fot. Wojciech Sobolewski

PREMIERY SEZONU 2023/24

„MIASTO KOBIET” – reż. Emma Hütt

20 października w ramach programu Debiut TR zobaczyliśmy spektakl „Miasto Kobiet”, inspirowany „Księgą o Mieście Pań” Krystyny de Pizan, w reżyserii Emmy Hütt, młodej reżyserki z Berlina studiującej w Instytucie Stosowanych Studiów Teatralnych w Giessen, która została laureatką nagrody Debiut TR podczas 12. Forum Młodej Reżyserii w Krakowie w listopadzie 2022 roku.

Krystyna de Pizan napisała „Księgę o Mieście Pań” w 1405 roku i jako pierwsza z taką mocą zakwestionowała obraz świata ukształtowany i zdominowany przez mężczyzn, a dekonstruując stereotypy na temat kobiet i opierając się na przykładach postaci historycznych dała kobietom ich herstorie. Nawoływała również do stworzenia fikcyjnego, utopijnego miasta, budując je za pomocą języka i narzędzi do walki o samostanowienie kobiet. W swoim „Mieście kobiet” Emma Hütt tworzy jego nowy mit, odkrywając coś tylko pozornie przestarzałego – średniowieczne świadectwo feministycznej samowoli. Reżyserka wraz z zespołem uruchamiają w spektaklu figurę autorki, która siedzi w domu i wyobraża sobie trzy boginie ukazujące jej drogę do świata, który nie dąży do niszczenia innych. Wyobraża sobie budowanie twierdzy, w której będą bezpieczne. Kto może zbudować takie miejsce i dla kogo? Emma Hütt sięga po fikcyjne, filozoficzne, biograficzne i historyczne tropy, przeplatając je ze średniowiecznymi, biblijnymi i popkulturowymi odniesieniami.


OBSADA: Izabella Dudziak, Mateusz Górski, Zuzanna Radek (AT Warszawa), Julia Wyszyńska 
PREMIERA: 20 października 2023 roku

Spektakl „Miasto Kobiet” powstał jest przy wsparciu: Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej i Kreatywnej Europy.

„KIEDY STOPNIEJE ŚNIEG” – reż. Katarzyna Minkowska

Drugą premierą sezonu Gospodarze będzie spektakl  „Kiedy stopnieje śnieg” w reżyserii Katarzyny Minkowskiej. Reżyserka oraz dramaturg Tomasz Walesiak na potrzeby spektaklu stworzą oryginalny scenariusz – portret rodziny w wielopokoleniowym kryzysie.

Będzie to opowieść o niemożliwych do zrozumienia decyzjach. O rodzinie, której najtrudniej wybaczyć i o potrzebie akceptacji wpisanej w rodzinne relacje. O tym, jacy bywamy śmieszni w sytuacjach, które nas przerastają, i jak wiele jesteśmy w stanie znieść, zanim zdecydujemy się cokolwiek zmienić. I o czynach odważnych, które bywają określane jako tchórzliwe, w zależności od tego, kto patrzy i z jakiego powodu potrzebuje je nazwać.

Tragedia sprawia, że członkowie rodziny spotykają się w rodzinnym domu. Dla jednych jest to trudny powrót po długiej nieobecności, inni trwają w tym miejscu od dziesięcioleci. Jak rozmawiać o czymś, czego nie da się zaakceptować? Jak nawiązać kontakt z osobą, która teoretycznie jest ci bliska, ale tak niewiele o niej wiesz? Bohaterowie i bohaterki zmagając się z sytuacją, powołują kolejne i kolejne narracje na jej temat. Cofają się w przeszłość, ingerują w sieci własnych wspomnień. Kładą kolejne warstwy snów i fantazji na trudnej do zniesienia rzeczywistości. Paliwem ich nadziei i koszmarów są strach, bajki, gry wideo i religia. Wewnętrzne światy mieszają się ze sobą, tworząc wir wyobrażeń. Czy zaryzykujesz i dasz mu się porwać, żeby poznać odpowiedź na pytania: kim jesteś, co cię ukształtowało i dlaczego tak bardzo się boisz?

