• Marszałkowska 8

Woyzeck

reż.Grzegorz Jaremko
04.02 19:00
05.02 19:00
06.02 19:00
07.02 19:00
Kup bilet
  • Reżyseria

    Grzegorz Jaremko

  • Dramaturgia

    Marcin Cecko

  • Premiera

    10 maja 2019

  • Czas trwania

    1 godz. 30 min (bez przerwy)

  • Ceny biletów

    70 zł – normalny

    30 zł – ulgowy

    30 zł – wejściówka

Uwaga!

Spektakl rekomendowany dla widzów powyżej 18 roku życia lub za zgodą rodziców i prawnych opiekunów. W razie pytań prosimy o kontakt z działem edukacji: edukacja@trwarszawa.pl

O spektaklu

Spektakl na motywach dramatu Georga Büchnera, XIX-wiecznego niemieckiego rewolucjonisty, pisarza i przyrodnika. Fabuła „Woyzecka” osnuta jest wokół prawdziwej historii młodego mordercy z Lipska. Büchner sportretował swojego bohatera z niezwykłym współczuciem, ukazał go jako ofiarę okrutnego, bezdusznego społeczeństwa, które depcze każdego, kto nie pasuje do jego norm. Dzieje Woyzecka nie zostały jednak opowiedziane do końca, a tekst znaleziony po śmierci pisarza pozostał we fragmentach. Mimo to, a może właśnie dzięki tej ułomności, „Woyzeck” od ponad wieku uwodzi twórców teatralnych i operowych.

Grzegorz Jaremko z tego rewolucyjnego tekstu wydobywa temat kształtowania się męskiej tożsamości. W jego interpretacji mężczyźni otaczający głównego bohatera to kumple z podwórka, garażowy band. Dramatyczny konflikt nie polega na zderzeniu klas społecznych, ale na konfrontacji różnych sposobów kształtowania, testowania i wyrażania swojej męskości. W tej opowieści o dojrzewaniu energia macho zderza się z męskością miękką, sensualną i rozmytą. Wstyd i lęk inicjacji Woyzecka znajdują ujście w świecie wirtualnym, gdzie bohater eksperymentuje ze swoim ciałem i wizerunkiem. Kiedy wirtualne eksperymenty nie przynoszą wyzwolenia, dochodzi do realnej zbrodni. Miejscem prowokacji jest zatęchły garaż, a może chłopięcy pokój z widokiem na brzeg jeziora.


Niedokończona sztuka Büchnera staje się więc pretekstem do postawienia pytania o współczesną męską tożsamość. 
Czy posiadamy rytuały inicjacyjne na wzór tych, które były progiem dorosłości dla wojowników dawnych plemion? 
Do jakich kulturowych wzorów męskości mamy dziś dostęp?
 Jaka jest relacja między tożsamością mężczyzny a fizjologią ciała?
 Gdzie jest przestrzeń buntu wobec stereotypu mężczyzny?
 Czy jest możliwy projekt nowej męskości?

Spektakl powstał dzięki wsparciu Fundacji im. Danuty Szaflarskiej

 

Trailer

Twórcy i twórczynie

reżyseria: Grzegorz Jaremko

dramaturgia: Marcin Cecko

przekład: Sława Lisiecka

scenografia: Natalia Giza

kostiumy: Rafał Domagała

światło i video: Marek Kozakiewicz, Adam Lipiński

muzyka: Bartosz Dziadosz

Galeria

fot. Marcin Oliva Soto

Realizacja

asystentka reżysera: Malwina Szumacher

asystentki scenografki: Magdalena Kujawa, Julia Makówka

współpraca muzyczna: Piotr Domiński

inspicjent: Wojciech Sobolewski

kierowniczka produkcji: Magda Igielska

Recenzje

  • „To lekka, ale jednocześnie głęboka opowieść o dorastaniu i związanych z nim niepokojach, pełna młodzieńczej punkowej energii historia młodego człowieka rozdartego między kolegami z zespołu i nadopiekuńczą matką, hormonami i nauką, siłownią i poezją. Świetnie wypadli aktorzy grający nastolatków, a znakomicie zadebiutował niedawny nastolatek, wciąż jeszcze student, Mateusz Górski.”

    Przemek Gulda, guldapoleca
  • „Woyzeck” Jaremki to niezwykle autentyczny spektakl. Terapeutyczna perspektywa dla młodzieży, nostalgiczny powrót do młodości dla starszych. Najstraszniejsza walka z samym sobą, cieniem, który nie ma jeszcze ukształtowanej formy.”

