Nagrody na Boskiej Komedii przyznane

11.12.2021

Jury 14. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia w Krakowie przyznało nagrody w konkursach INFERNO i PARADISO. Wśród laureatek i laureatów festiwalu znaleźli się m.in Sebastian Pawlak, współtwórca spektaklu “ONKO” w reżyserii Weroniki Szczawińskiej z TR Warszawa (sekcja INFERNO), Wiktor Bagiński, reżyser spektaklu “SERCE” z TR Warszawa (sekcja PARDISO), oraz twórczynie spektaklu “KLUB” w reżyserii Weroniki Szczawińskiej, produkcji Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie koprodukowanej z TR Warszawa (sekcja PARDISO).

Nagrody dla twórców TR Warszawa

Uroczysta gala wręczenia nagród odbyła się 11 grudnia br. w Teatrze Łaźnia Nowa w Krakowie. Po rocznej, pandemicznej przerwie Festiwal wrócił do konkursu INFERNO, z udziałem 9 polskich spektakli zrealizowanych w mijający sezonie. W tej sekcji twórcy i twórczynie otrzymać mogli Grand Prix oraz 8 nagród indywidualnych, przyznawanych w tym roku przez międzynarodowe jury w składzie: Marina Davidowa, Katerina Evangelatos, Oana Cristea Grigorescu, Rolf C.Hemke, Haris Paśović. Oprócz nagród w sekcji INFERNO jury w składzie: Carlos Aladro, Geoliane Arab, Peter Carp, Kristina Savickiene przyznano też nagrody w sekcji PARADISO dla reżysera lub reżyserki oraz indywidualne nagrody dla aktorek, aktorów, twórczyń i twórców z projektów dyplomowych. W tej kategorii w konkursie udział wzięło 10 spektakli młodych twórców i twórczyń.

Nagroda dla Wiktora Bagińskiego

Wiktor Bagiński otrzymał nagrodę w kategorii PARADISO za reżyserię spektaklu „Serce”.

„Za reżyserską umiejętność podejścia do spraw trudnych w sposób delikatny i żywy, a także za umiejętność uwolnienia pełnej siły przekazu aktorów”.

Wiktor Bagiński jest absolwentem Wydziału Reżyserii Dramatu Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Studiował także Filozofię na Uniwersytecie Warszawskim. Jako aktor stworzył role w kilku spektaklach takich jak m. in. Heroes of Future w reż. Markusa Öhrna (prod. Komuna Warszawa, 2014), Twerk Like a Teen Spirit w reż. Marty Ziółek (2015), Piłkarze w reż. Małgorzaty Wdowik (prod. TR Warszawa, 2016), czy Vernon Subutex w reż. Wiktora Rubina (prod. Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, 2018). Był asystentem Krzysztofa Garbaczewskiego przy realizacji Kosmosu (prod. Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej, 2016). W 2017 r. wyreżyserował swój autorski tekst „Negronautki” w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego. Podczas 8. Forum Młodej Reżyserii w Krakowie wyreżyserował spektakl pt.
MARAT/SADE. Dwa lata poźniej na tym samym festiwalu wystawił„Otella”. Jest laureatem 3. konkursu Modelatornia (projekt Czarna skóra, białe maski). Na festiwalu Sopot Non-Fiction pokazał swój performans pt. „Zmurzynienie”. W grudniu 2020 wyreżyserował komedię Moliera „Don Juan” w Teatrze Polskim w Poznaniu. We wrześniu 2021 roku powołał Instytut Redukcji Stresu
Mniejszościowego BIAŁOŚĆ.

Wiktor Bagiński, fot. Monika Stolarska

Nagroda dla Sebastiana Pawlaka

Sebastian Pawlak otrzymał nagrodę aktorską dla najlepszego performera tekstu post-dramatycznego w sekcji INFERNO za rolę w spektaklu „Onko” w reż. Weroniki Szczawińskiej.

„Za pełną wrażliwości interpretację zmagania się z chorobą nowotworową. Artysta sceniczny porusza się między dramatyzmem i absurdem, nie tracąc niczego z głębokiego zrozumienia kobiecej psyche”.

Sebastian Pawlak, aktor TR Warszawa. Ukończył Szkołę Aktorską SPOT w Krakowie i zdał aktorski egzamin eksternistyczny w Warszawie. Debiutował w Teatrze Dzieci Zagłębia im. Jana Dormana w Będzinie, po czym został członkiem zespołu Sceny Polskiej Teatru Cieszyńskiego w czeskim Cieszynie. W latach 2001-2006 występował na scenie Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu, a następnie Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie (2006-2008), a od 2008 roku jest członkiem zespołu TR Warszawa.