OBSADA: Jan Dravnel, Izabella Dudziak, Magdalena Kuta, Rafał Maćkowiak, Maria Maj, Aleksandra Popławska, Tomasz Tyndyk, Justyna Wasilewska, Mirosław Zbrojewicz
PREMIERA: 9 lutego 2024 roku

„CZARODZIEJSKA GÓRA – reż. Michał Borczuch

W drugiej połowie sezonu po „Czarodziejską górę” Tomasza Manna sięgną reżyser Michał Borczuch i dramaturg Tomasz Śpiewak.  

Nikt nie zinterpretował jeszcze lockdownu w kategoriach „czaru” – w takim znaczeniu, jakie można wywieźć z powieści, która stała się swego czasu metaforą kryzysu kultury europejskiej. Górskie sanatorium Manna pozwalało kuracjuszom na odseparowanie się od aktualnej rzeczywistości społeczno-politycznej, zastępując ją obserwacją wewnętrznych procesów, jakie uruchomiła w nich choroba. Poddani specyficznym warunkom życia w uzdrowisku, skupieni na sobie,  ulegli czarowi jaki wyzwoliła w nich  izolacja. 

Podczas trwajacego lockdownu w lokatorach budynku mieszkalnego rodzi się “nowe rozumienie rzeczywistości”. Jak pacjenci sanatorium oddają się rozmowom i filozofowaniu oraz praktykują nieme rytuały dbania o siebie. Owijając się w koce i malując ściany, realizują różne protokoły kontroli i zagłębiają się w lekturę „Czarodziejskiej góry”. 

Pod wpływem czaru funkcjonują w zawieszeniu między pozornie sprzecznymi pragnieniami, by stan zawieszenia trwał jak najdłużej i by życie jak najszybciej wróciło do normy. 

Pod wpływem czaru zyskują również świadomość własnego uprzywilejowania. Zaczynają dostrzegać pojedyncze osoby i całe grupy społeczne, których wcześniej nie dostrzegali. Widzą różnice klasowe i zaczynają rozumieć specyfikę ludzkiej pracy. Jak pacjenci sanatorium filozofują na temat czasu, subiektywnego odczucia przestrzeni publicznej, poczucia sprawczości, zmieniających się relacji społecznych i nowych sposobów wykonywania pracy. Swoje rozmowy kierują również ku opiece i trosce. Stawiają sobie pytania, jak umożliwić wspólne życie wszystkim istotom ludzkim i nieludzkim. Czy przestrzeń teatralna może stać się przestrzenią dbania o siebie nawzajem i jak umieścić/rozmieścić w niej publiczność? Najchętniej oddają się opowieściom o szczepieniach, o własnym ciele zawieszonym w nowej sytuacji.

Czar, który na początku ma w sobie coś „demokratycznego” i egalitarnego z czasem odsłania coraz większe nierówności – ekonomiczne, klasowe, estetyczne oraz nierówności w stylu życia.

Adaptacja powieści będzie opierać się na doświadczeniach i spostrzeżeniach aktorów i aktorek TR Warszawa. 

OBSADA: m.in. Jan Dravnel, Izabella Dudziak, Monika Frajczyk, Mateusz Górski, Magdalena Kuta, Lech Łotocki, Maria Maj, Monika Niemczyk (gościnnie), Sebastian Pawlak, Justyna Wasilewska, Agnieszka Żulewska
PREMIERA: 26 kwietnia 2024 roku

„ZA DUŻO WSZYSTKIEGO” – reż. Michał Buszewicz

Sezon Gospodarze zakończymy premierą spektaklu Michała Buszewicza „Za dużo wszystkiego”. Będzie to spektakl o czasie i jego nierozciągliwości, którą trudno przyjąć w rzeczywistości oferującej wciąż coś nowego. 

