Czy możliwa jest ucieczka od bycia głosem pokolenia?

  • Marszałkowska 8
  • Warsztat

Próby młodości

  • Gdzie

    TR Warszawa, ul. Marszałkowska 8

  • Prowadzący

    Michał Domański, Anna Rochowska

  • Koszt

    150 zł

  • Temat przewodni

    Warsztaty towarzyszące spektaklowi „Autokorekta” w reż. Jakuba Skrzywanka

  • Wiek

    15+

Uwaga

Warsztaty trwają od 14 do 18 lutego i stanowią integralną całość. Bilet w cenie 150 zł obejmuje wszystkie dni. Nie ma możliwości kupienia biletów na wybrane spotkania. Aby uzyskać więcej informacji, zachęcamy do kontaktu.

Więcej informacji

O warsztatach

PRÓBY MŁODOŚCI to warsztat-laboratorium, w którym używając narzędzi teatralnych chcemy zapytać co to znaczy być młodym i młodą. To próba odrzucenia kategorii bycia nastolatkiem jako tej podstawowej do opowiadania o dojrzewających dorosłych. 

Opierając się na głosie aktorek i aktorów ze spektaklu „AUTOKOREKTA” chcemy sprawdzić, czy możliwe jest na scenie powiedzieć coś „od siebie”? Czy możliwa jest ucieczka od bycia głosem pokolenia „Z”, reprezentantem i reprezentantką młodości? I co najważniejsze – czy powinno się od tego uciekać?

Warsztaty odbędą się w dniach 14-18.02 w godzinach od godz. 17:00 do godz. 20:00 w TR Warszawa. Zakończeniem pracy będzie wspólne oglądanie spektaklu „AUTOKOREKTA” i spotkanie z twórczyniami i twórcami. 

Zapisz się na warsztaty

Autokorekta

Jakub Skrzywanek wspólnie z innymi twórczyniami i twórcami teatralnymi (Magda Mosiewicz, Aleksandr Prowaliński, Anna Axer Fijałkowska) zaprosił do współtworzenia spektaklu licealistki i licealistów wkraczających w pełnoletniość – Amelię, Jagodę, Kaję, Natalią, Ostapa, Aleksa i Zosię.  Po okresie niemal rocznego lockdownu związanego z przymusowym zamknięciem w domach i zdalnej edukacji, przyglądali się pierwszym tygodniom „powrotu do normalności”.

Pytanie tylko, czy jakikolwiek powrót jest jeszcze możliwy? Jak „normalność” postrzegają ci, którzy większość okresu dojrzewania spędzili zamknięci w domach? Czego potrzebują, jakie są ich lęki i czy teatr może jakkolwiek pomóc im przezwyciężyć wszystko to, co kumulowało się w ostatnich miesiącach? Co chcą powiedzieć w momencie, kiedy bardzo uważnie mogli obserwować otaczającą ich rzeczywistość i system, którego są częścią? Co potrzebują usłyszeć, jeśli większość rzeczy, które chcielibyśmy przekazać dorosłym, zaczynałaby się od długiego i niczym nieposkromionego krzyku?

Autokorekta to ponowna próba oddania sceny teatralnej młodym dorosłym, być może bardziej niż kiedykolwiek potrzebna, aby publicznie wysłuchać tych, którzy mówią – „Nikt się nami nie przejmował!”. We wspólnej pracy warsztatowej postarają się poprawić to, czego nie są w stanie zaakceptować. Sprawdzić, czy zmiana wypowiedziana przez nich w przestrzeni teatru, może zmienić cokolwiek więcej.

O prowadzących

Michał Domański – pedagog, instruktor i trener sztuk teatralnych, reżyser, artysta performance i wizualny. Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, filia we Wrocławiu na wydziale Aktorstwo Teatru Lalek. Absolwent Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego. Od 2015 roku aktor i reżyser w ramach metody „Teatru Forum” a od 2017 „Rainbow of Desire” – teatru zaangażowanego społecznie Augusto Boala. W ramach tej metody prowadzi warsztaty oraz prezentuje spektakle wykorzystywane do pracy z grupami zagrożonymi wykluczeniem społecznym oraz z młodzieżą i dziećmi.

Od 2016 roku instruktor i reżyser spektakli w Ognisku Teatralnym. Prowadzi twórcze grupy młodzieżowe poprzez autorskie całoroczne lub okresowe warsztaty teatralne. W latach 2018-2021 roku pedagog teatru i pracownik działu edukacji w Teatru Ochoty w Warszawie. Za projekt „Kwarantanna komplety” w 2020 wyróżniony został I Nagrodą w ramach Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej. W swojej pracy łączy narzędzia teatru zaangażowanego społecznie i teatru ruchu z teoriami sztuki współczesnej i technikami performatyki. W TR Warszawa opiekuje się projektami pedagogiczno-teatralnymi skupionymi na pracy z widzem, prowadzi warsztaty dla dzieci, młodzieży i dorosłych.

Anna Rochowska – pedagożka teatru, koordynatorka Zespołu Edukacji TR Warszawa, w którym pracuje od 1996 roku; członkini Stowarzyszenia Pedagogów Teatru. Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie, kursu dla Pedagogów Teatru TiSZ/Anex organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie oraz Podyplomowych Studiów dla Menadżerów Kultury na Wydziale Zarządzania UW, doktorantka w IS PAN.

W TR Warszawa prowadzi i inicjuje szereg projektów z zakresu pedagogiki teatru dla różnych grup odbiorców: dzieci, młodzieży, studentów, dorosłych i seniorów, jak również dla osób z niepełnosprawnościami sensorycznymi, dbając tym samym o równy i pełny dostęp do kultury dla wszystkich. Uhonorowana została wyróżnieniem specjalnym podczas I Giełdy WPEK (Warszawskiego Programu Edukacji Kulturalnej) za realizację programu „Edukacja w TR” w 2009 roku oraz III Nagrodą podczas V Giełdy WPEK w 2014 roku za projekt „Audiodeskrypcja w TR” z 2013 roku. Brała udział w pracach Rady Programu Trauma i Duma, realizowanego przez Narodowe Centrum Kultury. Zasiada w radzie programowej Fundacji Kultury bez Barier.