W Teatrze im. Wojciecha Bogusławskiego współpracował z Robertem Czechowskim, Agatą Dudą-Gracz, Mają Kleczewską i Michałem Siegoczyńskim. W Narodowym Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej stworzył roke m.in. w „Przedtem/potem” (2006) Pawła Miśkiewicza, „Zaratustrze” (2007) Krystiana Lupy, „Lulu” (2007)  Michała Borczucha  oraz w spektaklach Mai Kleczewskiej: „Sen nocy letniej” (2006), „Zbombardowani” (2007). Współpracę z Mają Kleczewską kontynuował w spektaklach: „Babel” (2010) w Teatrze Polskim im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy  i „Oresteja” (2012)  w Teatrze Narodowym. W TR Warszawa stworzył role w takich spektaklach jak: “Stosunki Klary”, reż. Krystian Lupa (2003), “2007: Macbeth”, reż. Grzegorz Jarzyna (2005), “Nietoperz”, reż. Kornél Mundruczó (2012), “Druga kobieta”, reż. Grzegorz Jarzyna (2014), “Męczennicy”, reż. Grzegorz Jarzyna (2015),  “Grind/r”, reż. Piotr Trojan (2015), “Możliwość wyspy”, reż. Magda Szpecht (2015), “Robert Robur”, reż. Krzysztof Garbaczewski (2016), “G.E.N.”, reż. Grzegorz Jarzyna (2017), “Puppenhaus. Kuracja”, reż. Jędrzej Piaskowski (2017), “Moja walka”, reż. Michał Borczuch (2017), “Dawid jedzie do Izraela” reż. Jędrzej Piaskowski (2018), “Cząstki kobiety”, reż. Kornél Mundruczó  (2018), “2020: Burza”, reż. Grzegorz Jarzyna (2020), “Onko”, reż. Weronika Szczawińska (2021), “Rechnitz. Opera – Anioł Zagłady” reż Katarzyna Kalwat (zastępstwo 2021).

Ma w dorobku także role w wielu filmach i serialach, m.in.: „Po” Michała Siegoczyńskiego i Wojciecha Starosteckiego, (2002), „Czeka na nas świat” Roberta Krzempka (2006), „Senność” Magdaleny Piekorz (2008), „Biała wstążka” reż. Michael Haneke (2009), “Wołanie’ reż. Marcin Dudziak (2014), “1983” reż. Agnieszka Holland, Kasia Adamik, Olga Chajdas, Agnieszka Smoczyńska (2018), „Mowa ptaków” (2019) Xawerego Żuławskiego i Piotra Kielara, “Biały potok” reż. Michał Grzybowski (2021), “Erotica 2022” reż. Jagoda Szelc (2021), “25 lat niewinności” reż. Jan Holoubek (2021/2020).

Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień, m.in. wyróżnienia 42. Kaliskich Spotkań Teatralnych za główną rolę w  spektaklu „Kaligula” (2002), nagrodę publiczności w plebiscycie Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu (2014), nagrodę 38. Wrocławskich Spotkań Teatrów Jednego Aktora oraz nagrodę specjalną jury na 44. Kaliskich Spotkaniach Teatralnych za recital „Wieje” (2004), nagrodę dziennikarzy za rolę Orlanda w „Jak wam się podoba” na 44. Kaliskich Spotkaniach Teatralnych, nagrodę za tytułową rolę w spektaklu „Woyzeck” 46. Kaliskich Spotkaniach Teatralnych (2006), Grand Prix za kreację aktorską w przedstawieniu „Nietoperz’ w reż. Kornéla Mundruczó z TR Warszawa na 53. Kaliskich Spotkaniach Teatralnych (2013).

