Czytania performatywne sztuk nagrodzonych w konkursie dramaturgicznym “Nigdy nie będziesz szła sama”

21.04.2022

W maju zapraszamy Was na trzy wydarzenia, których celem jest pobudzenie refleksji na temat praw kobiet w Polsce. Na scenie TR Warszawa/Marszałkowska 8 zobaczyć będzie można czytania performatywne trzech dramatów nagrodzonych w ramach konkursu dramaturgicznego „Nigdy nie będziesz szła sama”. Będą wyreżyserowane przez osoby wyróżnione w ramach Debiutu TR 2021.

Konkurs dramaturgiczny „Nigdy nie będziesz szła sama”

W ramach nowego cyklu wydarzeń „Porozmawiajmy o, TR Warszawa ogłosił konkurs dramaturgiczny pod hasłem „Nigdy nie będziesz szła sama”, który miał na celu pobudzenie refleksji na temat problematyki praw kobiet i aborcji wśród twórców i twórczyń, odbiorców i odbiorczyń teatru oraz stworzenie impulsu do tworzenia tekstów dramatycznych poświęconych tematyce praw kobiet. W ramach konkursu wyłonione zostały najbardziej wartościowe i ciekawe pod względem artystycznym i merytorycznym sztuki, które zaprezentowane zostaną w maju w formie czytań performatywnych. Czytania reżyserować będzie: Olga Ciężkowska, Tomasz Fryzeł i Karolina Szczypek wyróżnieni w ramach Debiutu TR 2021. Każda sztuka zaprezentowana zostanie dwukrotnie. Po raz drugi zobaczyć je będzie można w ostatni weekend maja, od 27 do 29, w ramach finału czytań konkursowych.

Po przeczytaniu 9 tekstów zgłoszonych w II etapie Konkursu Dramaturgicznego „Nigdy nie
będziesz szła sama”, jury w składzie Sylwia Chutnik, Natalia Kalita, Roman Pawłowski, Klementyna Suchanow, Weronika Szczawińska zdecydowało, że do finału konkursu zakwalifikowano:

Darię Kubisiak, autorkę dramatu „Wyparte” za znalezienie szczerej formy teatralnej dla intymnego doświadczenia, związanego z przemocą seksualną. Czytanie dramatu „Wyparte” w reżyserii Olgi Ciężkowskiej odbędzie się 20 i 27 maja 2022 roku o godzinie 19:00 w TR Warszawa/Marszałkowska 8.

Agnieszkę Nasierowską, autorkę dramatu „Wielki wybuch” za radykalny językowo i groteskowy obraz polskiej rzeczywistości w kontekście walki o prawo do aborcji. „Wielki wybuch” w formie czytania performatywnego w reżyserii Karoliny Szczypek zobaczyć będzie można na scenie TR Warszawa/Marszałkowska 8 już 7 i 29 maja 2022 roku o godzinie 19:00.

Marcina Miętusa, autora dramatu „Grupa Wsparcia im. Boya Żeleńskiego” za autoironiczną próbę odnalezienia męskiej perspektywy na współczesne problemy kobiet. Czytanie dramatu w reżyserii Tomasz Fryzła odbędzie się 13 i 28 maja, godz. 19:00 w TR Warszawa/Marszałkowska 8.

O czytaniach

Co wybucha w naszych myślach i ciałach, kiedy słyszymy, że aborcja jest nielegalna? 

Nielegalne jest podejmowanie przez nas decyzji o naszych życiach? 

Że nielegalne jest być człowiekiem? 

Jak surrealizm świata zewnętrznego mieli nam wnętrzności i zapładnia głowę obsesyjnymi wizjami? 

Języki i słowa dostają się pod naszą skórę.

Co urodzi się z tego zapłodnienia?

W świetlicy domu kultury na Bielanach regularnie spotyka się grupa mężczyzn. Ich głównym celem jest wspieranie kobiet. Debatują, dyskutują i czytają „Piekło kobiet” Tadeusza Boya Żeleńskiego. Z czasem okazuje się, że ich pobudki nie są tak szlachetne jak twierdzą, a wypowiedzi pełne feministycznych frazesów nie przekładają się na działanie. Marazm pogłębia się, następuje lawina wzajemnych oskarżeń, a utopijny w swoim zamierzeniu projekt zamienia się w okrutną walkę o dominację. Sytuacji nie polepsza nawet pojawienie się ducha samego Boya-Żeleńskiego…

„Grupa wsparcia im. Boya-Żeleńskiego” Marcina Miętusa to komedia rozprawiająca się z hipokryzją i biernością mężczyzn. To opowieść o próbie generalnej do działania, którego nie będzie. Autor nie tylko tworzy wiarygodne, sprzyjające weryfikacji własnych postaw postaci, lecz także poddaje krytycznemu oglądowi ich kondycje, racje, uwikłania oraz dyskursy, którymi się posługują. Ujawnia wpisane w ich postawy sprzeczności, a przede wszystkim prowokuje widza do zajęcia stanowiska, zachęca do sprawczości i aktywizmu opartego na samoświadomości, realnej wspólnocie i krytycznym myśleniu.

Proponowane dzieło sceniczne opowiada wypartą z pamięci opowieść o tym, jak dziewczynka spodobała się starszemu koledze swojego brata. A on jej.

Proponowane dzieło sceniczne to tekst o amnezji dysocjacyjnej, która nastąpiła na skutek przemocy seksualnej, albo jak wolisz traumatycznych doświadczeń, albo jak wolisz przestępstwa na tle seksualnym popełnionym wobec dziewczynki, albo jak wolisz przemocy seksualnej popełnionej wobec dziewczynki, albo jak wolisz gwałtu, albo jak wolisz molestowania, albo jak wolisz to może też być tekst o tym, jak pewien starszy chłopak bardzo lubił młodszą siostrę jego kolegi, lubił ją tak bardzo, że aż nie mógł się powstrzymać i robił coś, czego ta mała dziewczynka nie chciała, robił to
nie tylko jej, ale również jej kuzynce. Ale może to być też tekst o tym, jak starszy chłopak zakochał się w młodszej siostrze swojego kolegi i chciał ją dotykać, całować, pieścić i uwielbiać.

Proponowane dzieło sceniczne może być o przemocy seksualnej, ale może też być o opowiadaniu sobie o tym, co nam się przytrafiło, czy pamiętamy, czy nie to opowiadamy, bo może coś nam się przypomni, a może po prostu lubimy opowiadać.

Proponowane dzieło sceniczne może być też prośbą, którą ktoś kiedyś do Ciebie skieruje: 
Zabierz mnie na Paradę Równości albo Paradę z okazji Święta Odzyskania Niepodległości albo na jakiś czarny protest niech będzie albo jakiś inny strajk czy protest: „Powiedz mi tylko gdzie, a będę szła u twojego boku w okularach przeciwsłonecznych, dyskretnie ocierając łzy z twarzy”.