Projekt TiSZ TR 2024-2026 zainaugurował swoje działania, angażując młodzież i nauczycielki i nauczycieli w twórcze przedsięwzięcia teatralne i edukacyjne. We wrześniu 2024 roku do projektu dołączyło Technikum Architektoniczno-Budowlane im. Stanisława Noakowskiego w Warszawie.
Technikum jest placówką o wieloletniej tradycji, powstała w 1927 roku, która kształci przyszłych techników budownictwa, architektury oraz architektury wnętrz. Uczy się w niej ponad 900 uczniów i uczennic, co czyni ją jedną z największych szkół technicznych w Warszawie.
Rok 2024 to początek procesu. Przed nami kluczowe dwa lata twórczej pracy. W pierwszym etapie projektu zrealizowaliśmy istotne cele, związane przede wszystkim z organizacją działania, wyłonieniem partnerskiej placówki, wytypowaniem osób odpowiedzialnych za koordynację pracy i realizację poszczególnych działań warsztatowych.
Pierwszy rok pracy w projekcie to:
1. Warsztaty integracyjno-teatralne
W okresie od października do grudnia 2024 zrealizowaliśmy 12 warsztatów dla 6 klas o tematyce przyszłości. Zajęcia prowadzone przez doświadczone pedagożki i pedagogów teatru — Martę Bernatowicz, Michała Domańskiego, Jakuba Drzastwę, Agatę Kędzię, Annę Kurelską i Piotra Piotrowicza — miały na celu rozwijanie umiejętności współpracy, kreatywności i wyobraźni uczennic i uczniów.
2. Wsparcie dla kadry pedagogicznej
Zorganizowaliśmy 2 warsztaty dla nauczycielek i nauczycieli, oferując im narzędzia pedagogiki teatru do pracy z młodzieżą. Spotkania były przestrzenią do wymiany doświadczeń i rozwijania kompetencji dydaktycznych.
3. Dialog i współpraca
Sesja ewaluacyjna umożliwiła nam analizę osiągnięć projektu oraz wspólne wyznaczanie nowych celów na kolejne etapy.
Osiągnięcia i wnioski:
– Integracja społeczności szkolnej: warsztaty zacieśniły więzi między młodzieżą i kadrą pedagogiczną, budując atmosferę współpracy i wzajemnego zrozumienia.
– Rozwój kompetencji artystycznych: osoby uczestniczące doskonaliły swoje umiejętności teatralne, twórcze i komunikacyjne.
– Stała obecność psycholożki zapewniła wsparcie emocjonalne i psychologiczne w trakcie projektu.
Kolejne etapy TiSZu będą poświęcone rozwijaniu tematów związanych z przyszłością, tożsamością oraz współpracą międzypokoleniową. Będziemy dążyć do dalszego wspierania uczestniczek i uczestników, umacniając ich relacje ze sztuką i kulturą. W 2025 roku czeka nas wspólna produkcja performansu z profesjonalnym zespołem twórczym.
Składamy podziękowania wszystkim uczestnikom i uczestniczkom, nauczycielom i nauczycielkom z Technikum Architektoniczno-Budowlanego im. Stanisława Noakowskiego w Warszawie, oraz współpracującymi z Działem Pedagogiki Teatru i Dostępności pedagożkom i pedagogom teatralnym za zaangażowanie i współpracę.
Zapraszamy do śledzenia kolejnych etapów TiSZ TR 2024-2026 na stronie internetowej TR Warszawa oraz w mediach społecznościowych.