TR Warszawa na 75. Festival d’Avignon [BLOG]

TR Warszawa po 14 latach wraca na najważniejszy festiwal teatralny na świecie. Międzynarodowej publiczności pokażemy spektakl „Cząstki kobiety” w reż. Kornéla Mundruczó. Tutaj znajdziecie nasze codzienne relacje z Awinionu.

Dzień pierwszy

fot. Jacek Telenga

Monice zupełnie nie styka wyobraźni, że ktoś mógłby kupić coś takiego w butiku z pamiątkami na lotnisku międzynarodowym w Monachium!

fot. Agata Kołacz

Monika Frajczyk z prasą festiwalową. Na okładce „Cząstki kobiety”.

fot. Jacek Telenga

Prasa festiwalowa z okładkowymi „Cząstkami kobiety”.

Dzień drugi

fot. Kaja Stępkowska

Spotkanie Kornéla Mundruczó z organizatorami festiwalu.

fot. Kaja Stępkowska

Spotkanie Kornéla Mundruczó z organizatorami festiwalu.

fot. Kaja Stępkowska

Dyrektorka TR Warszawa Natalia Dzieduszycka z Kornélem Mundruczó.

fot. Jerzy Szelewicz

Nasza dzielna ekipa montuje scenę oraz scenografię. Jutro gramy pierwszy spektakl!

Wciąga.

fot. Monika Frajczyk

Window shopping.

Natalia Dzieduszycka, dyrektorka TR Warszawa prosto z widowni w Awinionie.

fot. Agata Kołacz

Próba prasowa.

Kiedyś Tadeusz Kantor, dzisiaj TR Warszawa. Wiemy, że nasz spektakl „Cząstki kobiety” został już zauważony wśród innych wspaniałych produkcji pokazywanych na 75. Festiwalu Teatralnym w Awinionie. Dzisiaj była próba medialna, jutro pierwszy pokaz. – To wspaniały początek dla wyczekiwanego przez nas tournee tego spektaklu – mówi Agata Kołacz, która zajmuje się koordynacją projektów międzynarodowych.

fot. Kaja Stępkowska

Omówienie pierwszej próby.

Dzień trzeci

fot. Kaja Stępkowska

Plakat prezentujący „Cząstki kobiety” na festiwalu.

fot. Kaja Stępkowska

Plakat prezentujący „Cząstki kobiety” na festiwalu.

fot. Agata Kołacz

Na zdjęciu pełne przygotowanie inspicjenckie.

fot. Kaja Stępkowska

Wszystko gotowe. Czekamy. Gramy o 18:00.

fot. Agata Kołacz

Po tym poznacie ekipę TR Warszawa.

Reżyser ze sceny w Awinionie opowiada o współpracy z aktorkami i aktorami z TR Warszawa, tematyce spektaklu i samym festiwalu.

Ważny dzień dla naszego zespołu, ważny dzień dla polskiego teatru, ważny dzień dla Warszawy. Grzegorz Jarzyna, dyrektor artystyczny TR Warszawa prosto z Awinionu.

fot. Kaja Stępkowska

Już po. Brawa na stojąco. 5 x owacje. Duma i radość ogromna.

fot. Kaja Stępkowska

Winko i lizak. Tak trzeba żyć.

Dzień czwarty

fot. Kaja Stępkowska

Rozmowa Tomasza Domagały z Kornélem Mundruczó.

fot. Grzegorz Jarzyna

Kaja i Bartek. Nasza ekipa reporterska.

fot. Kaja Stępkowska

Panowie reżyserzy.

Roman Pawłowski prosto z Awinionu.

Dzień piąty

fot. Tomasz Domagała

Aktorki. Isabelle Huppert była na naszym spektaklu. Podobno jej się podobało.

fot. Tomasz Domagała

Isabelle Huppert dołącza do klubu fanów i fanek „Cząstek kobiety”.

fot. Damian Piwowarczyk

Tymczasem na Marszałkowskiej 8.

fot. Kaja Stękowska

Tablica ogłoszeń, dzięki której uczestnicy Festiwalu mogą kupić lub odsprzedać bilet.

