• Marszałkowska 8
  • TR bez barier / Audiodeskrypcja
  • TR bez barier / Napisy
  • TR bez barier / Pętla indukcyjna

Stream

reż.Katarzyna Minkowska
23.09 19:00

Pętla indukcyjna

24.09 19:00

Pętla indukcyjna

25.09 19:00

Pętla indukcyjna, AD, napisy polskie

26.09 19:00

Pętla indukcyjna

Kup bilet

O spektaklu

  • Reżyseria

    Katarzyna Minkowska

  • Dramaturgia

    Tomasz Walesiak

  • Premiera

    2 października 2020

  • Czas trwania

    ok. 90 min (bez przerwy)

  • Bilety

    70 zł – normalny
    40 zł
    – ulgowy

Inspirowany greckimi mitami i prawdziwymi wydarzeniami spektakl o cyfrowej e-generacji, dla której wirtualna przestrzeń staje się ważniejsza od życia. Kore, współczesna e-girl ucieka od swej chronicznie chorej matki Demeter w świat internetowych relacji i streamów. Razem z poznanym w sieci Narcyzem snuje marzenia o śmierci. Kiedy wirtualne fantazje nastolatków materializują się w realnym świecie, do akcji wkraczają greccy bogowie. Czy woda z Lete – rzeki zapomnienia uleczy ból?

Stream to opowieść o stracie, rozumianej jako tragedia, ale również jako zmiana. Odchodzenie, znikanie, kult i pamięć o zmarłych to uniwersalne doświadczenia, towarzyszące ludzkości od zawsze. Jakie formy przybierają w epoce cyfrowej? W jaki sposób współczesny człowiek przechodzi rytuał pożegnania? Jak radzi sobie z pustką i zapomnieniem?

Spektakl czerpie materiał dramaturgiczny z mitologicznej historii bogini Demeter, której córka – Kore została porwana przez Hadesa, gdy na łące pod Enną schyliła się po kwiat narcyza. Odwołuje się także do współczesnych aktów przemocy, m.in. do zdarzenia z 2019 roku – w Utica w stanie Nowy York dwudziestojednoletni Brandon Clark zamordował Biancę Devins, osiemnastoletnią e-girl, i zamieścił relację z jej morderstwa na internetowej platformie Discord. Tematy mityczne znajdują tu swoje odbicie w wirtualnych przestrzeniach i na odwrót – zjawiska zaczerpnięte z Facebooka i Instagrama wpisują się w strumień antycznego uniwersum.

Twórcy i twórczynie

reżyseria, scenografia i tekst: Katarzyna Minkowska

tekst i dramaturgia: Tomasz Walesiak

muzyka: Wojciech Frycz

dramaturgia ruchu: Aneta Jankowska

kostiumy i scenografia: Julita Goździk

asystent scenografki: Łukasz Mleczak

video: Agata Rucińska

koncepcja i wykonanie ciała Demeter i popiersia Kore: Agnieszka Adamska i Julita Goździk

  • W scenariuszu spektaklu wykorzystano fragmenty następujących utworów:

    Roberto Calasso, Zaślubiny Kadmosa z Harmonią, przeł. Stanisław Kasprzysiak, Czuły Barbarzyńca Press 2010.
    Fragmenty poematu Niobe K.I. Gałczyńskiego, silesius.wroclaw.pl/2014/12/06/wiersze-zebrane-galczynskiego/
    Karl Kérenyi, Eleusis. Archetypowy obraz matki i córki, przeł. Ireneusz Kania, Wydawnictwo Homini, Kraków 2012.
    Kallimach, Na Demeter [w:] tegoż Dzieła poetyckie, tom I, tłum. J. Ławińska-Tyszkowska, BIblioteka Antyczna t. 49, Wrocław 2016.
    Fear Poem, or I Give You Back, copyright 1983 by Joy Harjo. From She Had Some Horses by Joy Harjo. W.W. Norton (New York: 1983). Used by permission of the author.

