On. Ona. Onko.

  • Marszałkowska 8

Onko

reż.Weronika Szczawińska Kup bilet
  • Reżyseria

    Weronika Szczawińska

  • Dramaturgia

    Piotr Wawer jr

  • Premiera

    w TR Online: 21 marca 2021
    w TR Warszawa/Marszałkowska 8: 19 czerwca  2021

  • Czas trwania

    1 godz. 15 minut 

  • Cena biletu
    Bilet normalny: 50 zł
    Bilet ulgowy: 30 zł
Onko

Spektakl rekomendowany dla widzów od 14. roku życia.

O spektaklu

Zabawny, błyskotliwy i przejmujący stand-up, w którym na scenie partnerują sobie Sebastian Pawlak i Weronika Szczawińska. Słynący z wielu odważnych i bezkompromisowych ról aktor wchodzi w dialog z reżyserką, która dzieli się doświadczeniami związanymi ze słowem na “r” – w uszach wielu wciąż brzmiącym jak wyrok i budzącym lęk. 

Stan podwyższonego społecznego napięcia wokół raka jako choroby cywilizacyjnej oraz wyobrażenia na jego temat, będące mieszaniną faktów i magicznego myślenia, dla otrzymujących diagnozy onkologiczne stają się dodatkowym wyzwaniem w mierzeniu się ze społecznym tabu. Co takiego sprawia, że niby mówimy o raku, ale panuje wokół niego prawdziwa zmowa milczenia? Że pewnych aspektów raka nie zauważamy, a inne wyolbrzymiamy? Że autocenzurujemy nasze wypowiedzi?

Przy całej powadze sytuacji, nasze zbiorowe zachowania często bywają w tym wypadku po prostu śmieszne. Przyjrzenie się im bez patosu, ale z tak potrzebnym dystansem, to naprawdę uwalniające doświadczenie. Teatr ma niezwykłą moc sprawiania, że nawet najtrudniejsze sprawy stają się polem do rozmowy. A „Onko” to rozmowa, której towarzyszy śmiech – ten uwalniający żywioł, który tabu rozbraja szybciej i skuteczniej, niż najbardziej poważna dyskusja.

Bardzo interesuje mnie rzeczywistość zmieniona przez raka. Jednak zupełnie nie interesuje mnie projekt konfesyjny, terapeutyczny czy pedagogiczny. Ciekawi mnie, do czego może przydać się choroba nowotworowa. Nie zajmuje mnie zrobienie spektaklu o raku, ale przyjrzenie się, czego dzięki rakowi można dowiedzieć się o współczesnym świecie. Czego dowiaduje się chora na raka piersi o naszej kulturze i społeczeństwie? Czego mogą dowiedzieć się widzki i widzowie? — Weronika Szczawińska

Twórcy i twórczynie

reżyseria, tekst: Weronika Szczawińska

dramaturgia, tekst, opracowanie muzyczne: Piotr Wawer jr

tekst: Sebastian Pawlak

scenografia i kostiumy: Karol Radziszewski

ruch, współpraca koncepcyjna: Agata Maszkiewicz

pianino: Aleksandra Gryka

  • W spektaklu wykorzystano fragmenty książek:

    Jenny Diski, In Gratitude, Bloomsbury Publishing 2016
    Anne Boyer, The undying: a meditation on modern illness, Allen Lane 2019
    w tłumaczeniu Weroniki Szczawińskiej

Realizacja

Asystentka reżyserki: Malwina Szumacher (do 31 grudnia 2020), Katarzyna Gawryś-Rodriguez (od 1 stycznia 2021)

Kierowniczka produkcji: Karolina Pająk-Sieczkowska

Inspicjent: Piotr Piotrowicz

Kierownik techniczny: Sebastian Kuźma

Realizator dźwięku: Jan Dudziński

Realizator światła: Jędrzej Jęcikowski

Brygadzista sceny: Tomasz Trojanowski 

Realizacja kostiumów: Aleksandra Andrychowicz

Garderoba: Elżbieta Kołtonowicz, Teresa Rutkowska

Charakteryzacja: Milena Jura, Dominika Zatońska

Galeria

fot. Monika Stolarska

Recenzje

  • ONKO czytać można jako miękki – bo nie korzystający z radykalnych środków wyrazu i bazujący na dystansie i humorze – manifest przeciwko dwóm dychotomiom o niezwykle silnej pozycji zarówno w kulturowych obrazowaniach, jak i języku, mianowicie: przeciwko dychotomii sukcesu i porażki oraz zdrowia i choroby

    Marcelina Obarska, culture. pl
  • Ten minimalistyczny, cudownie niepoprawny, zabawny, zrywający z martyrologią spektakl jest również ostrym komentarzem do lubującego się w metafizyce świata teatru. (…) Szczawińska i – fenomenalnie grający, a kiedy trzeba odpowiednio się zagrywający – Pawlak potrafią równie mocno śmiać się z siebie, z własnych ambicji. Ich żarty, czasem wisielcze, czasem celowo prymitywne, każą uważnie przyjrzeć się w rakowi i odpowiedzieć na niepopularne pytanie: do czego może być przydatna choroba?

    TR Warszawa, który wciąż przoduje w jakości transmisji streamingowych (tę zrealizowała Jagoda Szelc), zdecydował się nie czekać na premierę live i w marcu pokazał spektakl przedpremierowo. Jak słusznie zauważyła wówczas we wprowadzeniu do spektaklu Maria Maj, której rak zabrał córkę, „Onko” to historia idealnie skrojona na obecny czas. Kiedy smutek i cierpienie zadomowiły się w naszym życiu, dobrze pamiętać, że każdemu została jego ograniczona długość”.

    Dawid Dudko, kultura.onet.pl
  • „Onko w reżyserii Weroniki Szczawińskiej nie miał być terapeutycznym spektaklem o raku, choć reżyserka i zarazem bohaterka przedstawienia przeżyła chorobę nowotworową. I rzeczywiście w najnowszej premierze online TR Warszawa to nie choroba jest najważniejsza. (…) Ona młoda kobieta, reżyserka, słyszy diagnozę: rak piersi. I mierzy się nie tylko z chorobą, ale też z kulturowymi konwencjami i stereotypami. On – aktor z małej miejscowości, którego droga do kultowego warszawskiego teatru nie była łatwa, próbuje uciec przed zgubnym dla artysty zaszufladkowaniem. Właściwie w obie postacie wciela się Sebastian Pawlak.
    Szczawińska towarzyszy mu na scenie, od czasu do czasu komentując akcję, słowem – grając reżyserkę. Jest w tym przewrotnym zestawieniu kondycji pacjentki oraz aktora jakaś nieoczywista siła. Skromny, bezpretensjonalny spektakl o chorobie i sztuce staje się opowieścią o próbie ocalenia własnej podmiotowości”.

    Michał Centkowski, Newsweek
Rozmowy i wywiady z Weroniką Szczawińską

Wsparcie ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

Dostępność spektaklu dofinansowano ze środków Fundacji ORLEN

Zobacz również