Niechętnie godząc się z własną skończonością chcemy paradoksalnie podwoić, potroić życie. Przekraczamy wyobrażenia o własnych możliwościach i próbujemy upchnąć w godzinę jak największą ilość aktywności. Czy da się jednocześnie pracować i odpoczywać? Ile aktywności w jednym czasie moglibyśmy jeszcze zmieścić w tym “jednocześnie”? Czy ciągle rosnąca nadaktywność wpisana w ludzkie jednostki czasu daje jakąkolwiek możliwość zapanowania nad swoim własnym czasem i czego jest on miarą? A czas spektaklu? Ile tematów można upchnąć w jednym przedstawieniu? Ile rzeczy mogą zrobić ciała aktorów_ek w ciągu półtorej godziny? Przez ile ważnych tematów mogą nas przeprowadzić? Czy załatwiają w tym czasie inne sprawy? (Kto nie zamówił książki na allegro w trakcie grania „Hamleta”, niech pierwszy rzuci kamień). Gdzie jest nasze pełne obfitości maksimum? I co zrobić z nieznośnym poczuciem przytłoczenia nadmiarem obowiązków, które ciążą nad użytkownikiem umęczonego ciała i umysłu, chociaż chciałoby się więcej… Jaki jest realny, ludzki wymiar nadprodukcji, kapitalizmu, nadkonsumpcji? Jakie jest nasze niezbędne minimum? 

OBSADA: Izabella Dudziak, Dobromir Dymecki, Mateusz Górski, Natalia Kalita, Rafał Maćkowiak, Adam Woronowicz, Julia Wyszyńska
PREMIERA: 28 czerwca 2024 roku

REPERTUAR

W bieżącym sezonie oprócz spektakli stale obecnych w repertuarze pojawią się dawno niegrane tytuły. Już we wrześniu po długiej przerwie zagraliśmy „Nietoperza” w reżyserii Kornela Mundruczó, spektakl, który zwyciężył Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia 2013. Przedstawienie na motywach „Zemsty nietoperza” Johanna Straussa syna przechwytuje formę operetki i wykorzystuje ją do przeprowadzenia odważnej rozmowy o prawie do eutanazji, w którą zostaje zaangażowana również publiczność. Wróciliśmy również do kultowego już spektaklu „Ewelina płacze”, w reżyserii Anny Karasińskiej, który powstał w ramach programu wspierania młodych twórców_czyń Teren TR opartego na radykalnej bliskości widzów_ek i aktorów_ek. „Moją walkę” w reżyserii Michała Borczucha zagraliśmy w listopadzie, rok zakończyliśmy zaś „Robertem Roburem” w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego. Wracamy również do tytułu “Kalifornia / Grace Slick” w reżyserii René Pollescha. 

TR WARSZAWA NA FESTIWALACH

W październiku w ramach 27. Międzynarodowego Festiwalu Teatrów dla Dzieci i Młodzieży Korczak dwukrotnie zagraliśmy spektakl „2030” w reżyserii Michała Buszewicza. Jest to opowieść współtworzona przez młode dorosłe osoby, które dzielą się perspektywą myślenia o swojej przyszłości i próbują uchwycić tożsamość swoją oraz miasta, w którym żyją w procesie zmiany. Konfrontują siebie i publiczność z pytaniem: dla kogo jest dziś Warszawa i ile z niej można wziąć dla siebie. 

W listopadzie spektakl „Ewelina Płacze” w reżyserii Anny Karasińskiej zaprezentowaliśmy na Festiwalu „Scena Wolności” w Nowym Teatrze w Słupsku, na przeglądzie najważniejszych spektakli z kraju. 

