Jak „normalność” postrzegają ci, którzy większość okresu dojrzewania spędzili zamknięci w domach?

  • Marszałkowska 8
  • TR bez barier / Audiodeskrypcja
  • TR bez barier / Pętla indukcyjna
  • Spektakl zdjęty z repertuaru

Autokorekta

Kup bilet
  • Współpraca reżyserska

    Jakub Skrzywanek

  • Premiera

    16 października 2021

  • Czas trwania

    Około 75 minut

  • Bilety

    Cena wyjściowa biletu w pierwszym dniu sprzedaży wynosić będzie 40 złotych, w zależności od frekwencji cena ta może maksymalnie wynieść 150 złotych.

    Bilet ulgowy: 45 zł

O spektaklu

„Autokorekta” to spektakl, który powstaje jako finał projektu TiSz (teatr i szkoła), we współpracy działu pedagogiki TR Warszawa i LO im. Lisa Kuli.

„Autokorekta” jest kolejnym po „To my jesteśmy przyszłością!” (Teatr Nowy Proxima w Krakowie) projektem teatralnym, w którym Jakub Skrzywanek wspólnie z innymi twórczyniami i twórcami teatralnymi (Magda Mosiewicz, Aleksandr Prowaliński, Anna Axer Fijałkowska) zaprosił do współtworzenia spektaklu licealistki i licealistów wkraczających w pełnoletniość – Amelię, Jagodę, Kaję, Natalią, Ostapa, Aleksa i Zosię. Tym razem po okresie niemal rocznego lockdownu związanego z przymusowym zamknięciem w domach i zdalnej edukacji, przyglądali się pierwszym tygodniom „powrotu do normalności”. Pytanie tylko, czy jakikolwiek powrót jest jeszcze możliwy? Jak „normalność” postrzegają ci, którzy większość okresu dojrzewania spędzili zamknięci w domach? Czego potrzebują, jakie są ich lęki i czy teatr może jakkolwiek pomóc im przezwyciężyć wszystko to, co kumulowało się w ostatnich miesiącach? Co chcą powiedzieć w momencie, kiedy bardzo uważnie mogli obserwować otaczającą ich rzeczywistość i system, którego są częścią? Co potrzebują usłyszeć, jeśli większość rzeczy, które chcielibyśmy przekazać dorosłym zaczynałaby się od długiego i niczym nieposkromionego krzyku?

„Autokorekta” to ponowna próba oddania sceny teatralnej młodym dorosłym, być może bardziej niż kiedykolwiek potrzebna, aby publicznie wysłuchać tych, którzy mówią – „Nikt się nami nie przejmował!”. We wspólnej pracy warsztatowej postarają się poprawić to, czego nie są w stanie zaakceptować. Sprawdzić, czy zmiana wypowiedziana przez nich w przestrzeni teatru, może zmienić cokolwiek więcej.

tisz-teatr-i-szkoła

TiSZ TR – Teatr i Szkoła. Trzeci rok realizacji projektu

Obsada: młodzież z 13. Liceum Ogólnokształcącego im. płk. Leopolda Lisa-Kuli

Ostap
Junko

Amelia
Karwacka

Jagoda
Klimkowska

Zosia
Mańkowska

Kaja
Sienkiewicz

Aleks
Ślązak

Natalia
Wrońska

Twórcy i twórczynie

współpraca reżyserska Jakub Skrzywanek
współpraca scenograficzna: Aleksandr Prowaliński
współpraca kostiumograficzna: Anna Axer Fijałkowska
współpraca przy tworzeniu wideo: Magda Mosiewicz
koordynacja merytoryczna projektu TISZ: Anna Rochowska, Anna Kurelska, Michał Domański (zespół edukacji TR Warszawa)
koordynacja projektu TiSz TR: Marta Bernatowicz
pedagodzy i pedagożki teatru: Tomasz Daszczuk, Agata Pietrzyk – Sławińska

 

fot. Patrycja Skwierczyńska

Rozmowy z twórczyniami i twórcami

Zachęcamy do przeczytania rozmów z twórczyniami i twórcami spektaklu: Amelią Karwacką, Aleksem Ślązakiem i Jagodą Klimkowską.

