczących stygmatyzacji, karania i oceny ludzi, którzy z różnych powodów podczas okupacji uciekali od heroizmu, obowiązku walki oraz poświęcenia życia dla ojczyzny. W jaki sposób konstruowana jest pamięć historyczna i moralna ocena postaw z przeszłości? Jakie są granice intepretacji i fantazjowania na temat historii, w którą wpisane są trauma i heroizm? Jak wyleczyć zbiorową pamięć?.  

    premiera: 6 kwietnia 2017 roku 


    Twórcy dziękują dr Joannie Ostrowskiej z Wydziału Historycznego UJ za wskazanie oraz udzielenie informacji na temat dramatu "Lalka z łóżka nr 21" Djordje Lebovica.

    czas: 1 godz. 30 min (bez przerwy)

    bilety: 70 zł (normalny), 30 zł (ulgowy), 30 zł (wejściówka)

    Dla grup zorganizowanych ze szkół ponadgimnazjalnych oferujemy warsztaty wprowadzające do spektaklu (prosimy o kontakt z działem edukacji: edukacja@trwarszawa.pl).

    W maju 2018 roku przedstawienie otrzymało 
    Nagrodę Główną 13. Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@port w Gdyni. „Puppenhaus. Kuracja” znalazł się także w finale prestiżowego Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, którego wyniki zostaną ogłoszone na uroczystej gali 29 czerwca 2018 roku w Instytucje Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego.

    ..........
    Spektakl został 
    realizowany w ramach konkursu Debiut TR, wspierającego rozwój najciekawszych reżyserów i reżyserek teatralnych młodego pokolenia. Co roku laureat/laureatka nagrody zapraszani są do wyreżyserowania spektaklu w TR Warszawa. Nagroda Debiut TR powołana została w 2015 roku i przyznawana jest co roku na Forum Młodej Reżyserii organizowanym przez Akademię Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Pierwszym laureatem konkursu był Jędrzej Piaskowski, student Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, który zrealizował w TR Warszawa spektakl „Puppenhaus. Kuracja”. Kolejnymi laureatami nagrody są: Klaudia Hartung-Wójciak, studentka Wydziału Reżyserii Dramatu Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie (Debiut TR 2016) oraz Grzegorz Jaremko, student Wydziału Reżyserii Dramatu Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowiektóry zrealizuje przedstawienie w TR Warszawa w sezonie 2018/2019.

    Młody TR to nurt programowy, w ramach którego TR Warszawa wspiera rozwój nowych talentów teatralnych, prowadząc takie projekty jak np. Teren Warszawa, Teren TR, Debiut TR, rezydencje artystyczne, gościnne pokazy prac dyplomowych i spektakli, czy przedstawienia repertuarowe, do realizacji których zapraszani są debiutujący twórcy i twórczynie. TR Warszawa pełni rolę artystycznego schronu, w którym młodzi artyści i artystki mogą eksperymentować i realizować swoje pomysły na teatr. W ramach programu Młody TR w ostatnich sezonach artystycznych swoje spektakle zrealizowali m. in.  Anna Karasińska („Ewelina płacze” i „Fantazja”), Piotr Trojan („Grind/r”), Magda Szpecht („Możliwość wyspy”), Wojciech Blecharz („Soundwork”), Katarzyna Kalwat i Marta Sokołowska („Holzwege”), Małgorzata Wdowik („Piłkarze” i „Strach”) oraz Jędrzej Piaskowski („Puppenhaus. Kuracja”).

    Obsada

    TWÓRCY

    • Jędrzej Piaskowskireżyseria
    • Magda Fertacztekst
    • Aleksandr Prowalińskiscenografia i reżyseria świateł
    • Marta Nawrotwideo
    • Hanka Podrazakostiumy
    • Jan Tomza-Osieckimuzyka
    • Mikołaj Karczewskichoreografia
    • Wojciech Sobolewskiasystent reżysera, inspicjent
    • Natalia Starowieyskakierowniczka produkcji
    • Katarzyna Gawryś-Rodriguezasystentka inspicjenta

    Twórcy spektaklu starają się przenicować jednoznacznie negatywny mit kolaboracji, która mogła być przecież subwersywną formą walki z okupantem. Stawką krytyczną w przedstawieniu nie jest koloryzowanie wojennej traumy, by stała się mniej dotkliwa, ale odtworzenie w niej wielowątkowości życia.
    Wiktoria Wojtyra, Kultura Liberalna

    Justyna Wasilewska od pierwszego monologu wprost magnetyzuje każdym słowem, Agnieszka Żulewska tworzy od czasu "Wyczerpanych" w Nowym jedną ze swoich najlepszych ról, a Sebastian Pawlak i Leszek Łotocki znakomicie odnajdują się w postaciach dość odległych od ich dotychczasowego emploi.
    Wiesław Kowalski, "Teatr dla Was"

    W "Puppenhaus. Kuracji" świat nie jest czarno-biały. Nie jest też biało-czerwony. Bywa różowy - może nawet tęczowy. Niech będzie taki, jaki chce, bo prywatne i historyczne narracje, w obowiązującym układzie politycznym podlegające postępującej cenzurze, zostają w spektaklu Piaskowskiego i Fertacz uwolnione.
    Anka Herbut, Dwutygodnik.com

    To jedno z bardziej zaskakujących przedstawień ostatnich miesięcy, makabryczno-komiczna rewia o traumie. (...) Spektakl Piaskowskiego działa tym skuteczniej, im bardziej pracuje na fantazji, a nie na bezpośrednich odniesieniach do historycznych sytuacji.
    Witold Mrozek, "Gazeta Wyborcza"

    Z czego chcą nas leczyć Fertacz i Piaskowski? Właśnie z przywiązania do traum jako fundamentu polskich konstrukcji tożsamościowych Joanna Puzyna-Chojka, sztukawspolczesna.org Obsada spektaklu podejmuje odważne wyzwanie odbrązowienia narodowych mitów i podania w wątpliwość utartych schematów narracyjnych: bohater – wróg. (…) Za dużą zaletę przedstawienia uznać należy, że mimo rozmiaru sporu publicznego w Polsce (i roli historii w tymże), twórcy powstrzymują się od komentowania bieżących wydarzeń społecznych i politycznych (…).W opowieści tej, przywracającej wartość człowieka poza jego historycznymi determinantami, chodzi właśnie o jednostkę. Michał Pawłowski, teatralia.com.pl

    NAGRODY

    13. FESTIWAL POLSKICH SZTUK WSPÓŁCZESNYCH R@PORT W GDYNI - Nagroda Główna dla spektaklu "Puppenhaus. Kuracja" Magdy Fertacz w reż. Jędrzeja Piaskowskiego 

    24. OGÓLNOPOLSKI KONKURS NA WYSTAWIENIE POLSKIEJ SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ

    Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. 

    W I etapie Konkursu spektakle ocenia Komisja Artystyczna w składzie: Jacek Sieradzki (przewodniczący), Michał Centkowski, Adam Karol Drozdowski, Andrzej Lis, Kamila Łapicka, Jakub Papuczys, Joanna Puzyna - Chojka.