• Marszałkowska 8

Puppenhaus. Kuracja

reż.Jędrzej Piaskowski
  • Reżyseria

    Jędrzej Piaskowski

  • Premiera

     6 kwietnia 2017

  • Czas trwania

    1 godz. 30 min (bez przerwy)

  • Cena biletów

    70 zł – normalny

    40 zł – ulgowy

    30 zł – wejściówka

O spektaklu

Mówiono o nich „zdrajczynie narodu”, „kolaborantki”, „odszczepieńcy”. Ich winą było utrzymywanie intymnych relacji z niemieckimi żołnierzami podczas okupacji. Aktorki, śpiewaczki, gwiazdy kina i kabaretu. Czy rzeczywiście zasłużyły na infamię i kary, wymierzane przez podziemie? Jakie były ich motywacje? Czy mamy moralne prawo je dzisiaj oceniać?

Spektakl reżysera Jędrzeja Piaskowskiego i dramatopisarki Magdy Fertacz jest próbą spojrzenia na problem zdrady i kolaboracji z perspektywy osobistej pamięci. Scenariusz inspirowany jest m.in. autentycznymi historiami Marii Malickiej, wybitnej przedwojennej aktorki, dla której zbudowano scenę przy Marszałkowskiej 8. Artystkę, oskarżoną o kolaborację z Niemcami podczas okupacji, po wojnie objęto zakazem występowania w Warszawie. Inspiracją dla spektaklu jest również postać Arletty, właściwie Leonie Bathiat, słynnej aktorki francuskiego kina i teatru lat 30. i 40., w czasie wojny utrzymującej bliskie relacje z Niemcami, po wojnie skazanej na więzienie a następnie kontynuującej karierę narodowej gwiazdy, a także historia Deutsches Filmtheater, działającego w budynku Teatru Rozmaitości podczas okupacji, oraz Mon Café, kawiarni mieszczącej się przed i w trakcie II wojny światowej w Alejach Jerozolimskich, będącej popularnym miejscem spotkań warszawskich homoseksualistów i homoseksualistek. 

Konstruując teatralną fantazję na temat wojennej historii, twórcy zadają szereg pytań dotyczących stygmatyzacji, karania i oceny ludzi, którzy z różnych powodów podczas okupacji uciekali od heroizmu, obowiązku walki oraz poświęcenia życia dla ojczyzny. W jaki sposób konstruowana jest pamięć historyczna i moralna ocena postaw z przeszłości? Jakie są granice intepretacji i fantazjowania na temat historii, w którą wpisane są trauma i heroizm? Jak wyleczyć zbiorową pamięć?

Dla grup zorganizowanych ze szkół ponadgimnazjalnych oferujemy warsztaty wprowadzające do spektaklu (prosimy o kontakt z działem edukacji: edukacja@trwarszawa.pl).

Twórcy i twórczynie

reżyseria: Jędrzej Piaskowski

tekst: Magda Fertacz

scenografia i reżyseria świateł: Aleksandr Prowaliński

video: Marta Nawrot

kostiumy: Hanka Podraza

muzyka: Jan Tomza-Osiecki

choreografia: Mikołaj Karczewski

Realizacja

asystent reżysera, inspicjent: Wojciech Sobolewski    

kierowniczka produkcji: Natalia Starowieyska

asystentka inspicjenta: Katarzyna Gawryś-Rodriguez

Galeria

fot. Magda Hueckel

Recenzje

  • “Twórcy spektaklu starają się przenicować jednoznacznie negatywny mit kolaboracji, która mogła być przecież subwersywną formą walki z okupantem. Stawką krytyczną w przedstawieniu nie jest koloryzowanie wojennej traumy, by stała się mniej dotkliwa, ale odtworzenie w niej wielowątkowości życia.”

    Wiktoria Wojtyra, Kultura Liberalna
  • “Justyna Wasilewska od pierwszego monologu wprost magnetyzuje każdym słowem, Agnieszka Żulewska tworzy od czasu „Wyczerpanych” w Nowym jedną ze swoich najlepszych ról, a Sebastian Pawlak i Leszek Łotocki znakomicie odnajdują się w postaciach dość odległych od ich dotychczasowego emploi.”