Dzień szósty

Agnieszka Żulewska opowiada o pracy z Kornélem Mundruczó i składa życzenia, któe, mamy nadzieję, niebawem się spełnią!

Dyrektorka TR Warszawa Natalia Dzieduszycka, prosto z Awinionu, w Radiu Nowy Świat na żywo opowiadała o naszym spektaklu oraz obecności na festiwalu. Tymczasem już trwają dyskusje nad szczegółami kolejnego projektu Kornèla Mundruczó i Katy Wéber dla TR Warszawa. O szczegółach opowiemy wkrótce.

Dzień siódmy

21 lipca oznacza dla naszej ekipy tylko jedno – przerwę od grania. Dzisiaj aktorzy nie wystąpili przed publicznością festiwalu, nie oznacza to jednak, że dzień nie był pełen wrażeń. Międzynarodowa widownia oraz francuskie media pozostają pod ogromnym wrażeniem „Cząstek kobiety”. Pojawiło się już 8 niezwykle przychylnych recenzji. Część z nich dostępna jest tutaj w języku francuskim. Oto cytaty, które dodały nam skrzydeł! Dziękujemy!

  • (…) TR Warszawa – polski zespół teatralny, jeden z najlepszych na świecie (…)

    (…) Wielki sukces w Awinionie odniosła sztuka węgierskiej dramatopisarki Katy Wéber, zaadaptowana już także na potrzeby kina przez reżysera Kornéla Mundruczó i wyprodukowana przez Netflix. Autorka tekstu precyzyjnie i bez uproszczeń poddaje analizie traumę poronienia. (…) Wyjątkowo skuteczne przekraczanie konwencji dramaturgicznych wynika z mistrzowskiej gry aktorów, którzy (…) misternie ożywiają swoich bohaterów, nawet jeśli ich kwestie nie wykraczają poza small talk – dzięki czemu zresztą bez problemu oglądamy grany po polsku spektakl z francuskimi napisami. (…) Awiniońska publiczność zakochała się w tym polskim spektaklu z 2018 roku. Przedstawienie jest tak intrygujące
    choćby dlatego, że naśladuje określone role społeczne, doprowadzając je aż do ostatecznych granic. W Polsce spektakl święcił triumfy, a jego twórców obsypano prestiżowymi nagrodami. W Europie “Cząstki kobiety” znalazły się w programach najważniejszych festiwali, takich jak m.in.: Kunstenfestivaldesarts, Athens & Epidaurus Festival i Festival Romaeuropa. Filmowa adaptacja przyniosła Vanessie Kirby nominację do Oscara oraz Puchar Volpiego na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji.

    Anne Diatkine, Liberation
  • (…) Powstały w 2018 r. w Warszawie spektakl TR Warszawa potwierdza, że teatr jest niczym bez
    aktorów. Polskich przede wszystkim, tu wszyscy są zachwycający.

    Etienne Sorin, Le Figaro
  • (…) „Cząstki kobiety” węgierskiego filmowca i reżysera teatralnego Kornéla Mundruczó są
    wydarzeniem. (…) Mundruczó i jego scenarzystka Kata Wéber odważyli się wziąć na warsztat
    najbardziej nienowoczesną z form teatralnych: dramat rodzinny. (…) błyskotliwe pisarstwo spotyka się tu z aktorstwem zadziwiającym autentycznością i głębią duchową. (…) Nigdy wcześniej nie oglądaliśmy spektaklu, w którym dramatyzm i siła słowa zdają się tak bardzo przenikać. Baśń Wéber jest bardzo ibsenowska w swej dynamice; w łączeniu tego, co intymne, z tym, co społeczne (…).