Role w TR Warszawa

„Stosunki Klary”, 2003
reż. Krystian Lupa

„2007: Macbeth”, 2005
reż. Grzegorz Jarzyna

„Nietoperz”, 2012
reż. Kornél Mundruczó

„Druga kobieta”, 2014
reż. Grzegorz Jarzyna

„Męczennicy”, 2015
reż. Grzegorz Jarzyna

„Grind/r”, 2015
reż. Piotr Trojan

„Możliwość wyspy”, 2015
reż. Magda Szpecht

„Robert Robur”, 2016
reż. Krzysztof Garbaczewski

„G.E.N”, 2017
reż. Grzegorz Jarzyna

„Puppenhaus. Kuracja”, 2017
reż. Jędrzej Piaskowski

„Moja walka”, 2017
reż. Michał Borczuch

„Dawid jedzie do Izraela”, 2018
reż. Jędrzej Piaskowski

„Cząstki kobiety”, 2018
reż. Kornél Mundruczó

„2020: Burza”, 2020
reż. Grzegorz Jarzyna

„Onko” (2021),
reż. Weronika Szczawińska

Sebastian Pawlak, fot. Tomasz Tyndyk / Adrian Lach

Nagroda dla „Klubu”

Twórczynie spektaklu „Klub” w reżyserii Weroniki Szczawińskiej otrzymały dwie nagrody dla zespołu aktorskiego w sekcji PARADISO.

„Pierwszą z nagród przyznajemy w uznaniu podjętego przez zespół trudnego wyzwania, jakim jest przedstawienie sytuacji kobiet we współczesnym świecie artystycznym. Drugą z nagród przyznajemy za przekazanie ważnego artystyczno-politycznego manifestu, doskonałego tak pod względem formy, jak i treści. Przedstawienie kładzie nacisk na siłę zespołu przy jednoczesnym zachowaniu indywidualności każdej z aktorek”.

Spektakl “KLUB” w reżyserii Weroniki Szczawińskiej powstał z inicjatywy aktorek, studentek dyplomowego roku Akademii Teatralnej, Julii Biesiady, Julii Borkowskiej, Marii Kozłowskiej, Katarzyny Lis, Adrianny Maleckiej, Magdaleny Sildatk, Bernadetty Statkiewicz, Moniki Szufladowicz, Heleny Urbańskiej i Emilii Walus. Spektakl jest produkcją Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Koproducentem przedstawienia jest TR Warszawa.Prapremiera „KLUBU” miała miejsce 26 czerwca br. w Akademii Teatralnej w Warszawie. 23 sierpnia br. spektakl został pokazany na 10. Festiwalu Sopot Non-Fiction w Sopocie. Premierowe pokazy „KLUBu” w TR Warszawa odbyły się 3, 4 i 5 września br. w TR Warszawa. 2 października br. spektakl prezentowany był w Białymstoku w ramach drugiej odsłony festiwalu Art Weekend.

„To jest taki klub.  Po szwedzku „klubben” To ważne, że po szwedzku Bo przypominam, że jesteśmy w Sztokholmie Czyli w Szwecji W bardzo szwedzkiej Szwecji To ważne, wiecie państwo, że w ogóle nie jesteśmy w Polsce” – mówią bohaterki spektaklu „KLUB”. Ta oparta na reportażu Matildy Voss Gustavsson opowieść, która nie dzieje się w Polsce i nie rozgrywa się w środowisku teatralnym, i nie ma nic wspólnego ze szkołą teatralną, stała się, z inicjatywy aktorek, studentek dyplomowego roku Akademii Teatralnej, punktem wyjścia do pracy nad spektaklem. Julia Biesiada, Julia Borkowska, Maria Kozłowska, Katarzyna Lis, Adrianna Malecka, Magdalena Sildatk, Bernadetta Statkiewicz, Monika Szufladowicz, Helena Urbańska, Emilia Walus zaprosiły do współpracy reżyserkę Weroniką Szczawińską. Wraz z innymi współtwórczyniami – Dobrawą Borkałą, Martą Szlasą-Rokicką, Martą Szypulską, Teoniki Rożynek – zapraszają publiczność, aby dołączyła do klubu: elitarnego miejsca, w którym każdy zawsze chciał się znaleźć; w którym oddycha się sztuką, a życie to nieustający wernisaż – zakłócany jedynie przez okazjonalnie rozsiewane plotki. Innowacyjny model pracy w ramach „KLUBU” polega na zniesieniu hierarchii uczeń-mistrz i aktor-reżyser na rzecz równościowej współpracy wszystkich twórczyń, przy jednoczesnym podziale ról ze względu na stopień odpowiedzialności za proces kształcenia i dynamikę procesów grupowych. Celem pracy nad przedstawieniem jest uwzględnienie potrzeb studentek i demokratyzacja procesu pracy nad spektaklem. Istotny, o ile nie kluczowy, aspekt pracy nad „KLUBEM” dotyczy również podstawy do stworzenia spektaklu: oddolnej inicjatywy studentek, zdiagnozowania problemów związanych z wykluczeniami i wreszcie współpracy studentek z rzeczniczką praw studenckich AT – Agatą Adamiecką – oraz władzami uczelni, a następnie wspólnym wypracowaniem rozwiązań problemu i próbą ich praktycznego wdrożenia, czego rezultatem jest premiera „KLUBU”.