    Wiesław Kowalski, „Teatr dla Was”
  • “W „Puppenhaus. Kuracji” świat nie jest czarno-biały. Nie jest też biało-czerwony. Bywa różowy – może nawet tęczowy. Niech będzie taki, jaki chce, bo prywatne i historyczne narracje, w obowiązującym układzie politycznym podlegające postępującej cenzurze, zostają w spektaklu Piaskowskiego i Fertacz uwolnione.”

    Anka Herbut, Dwutygodnik.com

Nagrody

  • Nagroda Główna dla spektaklu

    Podczas 13. Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port w Gdyni

  • Indywidualne nagrody aktorskie

    Dla Justyna Wasilewskiej i Agnieszki Żulewskiej za role w spektaklu na 24. Ogólnopolskim Konkursie Na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej

Podziękowania

Twórcy dziękują dr Joannie Ostrowskiej z Wydziału Historycznego UJ za wskazanie oraz udzielenie informacji na temat dramatu „Lalka z łóżka nr 21” Djordje Lebovića.

Linia nowych talentów / Debiut TR

Spektakl powstał w ramach nagrody Debiut TR, powołanej w listopadzie 2015 roku w TR Warszawa. Wyróżnienie przyznawane jest co roku na Forum Młodej Reżyserii w Krakowie, organizowanym przez Akademię Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Celem nagrody jest wspieranie rozwoju artystycznego młodych twórców i twórczyń teatru. Nagrodzony reżyser lub reżyserka otrzymuje zaproszenie do zrealizowania przedstawienia w TR Warszawa w kolejnym sezonie teatralnym.

Pod szyldem Debiutu TR powstały spektakle: “Puppenhaus. Kuracja” na podstawie tekstu Magdy Fertacz w reżyserii Jędrzeja Piaskowskiego (2017), “Chinka” na motywach scenariuszy filmowych Jean-Luc Godarda oraz „Biesów” Fiodora Dostojewskiego w reżyserii Klaudii Hartung-Wójciak (2018), “Woyzeck” według Georga Büchnera w reżyserii Grzegorza Jaremko (2019) i “STREAM” według scenariusza Katarzyny Minkowskiej i Tomasza Walesiaka w reż. Katarzyny Minkowskiej (2020).

Debiut TR to jeden z elementów Linii nowych talentów – nurtu programowego TR Warszawa. TR Warszawa od lat wspiera rozwój nowych talentów artystycznych, prowadząc takie projekty jak Teren Warszawa, TR/PL, Teren TR, Młody TR, Debiut TR, a także rezydencje artystyczne, gościnne pokazy prac dyplomowych i spektakli oraz przedstawienia repertuarowe, do realizacji których zapraszani są nowi twórcy i twórczynie, a wybrane projekty rozwijane są we współpracy z partnerami zagranicznymi. TR Warszawa pełni rolę artystycznego schronu, w którym artystki i artyści mogą eksperymentować i realizować swoje pomysły na teatr. 

W ramach Linii nowych talentów swoje spektakle zrealizowali i zrealizowały m. in.: Wojciech Blecharz (Soundwork), Klaudia Hartung-Wójciak (Chinka), Grzegorz Jaremko (Woyzeck), Katarzyna Kalwat (Holzwege, Rechnitz. Opera – Anioł Zagłady, Maria Klassenberg. Ekstazy, Staff Only – koprodukcja Biennale Warszawa i TR Warszawa), Anna Karasińska (Ewelina płacze, Fantazja), Katarzyna Minkowska (Stream), Jędrzej Piaskowski (Puppenhaus. Kuracja, Dawid jedzie do Izraela), Piotr Trojan (Grind/r), Magda Szpecht (Możliwość wyspy, Wracać wciąż do domu), Małgorzata Wdowik (Piłkarze, Strach).

Patroni