• zdjęte z repertuaru

Staff Only

reż.Katarzyna Kalwat
  • Reżyseria

    Katarzyna Kalwat

  • Dramaturgia

    Piotr Grzymisławski

  • Ceny biletów

    Cena wyjściowa biletu w pierwszym dniu sprzedaży wynosić będzie 40 złotych, w zależności od frekwencji cena ta może maksymalnie wynieść 150 złotych.

    Bilet ulgowy: 45 zł

O spektaklu

Polska znajduje się w wyjątkowym momencie. Na przestrzeni ostatnich lat, za sprawą fali masowej migracji ekonomicznej, w strukturze społecznej zachodzą szybkie i radykalne zmiany. Ostatnie szacunki mówią o 150 tys. cudzoziemców i cudzoziemek mieszkających w samej tylko Warszawie – to oznacza, że stanowią oni już ok. 10 proc. mieszkańców i mieszkanek miasta.

Reżyserka Katarzyna Kalwat zaprosiła do udziału w swoim spektaklu mieszkających w Warszawie migrantów – artystki i artystów, aktorki i aktorów, wywodzących się z różnych krajów i kultur. Celem było zmierzenie się z poczuciem wyobcowania i koniecznością przedefiniowania tożsamości aktora/aktorki  – mieszkańca/mieszkanki Polski. Spektakl powstał z potrzeby integracji artystów-migrantów, jest próbą rozszerzenia pojęcia narodowych praktyk aktorskich i redefinicji narodowej kultury.

Czy teatr może być nową wieżą Babel?

Koprodukcja Biennale Warszawa i TR Warszawa.

Od twórców i twórczyń:

„Od 2016 roku liczba zarejestrowanych cudzoziemców w Polsce podwoiła się z 300 tys. do blisko 600 tys. osób. Kluczowe staje się zagadnienie tożsamości kulturowej współczesnej Polski i przestrzeni, jaką pozostawia się w niej dla obcokrajowców, imigrantów i imigrantek. Nie istnieją krajowe systemy integracyjne, dzięki którym cudzoziemki i cudzoziemcy mogliby bezpiecznie i stabilnie budować w Polsce swoją przyszłość. Wartości, takie jak otwartość, liberalizm i postępowość nie zawsze idą w tym wypadku w parze z elementarnym doświadczeniem wykluczonych przybyszy, „obcych” próbujących odnaleźć swoje miejsce w Polsce. Dla nas, twórczyń i twórców teatralnych, równie istotne stają się społeczne zmiany znajdujące odzwierciedlenie w przestrzeni kultury: w teatrze i szerzej – na artystycznym rynku pracy. Zjawisko „szklanego sufitu” występuje równie silnie w teatrze i w filmie: bezrobotni aktorzy obcego pochodzenia nie znajdują zatrudnienia w publicznych instytucjach kultury. Teatr, tradycyjnie pojmowany jako przestrzeń zaangażowanej społecznej krytyki, miejsce awangardowych poszukiwań i instytucja walki o wolność, staje się w przewrotny sposób narzędziem umacniania podziałów, które deklaratywnie zwalcza. W projekcie „Staff Only” wychodzimy od wyobrażenia kultury narodowej, która ma charakter integrujący, uwzględniający zróżnicowane doświadczenia i uwarunkowania kulturowe osób. Chcemy, aby doprowadziło nas to do trwałej zmiany, chociażby w mikro–skali, w której zaproszone do projektu artystki i artyści mają szansę przebicia szklanego sufitu. Chcemy odpowiadać na pytania dotyczące strategii jakie może podjąć aktor–migrant, by dostać szansę pracy w swoim zawodzie. Czy musi i jest w stanie zmienić się w „prawdziwego Polaka”, pozbywając własnej tożsamości, akcentu, tradycji i koloru skóry? Te doświadczenia pomagają nam sformułować nasze wspólne marzenia i plany jakie mamy na przyszłość.”

Twórcy i twórczynie

reżyseria, scenografia, kostiumy: Katarzyna Kalwat

dramaturgia: Piotr Grzymisławski

tekst: Beniamin Bukowski

muzyka: Wojciech Blecharz

asystent reżyserki: Piotr Pacześniak

Galeria

fot. Monika Stolarska

Recenzje

  • “Mimo groteskowej, dowcipnej i celowo przerysowanej formy, jaką przybiera Staff Only, jest tu sporo miejsca na refleksję – sprzyjają jej przede wszystkim sceny podparte osobistymi zwierzeniami aktorów, jak opowieść Carlosa o napotkanym murze pomiędzy polską instytucją teatralną a dramaturgiem-obcokrajowcem czy też zobrazowany symbolicznie (scena obsesyjnego zakładania kolejnych kostiumów teatralnych) ogromny wysiłek Jamesa włożony w przygotowywanie się do uprawiania zawodu aktora w Polsce.
    Staff Only to nie tylko próba zwrócenia uwagi na problemy artystów-migrantów w naszym kraju, ale także konkretna propozycja zmian oraz przełamania pewnych barier. Spektakl Katarzyny Kalwat jest w końcu dowodem na to, że doskonała znajomość języka polskiego nie jest wcale warunkiem niezbędnym do zaistnienia na polskiej scenie teatralnej.
”

    Magdalena Figzał-Janikowska, Teatralny.pl
  • „Staff Only”, zaskakujący absurdem, zabawą, dowcipem, prowokacją, niekiedy przypominał dadaistyczny Cabaret Voltaire, intrygując swobodą estetyczną, wirtuozerią gry na ekscentrycznych instrumentach, kolorystyką parodystycznych kostiumów, spontanicznością improwizacji, ironią.
”

    Krystyna Duniec, Dwutygodnik

Partnerzy

Koprodukcja:

Koprodukcja Biennale Warszawa [logo]

Linia nowych talentów


Spektakl powstał w ramach Linii nowych talentów – nurtu programowego TR Warszawa. TR Warszawa od lat wspiera rozwój nowych talentów artystycznych, prowadząc takie projekty jak Teren Warszawa, TR/PL, Teren TR, Młody TR, Debiut TR, a także rezydencje artystyczne, gościnne pokazy prac dyplomowych i spektakli oraz przedstawienia repertuarowe, do realizacji których zapraszani są nowi twórcy i twórczynie, a wybrane projekty rozwijane są we współpracy z partnerami zagranicznymi. TR Warszawa pełni rolę artystycznego schronu, w którym artystki i artyści mogą eksperymentować i realizować swoje pomysły na teatr. 

W ramach Linii nowych talentów swoje spektakle zrealizowali i zrealizowały m. in.: Wojciech Blecharz (Soundwork), Klaudia Hartung-Wójciak (Chinka), Grzegorz Jaremko (Woyzeck), Katarzyna Kalwat (Holzwege, Rechnitz. Opera – Anioł Zagłady, Maria Klassenberg. Ekstazy, Staff Only – koprodukcja Biennale Warszawa i TR Warszawa), Anna Karasińska (Ewelina płacze, Fantazja), Katarzyna Minkowska (Stream), Jędrzej Piaskowski (Puppenhaus. Kuracja, Dawid jedzie do Izraela), Piotr Trojan (Grind/r), Magda Szpecht (Możliwość wyspy, Wracać wciąż do domu), Małgorzata Wdowik (Piłkarze, Strach).