Spektakl został zrealizowany w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie w ramach projektu Zmiana-Teraz! (#zmianateraz), dofinansowanego z Partnerstw Strategicznych Programu Erasmus Plus, w koprodukcji z TR Warszawa. Spektakl prezentowany jest także w ramach projektu TR WarszawaNigdy nie będziesz szła sama”, którego kuratorką jest Sylwia Chutnik.  

Zachęcamy również do przeczytania wywiadów z aktorkami i współtwórczyniami spektaklu „Klub”. Julia Borkowska, Maria Kozłowska, Adrianna Malecka, Magdalena Sildatk, Bernadetta Statkiewicz, Monika Szufladowicz, Helena Urbańska opowiedziały o tym, jak wyglądała praca nad spektaklem oraz podzieliły się swoją perspektywą na temat kierunku, w którym rozwija się obecnie polski teatr.

fot. Bartek Warzecha

Serdecznie gratulujemy wszystkim wyróżnionym twórcom i twórczyniom. Dziękujemy za Waszą pracę oraz życzymy dalszych sukcesów!

O Festiwalu

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia organizowany jest od 2008 roku w grudniu przez Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie oraz Krakowskie Biuro Festiwalowe. Festiwal jest jednym z najważniejszych wydarzeń w polskim kalendarzu teatralnym. Dyrektorem artystycznym festiwalu jest Bartosz Szydłowski. Międzynarodowy Festiwal Boska Komedia składa się z kilku sekcji: sekcja INFERNO, czyli Konkurs Polski, sekcja PARADISO, czyli przegląd przedstawień reżyserek i reżyserów młodego pokolenia, PURGATORIO – spektakle i spotkania towarzyszące głównemu programowi. W 2020 roku z powodu pandemii COVID-19 festiwal został przeniesiony do internetu; Boska Komedia 2020 w wersji online odbyła się bez konkursu. 

W bieżącym roku w obu konkursach w jury zasiadły jurorki i jurorzy z Bośni i Hercegowiny, Francji, Grecji, Hiszpanii, Litwy, Niemiec, Rosji oraz Rumunii. Spektakle w kategorii INFERNO oceniali Oana Cristea Grigorescu, Haris Paśović, Katerina Evangelatos, Marina Davidowa, Rolf C.Hemke, w kategorii PARADISO byli to zaś Geoliane Arab, Kristina Savickiene, Peter Carp, Carlos Aladro. Nagrody festiwalu ufundowane zostały przez Prezydenta Miasta Krakowa Jacka Majchrowskiego.

Festiwal jest wydarzeniem dla Krakowa, ale od lat cieszy się też dużą renomą międzynarodową, stanowiąc jednocześnie showcase dla zagranicznych kuratorek, kuratorów, selekcjonerek, selekcjonerów, dyrektorek, dyrektorów największych festiwali artystycznych na świecie. 

Jak przeczytać możemy na stronie: “Festiwal daje możliwość zobaczenia najważniejszych przedstawień z całego kraju w przeciągu tygodnia, dla twórców stanowi zaś okazję tak do zaprezentowania swoich artystycznych działań, jak również ich omówienia z zagranicznymi krytykami i producentami”.

W ramach tegorocznego 14. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia w Krakowie znalazły się aż cztery spektakle z repertuaru TR Warszawa. W programie Konkursu Polskiego INFERNO 14. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia pokazany został spektakl “ONKO” w reżyserii Weroniki Szczawińskiej. W programie Konkursu Młodych PARADISO publiczność festiwalowa zobaczyć mogła “SERCE” w reżyserii Wiktora Bagińskiego oraz “KLUB” w reżyserii Weroniki Szczawińskiej – produkcję Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie koprodukowaną z TR Warszawa. W programie tegorocznego festiwalu, w ramach sekcji PURGATORIO odbyły się także pokazy spektaklu “3SIOSTRY” w reżyserii Luka Percevala, koprodukcji TR Warszawa i Narodowego Starego Teatru w Krakowie. Więcej o naszej obecności na festiwalu można przeczytać tutaj.

Patron