• Marszałkowska 8

Soundwork

reż.Wojtek Blecharz
  • Reżyseria

    Wojtek Blecharz

  • Premiera

    15 października 2016

  • Czas trwania

    1 godz. 45 min (jedna przerwa)

  • Ceny biletów

    70 zł – normalny

    30 zł – ulgowy

    30 zł – wejściówka

Uwaga!

W spektaklu używane jest światło stroboskopowe i ultrafioletowe, a niektóre sceny są bardzo głośne. Używane będą dźwięki w pełnym zakresie częstotliwości. 

O spektaklu

Tematem i bohaterem Soundwork – spektaklu muzycznego Wojtka Blecharza jest dźwięk, opowiadanie o nim przez pryzmat wybranych aspektów muzyki XX i XXI wieku oraz próba definicji podstawowych elementów muzycznych, takich jak melodyka, rytmika czy dynamika.

Dla grup zorganizowanych ze szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych oferujemy warsztaty wprowadzające do spektaklu (prosimy o kontakt z działem edukacji: edukacja@trwarszawa.pl). 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Od kompozytora:

Wszyscy na co dzień słuchamy muzyki, a słuch jest zmysłem, który trudno wyłączyć, jednakże edukacja muzyczna czy społeczny dyskurs o tym, czego i jak słuchamy pozostają praktycznie znikome. Rozwijaniu słuchowej wyobraźni nie sprzyja także dominacja muzyki pop. W pracy nad spektaklem w TR Warszawa staram się przekazać aktorom swoją praktykę dźwięku. Służą temu improwizacja, kompozycja, budowanie instrumentów czy wydobywanie muzyczności z przedmiotów, które z pozoru jej nie mają.

 

Muzyka współczesna jest często odrzucana jako trudna, gdyż niełatwo znaleźć w niej elementy, które każdy z nas zna, takie jak harmonia czy melodia. Całe szczęście muzyka nie ogranicza się tylko do melodii i harmonii, a to właśnie muzyka współczesna jak żadna inna oferuje wyjątkowe bogactwo dźwiękowych kolorów, intensywności, szorstkości, półcieni, szeptów czy szmerów i właśnie to dźwiękowe bogactwo staje się librettem mojego spektaklu. Również to muzyka współczesna, jak żadna inna, umożliwia przygotowanie utworu muzycznego nie-muzykom, pozwala na wspólne tworzenie dźwięku i wspólne muzykowanie, które dziś jest również czynnością praktycznie wymarłą.

 

W jednej ze scen Tańcząc w ciemnościach Larsa von Triera Selma, główna bohaterka grana przez Björk, zaczyna słyszeć muzykę w odgłosach maszyn przemysłowych: stukach, świstach i zgrzytach. W jej wyobraźni wszystko zaczyna grać i współbrzmieć. Mam nadzieję, że Soundwork pomoże pewne dźwięki i zjawiska muzyczne poznać oraz nazwać, pozwoli odkrywać muzykę tam, gdzie jej wcześniej nie dostrzegaliśmy i częściej zamieniać się nam w słuch.”

Twórcy i twórczynie

muzyka, libretto, reżyseria: Wojtek Blecharz

kostiumy: Konrad Parol

ruch sceniczny: Karol Tymiński

światło, projekcje video: Robert Mleczko

research, warsztaty DIY: Izabela Smelczyńska

soundesign, realizacja dźwięku: Jarosław Grzelak

konsultacja dramaturgiczna: Roman Pawłowski

asystentka reżysera: Karolina Gębska

asystentka kostiumografa: Aniela Sieczkowska

materiały video: Ewa Łuczak

Galeria

Partnerzy

  • Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca

Linia nowych talentów / Młody TR

fot. Krzysztof Bieliński


Spektakl powstał w ramach programu Młody TR, będącego częścią Linii nowych talentów – nurtu programowego TR Warszawa. TR Warszawa od lat wspiera rozwój nowych talentów artystycznych, prowadząc takie projekty jak Teren Warszawa, TR/PL, Teren TR, Młody TR, Debiut TR, a także rezydencje artystyczne, gościnne pokazy prac dyplomowych i spektakli oraz przedstawienia repertuarowe, do realizacji których zapraszani są nowi twórcy i twórczynie, a wybrane projekty rozwijane są we współpracy z partnerami zagranicznymi. TR Warszawa pełni rolę artystycznego schronu, w którym artystki i artyści mogą eksperymentować i realizować swoje pomysły na teatr. 

W ramach Linii nowych talentów swoje spektakle zrealizowali i zrealizowały m. in.: Wojciech Blecharz (Soundwork), Klaudia Hartung-Wójciak (Chinka), Grzegorz Jaremko (Woyzeck), Katarzyna Kalwat (Holzwege, Rechnitz. Opera – Anioł Zagłady, Maria Klassenberg. Ekstazy, Staff Only – koprodukcja Biennale Warszawa i TR Warszawa), Anna Karasińska (Ewelina płacze, Fantazja), Katarzyna Minkowska (Stream), Jędrzej Piaskowski (Puppenhaus. Kuracja, Dawid jedzie do Izraela), Piotr Trojan (Grind/r), Magda Szpecht (Możliwość wyspy, Wracać wciąż do domu), Małgorzata Wdowik (Piłkarze, Strach).

Patroni