reż. Grzegorz JARZYNA

2020: BURZA

scenariusz: Grzegorz JARZYNA, Weronika MUREK

opowieść na motywach "The Tempest" Williama Shakespeare'a

      Spektakl przedpremierowy: 29 października

      Premiera 30 października 2020

      Kolejne spektakle: 31 października, 3, 4, 5, 6, 7, 8 listopada

      To prosta historia: kobieta lub mężczyzna wysoko postawiona/y (lub nie), zostaje zmuszona/y do zrezygnowania ze swojej pozycji, władzy, z miasta i z kraju, w którym mieszkał/a. Wraz z synem/córką ucieka na wyspę. Spędza tam dwanaście lat. Przypadek (lub burza) sprawia, że na tę samą wyspę trafiają (lub nie) osoby z jej/jego dawnego otoczenia. Ci, którym zawdzięcza (lub nie) życie, i ci, którzy doprowadzili (bądź nie) do jej/jego upadku.

      Profesor Tadeusz Sławek w książce "NICowanie świata. Zdania z Szekspira" pisze, że aby podjąć próbę "pomyślenia człowieka" trzeba wyciągnąć go z miejsca zwyczajowo mu przypisanego i przenieść go zupełnie gdzie indziej. W ten sposób pytania stawia i Shakespeare: ponawia akt wygnania: wygnanie z raju, wygnanie z miasta (Burza), wygnanie z życia, wygnanie z rodziny (Król Lear), wygnanie z państwa (Koriolan). Bez sytuacji "bycia wygnanym" nie można już myśleć człowieka.

      Co oznacza dzisiaj: "na nowo pomyśleć człowieka", skoro jedynymi dostępnymi do tego instrumentami są narzędzia, które człowiek w swojej niedoskonałości sam stworzył, polegając na wiedzy i wyobraźni - obydwu czerpiących swoje źródło w najbardziej niedoskonałym z narzędzi: pamięci ludzkiej?

      Czy perspektywa ludzka jest jedyną możliwą?

      >2020: BURZA < to opowieść wielu wariantów – za pomocą sztucznej inteligencji na sceniczną historię nakładane są różne możliwe wersje tego, co mogło się wydarzyć i tego co rzeczywiście się wydarzyło – w sposób imitujący pracę ludzkiej pamięci.

      To wspólna opowieść o końcu antropocentryzmu: opowieść, na którą złożą się także historie i wspomnienia nadesłane przez widzów.

      * * *

      To prosty eksperyment:

      Jest 1995 rok. Pracownicy Western Washington University, Era Hyman i Joel Pentland proponują sześćdziesięciu pięciu dorosłym udział w badaniu nad tym, w jaki sposób zapamiętywane są doświadczenia z wczesnego dzieciństwa. Uczestnicy dowiadują się, że zostaną zapytani o kilka zdarzeń, których byli świadkami zanim ukończyli szósty rok życia, a o których wspominali w ankietach ich rodzice. Badani zostają uprzedzeni, że najważniejszą kwestią eksperymentu jest wierność wspomnień.

      Trik: w rzeczywistości naukowcy sprawdzają nie to, jak uczestnicy zapamiętali faktyczne zdarzenia. Sprawdzają, w jaki sposób zapamiętali wydarzenia, które nigdy nie miały miejsca.

      Sposób: pośród wspomnień rzeczywistych, które dostarczyli rodzice, zostało ukryte jedno wspomnienie wymyślone przez naukowców. To wspomnienie było identyczne dla wszystkich badanych: masz pięć lat. Jesteś na weselu przyjaciół rodziców. Bawisz się z innymi dziećmi. Wpadasz na stół, na którym stoi waza z ponczem. Wszystko rozlewa się na suknię panny młodej.

      Efekt: po trzech ćwiczeniach z wyobraźni (uczestnicy są proszeni o przywołanie zdarzenia i opowiedzenie na głos tego, co widzą, kiedy je sobie przypominają), dwadzieścia pięć procent wszystkich z nich było przekonanych, że fałszywe wspomnienie podsunięte przez badaczy, było w istocie ich prawdziwym wspomnieniem z dzieciństwa i potrafili dokładnie odtworzyć jego przebieg. Dwanaście i pół procent potrafiło "przypomnieć sobie" fałszywe wspomnienie, ale nie w pełnym jego zakresie (nie pamiętali rozlania ponczu).
      (Na podstawie: Julia Shaw "Oszustwa pamięci", tłum. Anna Cichowicz, Wydawnictwo Amber 2018)

       

      premiera: 30 października 2020
      miejsce: TR Warszawa/ATM Studio (ul. Wał Miedzeszyński 384)

       

      Nie masz jak wrócić ze spektaklu? 

      >> Tutaj sprawdzisz << rozkład jazdy naszego specjalnego autobusu z TR Warszawa/ATM STUDIO

      Obsada

      TWÓRCY I TWÓRCZYNIE

      • Grzegorz Jarzynareżyseria
      • Grzegorz Jarzyna, Weronika Murekscenariusz
      • Fabien Lédéscenografia
      • Anna Axer-Fiałkowskakostiumy, charakteryzacja
      • Piotr Kurekmuzyka
      • Marek Kozakiewiczwideo
      • Aleksandr Prowalińskiświatła
      • Ivan Estegneevchoreografia
      • Katarzyna Gawryś-Rodriguezasystentka reżysera
      • Magda Igielskaproducentka

      Patroni teatru