Realizacja

asystentka reżyserki: Aleksandra Śliwińska

światło: Konrad Kajak

dźwięk: Miłosz Pawłowski/Jerzy Szelewicz

technik video: Łukasz Jara

inspicjent: Wojciech Sobolewski

kierowniczka produkcji: Karolina Pająk-Sieczkowska

Stream. Kolekcja wyobrażeń


Wystawa online towarzysząca spektaklowi

Twórcy i twórczynie spektaklu „Stream” podeszli do scenografii jak do swoistej ekspozycji obiektów sztuki – rzeźby, video artu, fotografii, poezji. “Stream. Kolekcja wyobrażeń” to przedłużenie scenografii spektaklu, a jednocześnie jej katalog i rodzaj wystawy online. “Stream. Kolekcja wyobrażeń” przybliża liczne konteksty zawarte w scenariuszu spektaklu – zarówno te dawne, takie jak np. rzeźby przedstawiające postaci Demeter i Kore (grupa rzeźbiarska eksponowana w Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego), jak i współczesne, np. morderstwo Bianki Devins. Prezentowane obiekty, ich opisy oraz odniesienia pogłębiają odbiór opowieści i zachęcają do dalszych poszukiwań w sferze ponadczasowych mitów oraz sieciującej, ale i pochłaniającej nas epoki cyfrowej.

Zobacz wystawę na stream.trwarszawa.pl

Galeria

fot. Maciej Jaźwiecki

Podziękowania

Twórcy dziękują za współpracę następującym osobom: Adrian Bush, Ewelina Cnota, Andrzej Dąbrowski, Pani Danuta, Tomek Haładaj, Kuba Hampel, Aneta Jankowska, Adam Kubisz, Jakub Ligęza, Bogna Świątkowska, Kasia Wardyńska, Gosia Wrzosek, Rafał Ziemiński


Konkurs

Spektakl bierze udział w 27. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

W I etapie Konkursu spektakle ocenia Komisja Artystyczna w składzie: Anna Jazgarska, Justyna Landorf, Andrzej Lis, Henryk Mazurkiewicz, Barbara Pitak-Piaskowska, Jacek Sieradzki (przewodniczący), Paweł Stangret.

Partnerzy

Produkcja spektaklu współfinansowana przez Akademię Teatralną im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie.

Wsparcie ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

Linia nowych talentów / Debiut TR


Spektakl powstał w ramach nagrody Debiut TR, powołanej w listopadzie 2015 roku w TR Warszawa. Wyróżnienie przyznawane jest co roku na Forum Młodej Reżyserii w Krakowie, organizowanym przez Akademię Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Celem nagrody jest wspieranie rozwoju artystycznego młodych twórców i twórczyń teatru. Nagrodzony reżyser lub reżyserka otrzymuje zaproszenie do zrealizowania przedstawienia w TR Warszawa w kolejnym sezonie teatralnym.

Pod szyldem Debiutu TR powstały spektakle: “Puppenhaus. Kuracja” na podstawie tekstu Magdy Fertacz w reżyserii Jędrzeja Piaskowskiego (2017), “Chinka” na motywach scenariuszy filmowych Jean-Luc Godarda oraz „Biesów” Fiodora Dostojewskiego w reżyserii Klaudii Hartung-Wójciak (2018), “Woyzeck” według Georga Büchnera w reżyserii Grzegorza Jaremko (2019) i “Stream” według scenariusza Katarzyny Minkowskiej i Tomasza Walesiaka w reż. Katarzyny Minkowskiej (2020).

Debiut TR to jeden z elementów Linii nowych talentów – nurtu programowego TR Warszawa. TR Warszawa od lat wspiera rozwój nowych talentów artystycznych, prowadząc takie projekty jak Teren Warszawa, TR/PL, Teren TR, Młody TR, Debiut TR, a także rezydencje artystyczne, gościnne pokazy prac dyplomowych i spektakli oraz przedstawienia repertuarowe, do realizacji których zapraszani są nowi twórcy i twórczynie, a wybrane projekty rozwijane są we współpracy z partnerami zagranicznymi. TR Warszawa pełni rolę artystycznego schronu, w którym artystki i artyści mogą eksperymentować i realizować swoje pomysły na teatr. 

W ramach Linii nowych talentów swoje spektakle zrealizowali i zrealizowały m. in.: Wojciech Blecharz (Soundwork), Klaudia Hartung-Wójciak (Chinka), Grzegorz Jaremko (Woyzeck), Katarzyna Kalwat (Holzwege, Rechnitz. Opera – Anioł Zagłady, Maria Klassenberg. Ekstazy, Staff Only – koprodukcja Biennale Warszawa i TR Warszawa), Anna Karasińska (Ewelina płacze, Fantazja), Katarzyna Minkowska (Stream), Jędrzej Piaskowski (Puppenhaus. Kuracja, Dawid jedzie do Izraela), Piotr Trojan (Grind/r), Magda Szpecht (Możliwość wyspy, Wracać wciąż do domu), Małgorzata Wdowik (Piłkarze, Strach).

Patroni