WYDARZENIA I WSPÓŁPRACE PARTNERSKIE

W programie oprócz spektakli repertuarowych i czterech premier w sezonie, będziemy proponować wydarzenia realizowane we współpracy z organizacjami partnerskimi. 

19 września w ramach współpracy z Festiwalem Warszawska Jesień pokazaliśmy spektakl „LoveBomb” w reżyserii Agaty Błaszczak i wykonaniu Aleksandry Spyry przygotowany pod opieką kuratorską Rafała Ryterskiego, który będzie także kuratorem autorskiego programu działań dodatkowych w TR Warszawa w sezonie 2025/2026.

26 września w TR Warszawa odbyło się wydarzenie otwarcia Avant Art Festival 2023 Warszawa. Performans „Halny” to ostatnia część swobodnej trylogii, nad którą czeski reżyser Lukáš Jiřička pracuje z Jackiem Sienkiewiczem od 2017 roku. Przedstawia on spuściznę literacką postaci polskiego modernizmu – Tadeusza Micińskiego.

27 października we współpracy z Kem Szkołą 2023 zaprezentowaliśmy spektakl taneczny SOFT KISS CLUB: „Lounge” Margi Alfeirão. Ramą dla tej pracy jest niemal niewidzialny lap dance, składający się z małych, prawie niezauważalnych mikrotańców, w których zacierają się granice między ciałem, które daje i ciałem, które otrzymuje. 

13 grudnia odbył się pokaz taneczny „The Other Side of the Dance” w wykonaniu tancerki i performerki Diany Niepce, która przywołała na scenie estetyki i języki różnych ciał, które tworzyły historię tańca.

NURT DZIAŁAŃ KURATORSKICH W SEZONIE GOSPODARZE POD OPIEKĄ ANNY SMOLAR

Zespół TR wchodzi w nowy etap swojej historii, dla którego kluczowe będzie praktykowanie teatru jako pracy zespołowej, MIEJSCA zaufania i dialogu. Chcemy ten szczególny moment uczcić. Na nowo wzajemnie się poznać i jako zespół dać każdemu z osobna uważność, czas i przestrzeń dla twórczej ekspresji. Kim są gospodarze TRu? Przez ostatnie miesiące cały zespół, w tym wszystkie działy tworzące teatr, uczestniczyły we wspólnej burzy mózgów skupionej wokół idei goszczenia.

Autorką koncepcji działań w nurcie kuratorskim sezonu Gospodarze jest reżyserka teatralna Anna Smolar: „Między 14 lutego a 7 czerwca 2023 roku odbyłam spotkania z 54 osobami tworzącymi zespół TR. Program działań kuratorskich, jaki powstał na przestrzeni tych kilku miesięcy, to różnorodna narracja dająca wyraz potrzebom, pragnieniom, fantazjom i marzeniom ZESPOŁU oraz jego ogromnemu potencjałowi twórczemu. Potencjał ten widzę także w łączeniu sił między poszczególnymi działami, w którym rozpoznaję otwartość zarówno na siebie nawzajem, jak i na niestandardowe, ożywcze działania”.

Jak zaznacza Anna Smolar, zespół, dzieląc się swoimi licznymi pomysłami, stał się ciałem współkuratorującym sezon „Gospodarze”. Program działań w nurcie kuratorskim został wypracowany kolektywnie. Jest manifestacją rozmaitych intuicji płynących od osób, które chcą pozostać w zaangażowanej i kreatywnej relacji z miejscem i jego społecznością.

Chcemy, żeby Gospodarze zadbali o samych siebie, tworząc dla siebie i innych przyjazną przestrzeń i czyniąc formułę goszczenia alternatywną wobec tego, jak tradycyjnie rozumiane bywa spotkanie w teatrze. Badając nowe możliwości przebywania razem zapraszamy w progi TR-u. Od września do czerwca, a więc od Parapetówki do Miesiąca Dumy odbędzie się cykl działań otwartych dla publiczności. 

