Działania edukacyjne zespołu pedagogiki teatru to oprócz stałego programu wydarzeń, warsztatów i spotkań także liczne projekty realizowane we współpracy z wieloma partnerskimi instytucjami kultury, grupami nieformalnymi czy placówkami oświatowymi. Poniżej prezentujemy materiały wideo oraz publikacje, które powstały jako zapis doświadczeń naszych uczestników i uczestniczek podczas wybranych, zakończonych projektów.

fot. Patrycja Skwierczyńska

2017 – TISZ TR

Reportaż zrealizowany w ramach projektu “Trudne tematy”

Pokaz „Ale bym Cię wystawiła w ATM-ie” był efektem kilkumiesięcznej pracy z uczniami z trzech szkół – III Liceum Ogólnokształcącego im. gen. Sowińskiego, XL Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stefana Żeromskiego w Warszawie oraz Liceum Filmowego przy Warszawskiej Szkole Filmowej. „TRudne tematy” był projektem współpracy między TR Warszawa a szkołami, skierowany zarówno do uczniów jak i grona pedagogicznego. W module skierowanym do uczniów młodzi uczestnicy przez kilka miesięcy brali udział w warsztatach teatralnych wprowadzających w tematykę spektakli TR Warszawa, prowadzonych przez członków Stowarzyszenia Pedagogów Teatru. Na ostatnim etapie pracy z młodzieżą wyłoniła się grupa performatywna, która stworzyła pokaz finałowy – podsumowujący kilkumiesięczną współpracę szkół i teatru. 

Projekt „TRudne tematy” był dofinansowany  ze środków Miasta Stołecznego Warszawy i realizowany  przez Fundację „Generacja TR Warszawa”. Partnerem projektu jest Stowarzyszenie Pedagogów Teatru i TR Warszawa.

2021 – 2023 BURSA TR

BURSA TR to cykl warsztatów skierowanych do młodych artystek i artystów Warszawy, a zarazem pracownia dla osób studiujących niezależnie od kierunku i uczelni, którzy chcieli sprawdzić się w działaniu performatywnym na scenie zarówno teatralnej jak i każdej innej.

Kuratorką  odsłony warsztatów w sezonie 2021/2022 była pisarka Dorota Kotas, z którą wspólnie rozpracowywaliśmy idiom: NEURORÓŻNORODNOŚĆ.
W warsztatach uczestniczył psycholog/psycholożka, której obecność zagwarantowała bezpieczne ramy pracy oraz sposoby komunikacji nikogo nie wykluczające i gwarantujące komfort bycia ze sobą.  W sezonie 2021/2022 pod hasłem WŁĄCZ PEŁNE SPEKTRUM zajęliśmy się tematem neuroróżnorodności. Dorota Kotas, autorka nagrodzonej Nagrodą Literacką Gdynia oraz Nagrodą Conrada książki ‘Pustostany” (Wyd. Niebieska Studnia) oraz “Cukrów” (Wyd. Cyranka), towarzyszyła będzie zespołowi w pracy na scenie oraz stworzła tekst, który stał się bazą do dalszej pracy.

Materiały powstałe w trakcie BURSY TR 2021/202

Osoba z autyzmem czy osoba autystyczna – kim wolisz być? Podaj właściwą odpowiedź. Zapisz i myśl – ale to nie na ocenę! Czy ‘atypowość’ jest lepsza niż autyzm i czy jest lepsza tylko dlatego, że ma na Netfliksie swój własny serial, a nawet ma kategorię, w przeciwieństwie do autyzmu, który niezbyt wiele osiągnął w popkulturze i jak na razie faktycznie brzmi bardziej jak nazwa dziwnej choroby, chociaż nią nie jest. Oraz jeszcze jedno: mieć* czy być? (*autyzm).

Dorota Kotas, kuratorka
Zobacz wideo z podsumowaniem projektu
Osoby twórcze:

materiały wideo: zespół Bursy

tekst: Dorota Kotas

muzyka: Kuzugo

montaż: Michał Domański

Partnerem projektu jest Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie – organizator Stypendium im. Bogny Olszewskiej.