O reżyserze

Jakub Skrzywanek jest reżyserem, autorem, twórcą instalacji performatywnych, a od stycznia 2021 r. kuratorem programowym Teatru Współczesnego w Szczecinie. Współpracuje z najważniejszymi polskimi teatrami, m.in. Teatrem Powszechnym w Warszawie, Teatrem Polskim w Poznaniu, Teatrem Współczesnym w Szczecinie, a także unikalnym Teatrem21. Od czasu debiutu spektaklem „Cynkowi Chłopcy” w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu (najlepszy debiut sezonu 2015/16), kolejne jego spektakle stale goszczą na najważniejszych polskich festiwalach i zajmują czołowe miejsca w rankingach przygotowywanych przez najważniejszych polskich krytyków. W ramach obchodów Roku Antyfaszystowskiego zapoczątkował „Tryptyk o przemocy”, który otwierał przygotowany w Teatrze Powszechnym „Mein Kampf”. Spektakl odbił się szerokim echem nie tylko w Polsce, ale też poza granicami, gdzie był bardzo pozytywnie odbierany m.in. przez Financial Times, New York Times, Der Freitag, Jerusalem Post, czy L’Espresso. Po drugiej części „Tryptyku“, którą był „Kaspar Hauser” (Teatr Współczesny w Szczecinie), rozpoczęto prace nad ostatnią częścią –„Palaczem Zwłok“ – przygotowywanym dla Rumuńskiego Teatru Tineretului Piatra Neamt, które przerwane zostały przez rozwój pandemii Covid-19.

W swojej pracy, poza aktywnością artystyczną, Skrzywanek kładzie nacisk na działania społeczne oraz edukacyjne i pedagogiczne. Jest autorem spektakli dla dzieci i młodzieży oraz prowadzi warsztaty skupiające się na pracy z grupami, o których teatr często zapomina. Wykorzystuje przestrzeń teatru i sceny, jako platformę wypowiedzi dla wszystkich mniejszości i grup wykluczanych. To tak powstał przygotowany z Teraz Poliż! pierwszy w Polsce serial podcastowy o losach nieheteronormatywnej rodziny „Famila”, a także nagrodzony na międzynarodowym festiwalu Korczak spektakl dokumentalny stworzony z młodzieżą „To my jesteśmy przyszłością!”, czy opowiadający o dziecięcych uchodźcach z rejonów objętych wojną „Kiedy mój tata zmienił się w krzak” (Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu). Jakub Skrzywanek  dwukrotnie był stypendystą Prezydenta Miasta Wrocławia oraz „Laboratorium Nowego Teatru” Teatru Nowego w Krakowie, w ramach którego przygotował spektakl „To my jesteśmy przyszłością!”

Recenzje

  • Na scenie TR Warszawa powstał obraz bogaty w prawdziwe emocje, wewnętrzne przeobrażenia, a także niesamowitą swobodę i otwartość.

    Magdalena Hierowska, Teatr dla Wszystkich online
  • To jednocześnie odważny eksperyment, odwołujący się do naturalnej ekspresji, odrzucający tradycyjny język teatru.

    Przemek Gulda, e-teatr
  • „(…) Spektakl wpisuje się w nurt przedstawień oddających głos osobom dotychczas niesłyszanym. Poniekąd odbija się od wizerunku młodych ludzi jako tych z zasady głupich i żyjących beztrosko, bez zmartwień. Tymczasem młodzież, którą poznajemy to uważne obserwatorki i obserwatorzy rzeczywistości, potrafiący odważnie mówić o swoich problemach i szukający rozwiązań. Pytanie czy tak rzadko mają głos, bo nie chcą go zabierać, czy dlatego, że rzadko ktoś chce ich wysłuchać.”

    Dominika Ryczywolska, Dialog

Projekt TiSZ – Teatr i Szkoła dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Projekt współfinansowany przez m.st. Warszawa.