23.02.2023
Najnowsza premiera TR Warszawa, „sweet & romantic” w reż. Wery Makowskx i Jakuba Zalasy, zakwalifikowana została do 29. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Serdecznie gratulujemy twórcom, twórczyniom i osobom twórczym oraz życzymy powodzenia na dalszych etapach konkursu!
O konkursie
Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej powołany został przez Kazimierza Dejmka w 1995 roku w miejsce organizowanego wcześniej przez blisko 40 lat we Wrocławiu Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych. Do głównych celów Konkursu należy wspomaganie teatrów wystawiających dramaty polskich twórców, twórczyń i osób twórczych oraz adaptacje polskiej literatury współczesnej. Dodatkowo wydarzenie przyczynia się do popularyzacji twórczości współczesnych dramatopisarek i dramatopisarzy oraz poszerza ofertę repertuarową polskich scen. W tym roku w komisji artystycznej konkursu zasiadają Dominik Gac, Wiesław Kowalski, Andrzej Lis, Julia Lizurek, Magdalena Rewerenda, Jacek Sieradzki (przewodniczacy), Agata Tomasiewicz.
W pierwszym etapie konkursu, do 30 kwietnia 2023, Komisja Artystyczna obejrzy zgłoszone spektakle. Następnie, do 10 maja 2023, ogłoszona zostanie lista przedstawień zakwalifikowanych do finału. W drugim etapie, między 10 maja a 20 czerwca 2023, jury obejrzy zakwalifikowane spektakle, a następnie w trakcie posiedzenia wybierze laureatów Konkursu. Wybrane spośród nagrodzonych spektakli zaprezentowane zostaną w sezonie teatralnym 2023/2024 na przeglądzie NÓWKA SZTUKA.
O spektaklu
„sweet & romantic“ to spektakl o rzeczach, które jest się w stanie zrobić z miłości. Nie tej, którą chce się mieć, tylko realnej – miłości opartej na grach o kontrolę. Bolesnej, zazdrosnej i trudnej, w wielorakich ludzkich konfiguracjach. Tej, której czas trwania rozciąga się na miesiące i lata, a nie zamyka się w ładnym, końcowym obrazku po półtorej godziny kinowego seansu.
Jest rok 2026. Ari kocha mocną miłością swojego zmarłego przyjaciela. Zamyka się w domu, aby nie patrzeć na zewnętrzny świat, który usiłuje wmówić mu, jak ma przeżywać żałobę i okazywać uczucia. W ramach eksperymentu, zażywa pierwszą dawkę testosteronu i wykracza poza granice klasycznie pojmowanej płci. Do jego kawalerkowej świątyni dostęp mają jedynie najbliżsi: pies, matka, partnerka, dealer i wspomnienie zmarłego przyjaciela. Wszystko, co robią w życiu, robią z miłości. Po
to, by czuć się kochanym. Za zachłanne pragnienie miłości płacą wysoką cenę w postaci swoich morfujących tożsamości.
Za oknem mocarstwa światowe się radykalizują, panuje nowa moda na fundamentalizm. Rozwój technologiczny znajduje się pod ścisłym, systemowym nadzorem. Obywatele nie mają dostępu do antykoncepcji, hormonów, do niektórych leków. Ulicami płynie fala za falą protestów. Tłumy nie godzą się na ścisłą kontrolę. Coraz bardziej zafascynowany testosteronem Ari próbuje odpowiedzieć sobie na pytanie, w jaki sposób cząsteczka T. ukształtowała świat? Jeśli nie T. jest odpowiedzialne za stan rzeczy, to co? I co można zrobić, żeby przeprowadzając na sobie rewolucję, nie dać się skusić obrazkowi pary, całującej się na tle wybuchu bomby atomowej?