Magda Fertacz

PUPPENHAUS. KURACJA

REŻ.: JĘDRZEJ PIASKOWSKI

 

 

    Mówiono o nich „zdrajczynie narodu”, „kolaborantki”, „odszczepieńcy”. Ich winą było utrzymywanie intymnych relacji z niemieckimi żołnierzami podczas okupacji. Aktorki, śpiewaczki, gwiazdy kina i kabaretu. Czy rzeczywiście zasłużyły na infamię i kary, wymierzane przez podziemie? Jakie były ich motywacje? Czy mamy moralne prawo je dzisiaj oceniać?

    Spektakl reżysera Jędrzeja Piaskowskiego i dramatopisarki Magdy Fertacz jest próbą spojrzenia na problem zdrady i kolaboracji z perspektywy osobistej pamięci. Scenariusz inspirowany jest m.in. autentycznymi historiami Marii Malickiej, wybitnej przedwojennej aktorki, dla której zbudowano scenę przy Marszałkowskiej 8. Artystkę, oskarżoną o kolaborację z Niemcami podczas okupacji, po wojnie objęto zakazem występowania w Warszawie. Inspiracją dla spektaklu jest również postać Arletty, właściwie Leonie Bathiat, słynnej aktorki francuskiego kina i teatru lat 30. i 40., w czasie wojny utrzymującej bliskie relacje z Niemcami, po wojnie skazanej na więzienie a następnie kontynuującej karierę narodowej gwiazdy, a także historia Deutsches Filmtheater, działającego w budynku Teatru Rozmaitości podczas okupacji, oraz Mon Café, kawiarni mieszczącej się przed i w trakcie II wojny światowej w Alejach Jerozolimskich, będącej popularnym miejscem spotkań warszawskich homoseksualistów i homoseksualistek. 

    Konstruując teatralną fantazję na temat wojennej historii, twórcy zadają szereg pytań dotyczących stygmatyzacji, karania i oceny ludzi, którzy z różnych powodów podczas okupacji uciekali od heroizmu, obowiązku walki oraz poświęcenia życia dla ojczyzny. W jaki sposób konstruowana jest pamięć historyczna i moralna ocena postaw z przeszłości? Jakie są granice intepretacji i fantazjowania na temat historii, w którą wpisane są trauma i heroizm? Jak wyleczyć zbiorową pamięć?.  

    premiera: 6 kwietnia 2017 roku 

    Spektakl realizowany jest w ramach programu Debiut TR, którego celem jest wspieranie rozwoju najciekawszych reżyserów i reżyserek teatralnych młodego pokolenia. Co roku młody twórca wybrany przez dział artystyczny TR Warszawa zapraszany jest do wyreżyserowania spektaklu w sali warsztatowej.

    Twórcy dziękują dr Joannie Ostrowskiej z Wydziału Historycznego UJ za wskazanie oraz udzielenie informacji na temat dramatu "Lalka z łóżka nr 21" Djordje Lebovica.

    czas: 1 godz. 30 min (bez przerwy)

    bilety: 70 zł (normalny), 30 zł (ulgowy), 30 zł (wejściówka)

    Dla grup zorganizowanych ze szkół ponadgimnazjalnych oferujemy warsztaty wprowadzające do spektaklu (prosimy o kontakt z działem edukacji: edukacja@trwarszawa.pl).

    Kwietniowe pokazy spektaklu odbywają się w ramach organizowanego przez Nowy Teatr showcase Generation After - prezentacji najnowszych zjawisk na polskiej scenie teatralnej i nowej artystycznej szkoły myślenia. W showcase Generation After udział wezmą przedstawiciele i programatorzy najważniejszych festiwali i instytucji teatralnych z Europy, Azji i Ameryki. We współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza i warszawskimi scenami: Komuna// Warszawa, STUDIO teatrgaleria, TR Warszawa i Teatr Powszechny pokazane zostaną najnowsze spektakle takich twórców jak Michał Borczuch, Krzysztof Garbaczewski, Anna Karasińska, Natalia Korczakowska, Michał Libera, Jędrzej Piaskowski, Anna Smolar, Cezary Tomaszewski, Janek Turkowski, Małgorzata Wdowik, Barbara Wysocka. Szczegółowe informacje: www.nowyteatr.org

    Obsada

    TWÓRCY

    • Jędrzej Piaskowskireżyseria
    • Magda Fertacztekst
    • Aleksandr Prowalińskiscenografia i reżyseria świateł
    • Marta Nawrotwideo
    • Hanka Podrazakostiumy
    • Jan Tomza-Osieckimuzyka
    • Mikołaj Karczewskichoreografia
    • Wojciech Sobolewskiasystent reżysera, inspicjent
    • Natalia Starowieyskakierowniczka produkcji
    • Katarzyna Gawryś-Rodriguezasystentka inspicjenta

    Twórcy spektaklu starają się przenicować jednoznacznie negatywny mit kolaboracji, która mogła być przecież subwersywną formą walki z okupantem. Stawką krytyczną w przedstawieniu nie jest koloryzowanie wojennej traumy, by stała się mniej dotkliwa, ale odtworzenie w niej wielowątkowości życia.
    Wiktoria Wojtyra, Kultura Liberalna

    Justyna Wasilewska od pierwszego monologu wprost magnetyzuje każdym słowem, Agnieszka Żulewska tworzy od czasu "Wyczerpanych" w Nowym jedną ze swoich najlepszych ról, a Sebastian Pawlak i Leszek Łotocki znakomicie odnajdują się w postaciach dość odległych od ich dotychczasowego emploi.
    Wiesław Kowalski, "Teatr dla Was"

    W "Puppenhaus. Kuracji" świat nie jest czarno-biały. Nie jest też biało-czerwony. Bywa różowy - może nawet tęczowy. Niech będzie taki, jaki chce, bo prywatne i historyczne narracje, w obowiązującym układzie politycznym podlegające postępującej cenzurze, zostają w spektaklu Piaskowskiego i Fertacz uwolnione.
    Anka Herbut, Dwutygodnik.com

    To jedno z bardziej zaskakujących przedstawień ostatnich miesięcy, makabryczno-komiczna rewia o traumie. (...) Spektakl Piaskowskiego działa tym skuteczniej, im bardziej pracuje na fantazji, a nie na bezpośrednich odniesieniach do historycznych sytuacji.
    Witold Mrozek, "Gazeta Wyborcza"

    24. OGÓLNOPOLSKI KONKURS NA WYSTAWIENIE POLSKIEJ SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ

    Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. 

    W I etapie Konkursu spektakle ocenia Komisja Artystyczna w składzie: Jacek Sieradzki (przewodniczący), Michał Centkowski, Adam Karol Drozdowski, Andrzej Lis, Kamila Łapicka, Jakub Papuczys, Joanna Puzyna - Chojka.