W nadchodzącym sezonie kilkukrotnie zorganizujemy Domówki, w ramach których teatr będzie otwarty od rana do późnej nocy. Zaprosimy na wystawy, instalacje, warsztaty, performanse, bale i do pracowni rzemieślniczych. 

Wszyscy potrzebujemy zabawy i przyjemności. Wszyscy trzymamy też w szufladach zaniechane projekty i zapomniane pomysły. Wyciągniemy je teraz z ukrycia, by poeksperymentować i zbadać nowe rejony twórczości pracowniczek i pracowników teatru. Odkryciami podzielimy się ze społecznością widzów_ek TR-u, by doświadczyć siebie jako grupy pracowników_czek na innych zasadach, poeksperymentować i badać nowe rejony swojej twórczej kondycji, dzieląc się tymi odkryciami ze społecznością widzów_ek. 

Uwagę dedykujemy również tematowi opieki, jej nie/widzialności, trudnościom z którymi spotykamy się jako osoby pracujące, które mają pod swoją opieką dzieci, rodziców, partnerów_ki w potrzebie. Chcemy stworzyć w TR przestrzeń rozumianą zarówno jako zbiór dobrych praktyk, jak i jako realne miejsce, w którym dzieci osób pracujących w teatrze będą czuły się swobodnie. 

W planie mamy cykliczne zajęcia ruchowe („multi ensemble”), podczas których dzieci i dorośli będą mogli razem doświadczać zabawy i wolnościowego ruchu. Z kolei podczas „wtorków dla zespołu” chcemy zorganizować regularnie wewnętrzne warsztaty i otwartą dyskusję między innymi wokół kwestii opieki w miejscu pracy. Nie mamy ambicji, żeby w ciągu jednego sezonu odpowiedzieć na wszystkie pytania i potrzeby z tym związane. Jednak samo podniesienie tematu, wymiana myśli i perspektyw może pozwolić odkryć nowe ścieżki wsparcia w sieci współzależnych relacji. Wypracowanymi w ten sposób praktykami i narzędziami będziemy się dzielić z publicznością.

W trosce o przywrócenie dobrostanu całemu zespołowi TRu każdy wtorek zaczynać będziemy od wewnętrznej pracy na jego rzecz. Wtorki dla zespołu to służące dobrostanowi i integracji zajęcia w nurcie Zakładowego Wellness: sesje jogi, medytacji oddechowych i wspólnego ruchu, a także spotkania wokół ważnych dla ZESPOŁU TR kwestii radzenia sobie w warunkach stresu, tworzenia dobrego kontraktu i stwarzania przestrzeni dialogu wokół tematów opieki i zdrowia.

Ważnym pojęciem towarzyszącym działaniom tego sezonu będzie „sztuka feedbacku”. Zależy nam na tym, by badać to narzędzie z różnych stron: w relacjach w zespole (przeprowadzimy m.in. warsztaty o komunikacji bez przemocy) czy między instytucją a zaproszonymi artystami i artystkami. Mamy przekonanie, że pogłębiona praca nad metodami feedbacku przełoży się na wysoką kulturę pracy i odpowiedzialną, uważną komunikację nie tylko w teatrze jako instytucji, ale i w każdym procesie twórczym, jaki będzie miał w niej miejsce. Temu będzie służyła Szkoła Feedbacku, a więc cykl spotkań zespołu aktorskiego TR ze studentami_tkami Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie pod kierunkiem dr Marty Bryś, która w swojej pracy badawczej podejmuje refleksje na temat tego, jak aktywnie korzystać z możliwości stwarzanych przez to narzędzie w rozwijaniu zarówno swojego warsztatu, jak i artystycznej samoświadomości. 

SZKOŁA FEEDBACKU bada, jak zespoły aktorskie mogłyby zacząć z takiego narzędzia korzystać stale, aktywnie i świadomie – nie zaś warunkowo w zależności od otwartości danej ekipy twórczej czy dyrekcji.