    Pierre Lesquelen, iogazette.fr

Tymczasem, przygotowujemy specjalną relację, dzięki której opowiemy nieco więcej o innych spektaklach granych podczas festiwalu.

Dzień ósmy

Wyjazd do Awinionu jest też świetną okazją, aby zapoznać się lepiej z innymi spektaklami granymi w czasie festiwalu. Na zdjęciach widzicie aktorów Compagnie Alain Bertrand, Aktorzy Compagnie Alain Bertrand zapraszają na swój spektakl publiczność festiwalową. Więcej o ich niezwykłym przedstawieniu napisał Roman Pawłowski, a całą relację możecie przeczytać tutaj.

Zachęcamy również do przeczytania relacji Romana Pawłowskiego ze skrajnie innego przedstawienia. Chodzi o „Wiśniowy sad” reż. Tiago Rodriguesa, który obok „Cząstek kobiety” jest jednym z najgłośniejszych spektakli tego festiwalu. Całą relację znajdziecie tutaj.

fot. Natalia Dzieduszycka

Publiczność niezwykle ciepło przyjęła też spektakl „Misericordia” włoskiej reżyserki Emmy Dante.

fot. Agata Kołacz

Dzień dziewiąty

Sebastian Pawlak opowiada o współpracy z Kornélem Mundruczó oraz o swoich wrażeniach z pobytu w Awinionie.

Nie tylko aktorzy mają ręce pełne roboty. Ekipa naszych montażystów również nie narzeka na brak zajęć. Każdorazowe ustawienie scenografii do „Cząstek kobiety” trwa w końcu aż 5 godzin!

fot. Jacek Telenga

Koniec dnia dziewiątego.

Dzień dziesiąty

Dalej ćwiczymy przyjmowanie komplementów.

Dziś rano na konferencji prasowej Oliver Py, dyrektor Festiwalu w Awinionie, podsumował tegoroczny festiwal. 75. Festival d’Avignon w liczbach:
– 300 pokazów 45 tytułów na 38 scenach;
– 120 969 biletów w sprzedaży;
– 101 512 sprzedanych biletów;
– 22 400 biletów na darmowe wydarzenia.

Łącznie w okresie między 15 a 24 lipca 2021 roku w 75. Festival d’Avignon wzięło udział 123 912 osób.

fot. Agata Kołacz

Dzień jedenasty

fot. Jacek Telenga

#E.T.gohome. My też dzisiaj wracamy.

Koniec. Ostatnie przedstawienie „Cząstek kobiety” na 75. Festival d’Avignon za nami. Na zdjęciu cała ekipa, wszyscy, którzy przyczynili się do fantastycznego sukcesu naszego teatru na tym najważniejszym festiwalu teatralnym na świecie. Wracamy zmęczeni, ale bardzo szczęśliwi. Bardzo.

Po powrocie do Warszawy…

Cały zespół TR Warszawa z pewnością wspominać będzie jako wyjątkowy. O swoich wspomnieniach z poprzednich wyjazdów opowiadają też nasze wspaniałe panie garderobiane: Elżbieta Kołtonowicz i Teresa Rutkowska, które tak pięknie dbają o kostiumy naszych aktorów i aktorek.

O swoich wrażeniach opowiada również aktorka, Monika Frajczyk.

O roli kamery w spektaklu opowiada nasz operator i realizator wideo, Łukasz Jara.

Tomasz Domagała opowiada o swoich przemyśleniach, które nasunęły mu się podczas oglądania „Cząstek kobiety” na Festiwalu.

Marta Ścisłowicz opowiada o tym, jak spełniło się jej marzenie.

Tymczasem w Warszawie… Czekamy na lotnisku, aby powitać zespół TR Warszawa powracający do domu. Dziękujemy Wam za ten ogromny trud! Jesteśmy z Was bardzo dumni i dumne!

fot. Kaja Stępkowska
fot. Monika Zielińska