    Anna Łukasik, Dwutygodnik
  • „Najmodniejszy spektakl tego sezonu (wyprzedane wszystko) jest utworem przeznaczonym dla znacząco młodszego ode mnie odbiorcy, ja te wybory mam już dojmująco dawno za sobą, ale obejrzałem z zainteresowaniem, dałem się tej energii ponieść.”

    Anna Łukasik, Dwutygodnik

Podziękowania

Szczególne podziękowania dla:
Mariusza Białeckiego, Marty i Witolda Drożdż, Grażyny i Januscha Ewertów, Katarzyny Fabiańskiej, Małgorzaty Górskiej, Leszka Janusza, Beaty i Mirosława Kępowiczów, Anny i Marcina Klammerów, Wojciecha Konwisarza, Beaty i Dariusza Kossakowskich, Aleksandry Kralkowskiej, Lidii Dziurzyńskiej-Leipert i Thorstena Leipert, Aleksandry i Pawła Okońskich, Magdaleny Olczak i Piotra Nowickiego, Sebastiana Parola, Kingi i Ireneusza Piecuchów, Piotra Puczyńskiego, Agnieszki Sozańskiej, Moniki i Michała Stępień, Małgorzaty Szymańskiej, Marii i Roberta Wcislików, Zofii i Macieja Wituckich, Aleksandry Zapart

  • Premierę wsparli:

  • Partner technologiczny:

  • Prawa autorskie do przekładu Sławy Lisieckiej reprezentuje w Polsce agencja ADiT.



    W spektaklu wykorzystano utwory zespołu Gówno.

Linia nowych talentów / Debiut TR


Spektakl powstał w ramach nagrody Debiut TR, powołanej w listopadzie 2015 roku w TR Warszawa. Wyróżnienie przyznawane jest co roku na Forum Młodej Reżyserii w Krakowie, organizowanym przez Akademię Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Celem nagrody jest wspieranie rozwoju artystycznego młodych twórców i twórczyń teatru. Nagrodzony reżyser lub reżyserka otrzymuje zaproszenie do zrealizowania przedstawienia w TR Warszawa w kolejnym sezonie teatralnym.

Pod szyldem Debiutu TR powstały spektakle: “Puppenhaus. Kuracja” na podstawie tekstu Magdy Fertacz w reżyserii Jędrzeja Piaskowskiego (2017), “Chinka” na motywach scenariuszy filmowych Jean-Luc Godarda oraz „Biesów” Fiodora Dostojewskiego w reżyserii Klaudii Hartung-Wójciak (2018), “Woyzeck” według Georga Büchnera w reżyserii Grzegorza Jaremko (2019) i “Stream” według scenariusza Katarzyny Minkowskiej i Tomasza Walesiaka w reż. Katarzyny Minkowskiej (2020).

Debiut TR to jeden z elementów Linii nowych talentów – nurtu programowego TR Warszawa. TR Warszawa od lat wspiera rozwój nowych talentów artystycznych, prowadząc takie projekty jak Teren Warszawa, TR/PL, Teren TR, Młody TR, Debiut TR, a także rezydencje artystyczne, gościnne pokazy prac dyplomowych i spektakli oraz przedstawienia repertuarowe, do realizacji których zapraszani są nowi twórcy i twórczynie, a wybrane projekty rozwijane są we współpracy z partnerami zagranicznymi. TR Warszawa pełni rolę artystycznego schronu, w którym artystki i artyści mogą eksperymentować i realizować swoje pomysły na teatr. 

W ramach Linii nowych talentów swoje spektakle zrealizowali i zrealizowały m. in.: Wojciech Blecharz (Soundwork), Klaudia Hartung-Wójciak (Chinka), Grzegorz Jaremko (Woyzeck), Katarzyna Kalwat (Holzwege, Rechnitz. Opera – Anioł Zagłady, Maria Klassenberg. Ekstazy, Staff Only – koprodukcja Biennale Warszawa i TR Warszawa), Anna Karasińska (Ewelina płacze, Fantazja), Katarzyna Minkowska (Stream), Jędrzej Piaskowski (Puppenhaus. Kuracja, Dawid jedzie do Izraela), Piotr Trojan (Grind/r), Magda Szpecht (Możliwość wyspy, Wracać wciąż do domu), Małgorzata Wdowik (Piłkarze, Strach).

Patroni