PROGRAM DOMÓWEK

1 września wspólnie ze społecznością TRu, ze wszystkimi, dla których TR jest ważny, celebrowaliśmy nowy początek. Sezon zainaugurowała Parapetówka, która otworzyła cykl Domówek. Świętowaliśmy w licznym gronie widzów_ek, sojuszników_niczek, aktywnie współtworzących z nami to wydarzenie, włączających się w działania oswajające przestrzeń, wypełniających je swoją energią, ekspresją, swoimi głosami i historiami.

30 września spotkaliśmy się na Domówce Porządki Jesienne, by na nowo zagospodarować nasze miejsce na Marszałkowskiej i się w nim zadomowić. Naszym hasłem przewodnim była sensoryczność, wrażliwość na siebie tu i teraz i na siebie z przeszłości. Czytaliśmy „Muminki”, prowadziliśmy działania twórcze z wykorzystaniem prywatnych zbiorów zespołu, tworząc przestrzeń sensorycznych wrażeń i doświadczeń. 

Listopadowa domówka odbyła się pod hasłem Nostalgiczne archiwa. Żeby opowiedzieć historię tego miejsca i tego zespołu, stworzyliśmy wielogłos słów, dźwięków i obrazów. Sięgneliśmy do osobistych archiwów członków i członkiń zespołu: zdjęć, materiałów wideo, wspomnień, porozmawialiśmy o stracie i o tym, jak sobie z nią radzić, by otworzyć się na to, co nowe.  

Z kolei w lutym zaprosimy wszystkich na Domówkowy Fashion Day, będący refleksją na temat alternatywnych ścieżek rozwoju w modzie. W ramach wydarzenia zorganizujemy pokazy mody, urządzimy garażówkę i przygotujemy performans inspirowany twórczością Yves Saint Laurent’a.

W maju będziemy grzać się w blasku Idolmanii. Kto inspirował nas w młodości? Kto fascynuje nas dzisiaj? Co mówi o nas i naszych pragnieniach to, jakich mieliśmy i mamy idoli_lki? Marylin Monroe, Mowgli, Orlando to tylko zapowiedź naszego uniwersum. 

8 czerwca otworzymy drzwi dla wszystkich chcących celebrować Miesiąc Dumy. TR jako instytucja działająca artystycznie na rzecz społeczności LGBT i posiadająca ogromny zbiór teatralnych, performatywnych i edukacyjnych propozycji, rozwijanych od dekad, dysponuje także ich bogatym archiwum. Chcemy to archiwum rozwinąć i wzbogacić o nowe, niekoniecznie stricte-teatralne, formy z pogranicza sztuki i życia społecznego.

30 czerwca zakończymy sezon Domówką Podróże. Podróż będziemy traktować zarówno bardzo dosłownie, dzieląc się doświadczeniami, miejscami, wrażeniami, jak i szerzej – jako podróż wewnętrzną, wewnętrzny „trip” albo sen.

Stałym elementem Domówek jest ruch. Proponujemy międzypokoleniowy „multi ensemble” czyli cykliczne zajęcia prowadzone przez choreografkę Weronikę Pelczyńską doświadczoną w pracy z grupami zróżnicowanymi wiekowo. Wspólny ruch, znoszący wszelkie podziały wiekowe i społeczne to jedna z potrzeb najczęściej powracających podczas rozmów w ZESPOLE TRu. 

Domówki za każdym razem będziemy kończyć zapraszając wszystkie chętne osoby do Open mike oraz Jam session.

Każda Domówka będzie również zaproszeniem do całodniowego przebywania w TR Warszawa. Zależy nam na różnorodności propozycji: od wernisażu i performansu, po warsztaty, pracownie rzemieślnicze i potańcówki. 

Dowiedz się więcej

Więcej informacji o nowym sezonie można znaleźć na stronie ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE lub w poniższym pliku.