Rodzinne choreografie codzienności. Rozmowa z Aleksandrą Bożek-Muszyńską

21.09.2022

O „rodzinnych choreografiach codzienności”, o ruchu i o przebywaniu we wspólnej przestrzeni rozmawiamy z Aleksandrą Bożek-Muszyńską, choreografką, która współpracowała z zespołami Teatru 21 i TR Warszawa przy spektaklu „Rodzina” w reż. Justyny Sobczyk. Premiera odbędzie się 30 września o 19:00 przy ulicy Marszałkowskiej 8.

fot. Tomasz Tyndyk/Adrian Lach

Aleksandra Bożek-Muszyńska o pracy nad spektaklem

Jaką rolę odgrywa choreografia w spektaklu “Rodzina”?

Mam wrażenie, że spełnia ona w tej pracy kilka ról. Z jednej strony pozwala dostrzec „rodzinne choreografie codzienności” i uwypuklić jej elementy składowe. Tym samym dzięki ruchowi jesteśmy w stanie zaobserwować schematy i role, w jakie poszczególni członkowie rodziny zostali, mniej lub bardziej świadomie wepchnięci. Z drugiej zaś daje chwilę wytchnienia i przyjemności oraz radości ze wspólnego poruszania się i bycia z innymi ciałami we wspólnej przestrzeni.

Jakie aspekty relacji rodzinnych starałaś się wydobyć za pomocą ruchu na scenie?

Spośród wielu aspektów, które pojawiły się w trakcie naszej pracy, mnie interesowała współzależność i wspólnotowość. Czasem manifestują się one poprzez wspólne bycie w jednym działaniu, a czasem poprzez wsparcie jednej osoby i zrobienie dla niej miejsca. Ciekawie jest obserwować, jak buduje się dzięki temu dynamika spektaklu oraz jak działania i ruch poszczególnych członków rodziny wzajemnie na siebie wpływają.

Jak twoim zdaniem wpływają na siebie style pracy obu zespołów?

Oba zespoły poznałam dopiero przy tym projekcie i trudno mi nazwać jakiś konkretny styl pracy, ale mam wrażenie, że od samego początku dość szybko znalazły wspólny język. To, co mnie ujęło w pracy obu zespołów to duże skupienie, cierpliwość i otwartość na improwizację. Teatr 21 wprowadził dodatkowo dużą dozę radości, jaką czerpie z możliwości bycia razem oraz tworzenia czegoś wspólnie. Przypomnieli mi o tym, że już samo spotkanie może być okazją do świętowania.

O spektaklu

Spektakl połączonych zespołów Teatru 21 i TR Warszawa, badający temat współczesnej rodziny i relacji rodzinnych. Bazując na swoich osobistych doświadczeniach oraz rolach zagranych wcześniej w filmie i na scenie, aktorzy i aktorki obu teatrów tworzą rodzinną komedię omyłek, w której ciemna strona relacji rodzinnych spotyka się z tęsknotami i fantazjami na temat harmonijnej rodziny wprost z polskich seriali. Czy osoba z niepełnosprawnością może być pełnoprawnym członkiem / członkinią rodziny – nie tylko synem czy córką ale też ciocią, wujkiem, matką lub ojcem? Czy aktor/ka z niepełnosprawnością może być pełnoprawnym członkiem / członkinią rodziny teatralnej?